Schone Wasstraat: ‘Onderhoud uitstellen is een gemiste kans’

Tegels in wasgelegenheden zijn volgens carwash-ondernemers lastig te reinigen en daarom wordt vaak voor wandpanelen gekozen. Dat het mogelijk is om tegels schoon te maken, bewijst Elgin Williams van Schone Wasstraat. Met speciale apparatuur reist hij het land door om ondernemers te helpen bij de schoonmaak van hun bedrijf. Broers Auto Wellness in Uithoorn schakelde zijn hulp in.

Broers Auto Wellness in Uithoorn is sinds maart dit jaar in handen van Chakir (“zeg maar Sjaak, zo noemt iedereen mij”) El Khalfiou. De kersverse eigenaar liet er geen gras over groeien en besloot om een aantal veranderingen door te voeren. Zo gaf hij zijn AVIA tankstation en carwash een nieuwe uitstraling met een lik verf en werd ook de pompshop in het nieuw gestoken. “In april heb ik de wasborstels vervangen en schafte ik een hogedrukspuit aan waarmee motoren schoongemaakt worden”, zegt de ondernemer.

Het reinigen van de washal bleek echter lastiger dan gedacht. De tegels werden niet zo mooi schoon als gehoopt. El Khalfiou dacht eraan om nieuwe tegels te plaatsen, maar toen ontmoette hij Williams van Schone Wasstraat en kregen de oude tegels een tweede leven. “Het schoon maken van de tegels lukte maar niet. Toen ik de handdoek in de ring wilde gooien en erover nadacht, kwam Williams mijn bedrijf binnen. Hij vertelde mij dat hij de klus wel kon klaren. Ik had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, maar liet hem alsnog een offerte opstellen”, zegt de ondernemer.

Bewijzen

Toen kwam de offerte. “Die heeft twee weken op mijn bureau gelegen. Ik geloofde er niet zo in, maar wat had ik te verliezen? Ik nam de gok en gaf Williams de kans zich te bewijzen. Dat is gelukt. Sterker nog: hij heeft ook de vloer meegenomen. Omdat ik zo tevreden ben heb ik een onderhoudscontract met hem afgesproken, zodat de tegels mooi blijven. Om de zes tot acht weken neemt Schone Wasstraat de muren en de ondergrond onder handen.”

Williams erkent de moeilijkheden van het reinigen van tegels: “Zonder heet water en stoom krijg je tegels niet goed schoon. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven overstappen naar wandpanelen van bijvoorbeeld Cleanpanel. Ik heb de apparatuur om tegels te reinigen en dit is de tweede keer dat ik door een ondernemer benaderd ben om dat te doen.”

Carwash tour

Broers Auto Wellness werd door Williams zelf benaderd. De eigenaar van Schone Wasstraat is naar eigen zeggen met een “carwash tour” bezig. Door de coronacrisis is zijn planning flink overhoop gegooid. Zo was het eigenlijk nog niet zijn plan om zich ook op sectoren buiten de carwash te richten: “Ik richt mij nu ook op onder andere het reinigen van truck-, bus-, tram-, metro- en treinwashes. Dat wilde ik pas in een later stadium doen, maar vanwege de crisis zit dat er niet in. Veel ondernemers houden de hand op de knip en stellen onderhoud uit. Dat is een gemiste kans, omdat juist nu het geschikte moment is om je wasgelegenheid te onderhouden.”

Bij veel wasgelegenheden is de impact van de coronacrisis redelijk gering. Zo ook bij El Khalfiou: “Eerlijk gezegd hebben we hier weinig gemerkt van de crisis. Dat komt ook omdat veel van mijn klanten waaronder autodealers werkzaam zijn op hetzelfde industrieterrein. Hun wagenpark wordt bij ons gereinigd en dat is gewoon doorgegaan. Daarnaast werd onze shop ook goed bezocht. Ook de bestellingen voor de lunch gingen gewoon door. We verzorgen de catering voor een aantal bedrijven hier.”

Creativiteit

Williams heeft wel de gevolgen van de crisis gevoeld, maar dat heeft juist zijn creativiteit gestimuleerd. Hij gaat zelf actief op zoek naar kansen en klanten. “Je moet niet bij de pakken neerzitten, dus ga ik in de regio op zoek naar carwashes en bedrijven die mijn hulp zouden kunnen gebruiken. Ik heb een flyer-actie opgezet waarin ik voor een mooi bedrag voor de reiniging van de wasstraat zorgen. Zo ben ik ook bij Broers Auto Wellness terechtgekomen. Sinds januari ben ik fulltime bezig met Schone Wasstraat wat nog niet zo lang is. Mensen weten nog niet wie ik ben, dus moet ik aan mijn naamsbekendheid werken. Toen het net een beetje ging lopen, kwam COVID-19 de kop op steken. Zo wilde ik een aantal vakbeurzen bezoeken om te netwerken en naamsbekendheid op te bouwen, maar dat kan dus niet. Zo is het idee van mijn carwash-tour ontstaan, omdat ik nieuwe, potentiële klanten wil bezoeken.”

Met de flyer-actie hoopt Williams zich te bewijzen en de resultaten van zijn werk in zijn portfolio te stoppen. De meest voorkomende problemen die hij in wasgelegenheden aantreft zijn het gebrek aan ontkalking en het gebrek aan reiniging en de juiste schoonmaakapparatuur: “Tegels kun je niet laten blinken met koud water. Om die goed schoon te krijgen, heb je een systeem nodig dat eerst spoelt, ontvet en vervolgens ontkalkt. Schone Wasstraat heeft de producten, kennis en ervaring om de tegels en de rest van de wasstraat goed schoon te krijgen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schone Wasstraat: ‘Onderhoud uitstellen is een gemiste kans’ | CarwashPro

Schone Wasstraat: ‘Onderhoud uitstellen is een gemiste kans’

Tegels in wasgelegenheden zijn volgens carwash-ondernemers lastig te reinigen en daarom wordt vaak voor wandpanelen gekozen. Dat het mogelijk is om tegels schoon te maken, bewijst Elgin Williams van Schone Wasstraat. Met speciale apparatuur reist hij het land door om ondernemers te helpen bij de schoonmaak van hun bedrijf. Broers Auto Wellness in Uithoorn schakelde zijn hulp in.

Broers Auto Wellness in Uithoorn is sinds maart dit jaar in handen van Chakir (“zeg maar Sjaak, zo noemt iedereen mij”) El Khalfiou. De kersverse eigenaar liet er geen gras over groeien en besloot om een aantal veranderingen door te voeren. Zo gaf hij zijn AVIA tankstation en carwash een nieuwe uitstraling met een lik verf en werd ook de pompshop in het nieuw gestoken. “In april heb ik de wasborstels vervangen en schafte ik een hogedrukspuit aan waarmee motoren schoongemaakt worden”, zegt de ondernemer.

Het reinigen van de washal bleek echter lastiger dan gedacht. De tegels werden niet zo mooi schoon als gehoopt. El Khalfiou dacht eraan om nieuwe tegels te plaatsen, maar toen ontmoette hij Williams van Schone Wasstraat en kregen de oude tegels een tweede leven. “Het schoon maken van de tegels lukte maar niet. Toen ik de handdoek in de ring wilde gooien en erover nadacht, kwam Williams mijn bedrijf binnen. Hij vertelde mij dat hij de klus wel kon klaren. Ik had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, maar liet hem alsnog een offerte opstellen”, zegt de ondernemer.

Bewijzen

Toen kwam de offerte. “Die heeft twee weken op mijn bureau gelegen. Ik geloofde er niet zo in, maar wat had ik te verliezen? Ik nam de gok en gaf Williams de kans zich te bewijzen. Dat is gelukt. Sterker nog: hij heeft ook de vloer meegenomen. Omdat ik zo tevreden ben heb ik een onderhoudscontract met hem afgesproken, zodat de tegels mooi blijven. Om de zes tot acht weken neemt Schone Wasstraat de muren en de ondergrond onder handen.”

Williams erkent de moeilijkheden van het reinigen van tegels: “Zonder heet water en stoom krijg je tegels niet goed schoon. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven overstappen naar wandpanelen van bijvoorbeeld Cleanpanel. Ik heb de apparatuur om tegels te reinigen en dit is de tweede keer dat ik door een ondernemer benaderd ben om dat te doen.”

Carwash tour

Broers Auto Wellness werd door Williams zelf benaderd. De eigenaar van Schone Wasstraat is naar eigen zeggen met een “carwash tour” bezig. Door de coronacrisis is zijn planning flink overhoop gegooid. Zo was het eigenlijk nog niet zijn plan om zich ook op sectoren buiten de carwash te richten: “Ik richt mij nu ook op onder andere het reinigen van truck-, bus-, tram-, metro- en treinwashes. Dat wilde ik pas in een later stadium doen, maar vanwege de crisis zit dat er niet in. Veel ondernemers houden de hand op de knip en stellen onderhoud uit. Dat is een gemiste kans, omdat juist nu het geschikte moment is om je wasgelegenheid te onderhouden.”

Bij veel wasgelegenheden is de impact van de coronacrisis redelijk gering. Zo ook bij El Khalfiou: “Eerlijk gezegd hebben we hier weinig gemerkt van de crisis. Dat komt ook omdat veel van mijn klanten waaronder autodealers werkzaam zijn op hetzelfde industrieterrein. Hun wagenpark wordt bij ons gereinigd en dat is gewoon doorgegaan. Daarnaast werd onze shop ook goed bezocht. Ook de bestellingen voor de lunch gingen gewoon door. We verzorgen de catering voor een aantal bedrijven hier.”

Creativiteit

Williams heeft wel de gevolgen van de crisis gevoeld, maar dat heeft juist zijn creativiteit gestimuleerd. Hij gaat zelf actief op zoek naar kansen en klanten. “Je moet niet bij de pakken neerzitten, dus ga ik in de regio op zoek naar carwashes en bedrijven die mijn hulp zouden kunnen gebruiken. Ik heb een flyer-actie opgezet waarin ik voor een mooi bedrag voor de reiniging van de wasstraat zorgen. Zo ben ik ook bij Broers Auto Wellness terechtgekomen. Sinds januari ben ik fulltime bezig met Schone Wasstraat wat nog niet zo lang is. Mensen weten nog niet wie ik ben, dus moet ik aan mijn naamsbekendheid werken. Toen het net een beetje ging lopen, kwam COVID-19 de kop op steken. Zo wilde ik een aantal vakbeurzen bezoeken om te netwerken en naamsbekendheid op te bouwen, maar dat kan dus niet. Zo is het idee van mijn carwash-tour ontstaan, omdat ik nieuwe, potentiële klanten wil bezoeken.”

Met de flyer-actie hoopt Williams zich te bewijzen en de resultaten van zijn werk in zijn portfolio te stoppen. De meest voorkomende problemen die hij in wasgelegenheden aantreft zijn het gebrek aan ontkalking en het gebrek aan reiniging en de juiste schoonmaakapparatuur: “Tegels kun je niet laten blinken met koud water. Om die goed schoon te krijgen, heb je een systeem nodig dat eerst spoelt, ontvet en vervolgens ontkalkt. Schone Wasstraat heeft de producten, kennis en ervaring om de tegels en de rest van de wasstraat goed schoon te krijgen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.