carwash

Blog WashTec: Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Het succes van een wasgelegenheid schuilt in de medewerkers. Een gastvrij onthaal bij de wasstraat is goud waard en zal klanten een goed gevoel geven. Daarvoor zijn loyale werknemers nodig. In deze blog legt WashTec uit hoe ondernemers het beste uit hun personeel kunnen halen. 

Het is volgens WashTec altijd de moeite waard om te investeren in het team. Deze investering zal zichzelf dubbel en dwars terugbetalen. We hebben verschillende opties waarvan ondernemers zonder veel moeite gebruik kunnen maken. Door middel van trainingen en persoonlijke aandacht wordt betrokkenheid gecreëerd. Dat kan met deze handige tips & tricks.

Vijf ideeën voor gemotiveerde medewerkers

1.     Medewerker van de maand – erkenning als stimulans
Beloon de medewerker van de maand met een plaquette of cadeaubon van een lokaal bedrijf om uw waardering te uiten. Ontwikkel een systeem dat de prestaties van de medewerker van de maand in meetbare termen voor de rest van het personeel weergeeft

2.   Commissie – een extra vergoeding voor goed werk
Betaal commissies aan medewerkers die de meeste leden voor uw klantenclub werven of de meeste aanvullende programma’s verkopen. De commissie is een percentage berekend op basis van de verkoop, waardoor uw medewerkers een stimulans krijgen om de club en de programma’s daadwerkelijk te promoten.

3.     Meningen en suggesties – laat uw medewerkers deelnemen
Als supervisor moet u uw medewerkers altijd aanmoedigen om hun mening te geven en suggesties te doen. U kunt alleen een goede werksfeer creëren als uw medewerkers net zo tevreden zijn als uw klanten. Of u nu regelmatig vergaderingen plant of een ideeënbus ter beschikking stelt, is uw beslissing. Het belangrijkste is dat uw medewerkers de ruimte krijgen om lof, kritiek en suggesties te uiten.

4.     Opleidingen en certificaten – een tastbaar bewijs van vooruitgang
Bied opleidingen en certificaten aan wanneer een werknemer een deel van uw trainingsprogramma met succes heeft voltooid. Hang de certificaten vervolgens op in uw tankstation of carwash. Zo kunnen klanten in één oogopslag zien dat uw medewerkers getraind zijn om professioneel met auto’s om te gaan. Garages tonen vaak certificaten om dezelfde redenen.

5.     Lockers voor meer veiligheid
Door lockers voor uw medewerkers te plaatsen, creëert u een veile plek voor medewerkers om geld, persoonlijke eigendommen en waardevolle spullen op te bergen. De lockers kunnen ook gebruikt worden om berichten en loonstroken te verspreiden.

Met training en opleiding naar succes

Er zijn veel zaken die u kunt ondernemen om uw personeel te trainen, zodat zij een groot prestatiegevoel gedurende de dag ervaren. Een prettig neveneffect is dat uw klanten ook gelukkiger zijn. U kunt daarmee op verschillende gebieden beginnen. Onze tips hebben wij voor u ingedeeld in thema’s.

De juiste professionele uitstraling

  • Draag altijd een glimlach en moedig uw medewerkers aan om hetzelfde te doen. Dit ziet er niet alleen vriendelijk uit, maar heeft ook nog eens invloed op hun gemoedstoestand. U kunt uw medewerkers ook vertellen dat ze ‘smileys’ op de voorruiten of zijruiten moeten tekenen wanneer ze de auto markeren voor de bijbehorende wasbeurt en er kinderen in de auto zitten.
  • Vraag uw personeel om tijdens het werk geen zonnebril te dragen. Oogcontact maken is een voorwaarde voor een vriendelijke, betrouwbare uitstraling en zorgt ervoor dat de klanten zich op hun gemak voelen.
  • Laat een set naamplaatjes voor uw medewerkers maken, zodat ze die tijdens hun dienst kunnen dragen. Dit zorgt ervoor dat u een professionele maar vriendelijke sfeer creëert en ook de klantenservice verbetert.
  • De training van het personeel moet bepaalde vriendelijke welkomst- en afscheidszinnen bevatten die een goede eerste en laatste indruk zullen maken. Leer hen om te reageren op elke klant en diens mogelijke hulpvragen. Wisselgeld moet snel in het bijzijn van de klant worden geteld, zodat er geen fouten worden gemaakt of later klachten daarover komen, wanneer het niet meer mogelijk is om de betaling terug te vinden.

Rondom de wasstraat

  • Zorg ervoor dat er altijd een teamlid zichtbaar en beschikbaar is om de hulpvragen van uw klanten te beantwoorden. Als een klant iemand moet zoeken om hem of haar te helpen, dan komt hij of zij waarschijnlijk niet meer terug.
  • Wijs voor elke dienst een medewerker aan die verantwoordelijk is voor het opsporen van risicobronnen, zoals struikelgevaar. Deze werknemer moet regelmatig de wascabines en stofzuigers controleren om veiligheidsproblemen te voorkomen.
  • De werknemers die klanten helpen bij het rijden op de transportband moeten hun hele armen gebruiken en duidelijke gebaren maken om aanwijzingen te geven. Klanten kunnen gemakkelijk handgebaren over het hoofd zien of verkeerd interpreteren.

Advies en serviceverlening

  • Medewerkers moeten zich bewust zijn van de voordelen van uw wasprogramma’s en carwash en deze op een eenvoudige en heldere manier aan de klant kunnen uitleggen. Houd in gedachten dat professionele en getrainde medewerkers de sleutel zijn tot uw succes en helpen uw omzet te verhogen. Regelmatige bijscholing en gedetailleerde informatie over nieuwe producten maken het voor uw medewerkers gemakkelijker om hun werk goed te verrichten.
  • Uw personeel moet altijd wijzen op de extra voordelen die uw carwash biedt. Het is echter voldoende om uw klanten slechts één keer te vragen of ze al dan niet gebruik willen maken van aanvullende diensten. Klanten die herhaalde vragen ervaren als lastiggevallen worden zullen niet terugkomen.
  • Train uw personeel om op een vriendelijke en aansprekende wijze met klanten om te gaan. In plaats van te vragen of ze een wasbeurt willen, is het beter hen een directe vraag te stellen: “Dus welke wasprogramma kan ik u aanbieden?”
  • Selecteer één medewerker per dienst om een kwaliteitscontrole uit te voeren bij minstens elke twintigste auto. Uw werknemer moet het uiterlijk van de auto na de wasbeurt zorgvuldig onderzoeken.

Gereedschap en toewijzing van verantwoordelijkheden

  • Maak een personeelshandboek waarin u werkinstructies en gedragscodes vastlegt. Dit handboek moet altijd up-to-date worden gehouden en minstens één keer per jaar worden bijgewerkt. Zo kunnen uw medewerkers op elk moment de zaken opzoeken als ze niet zeker weten wat ze moeten doen.
  • Neem uw eigen ’trainingsvideo’ met een videocamera op. Doe dit door een van uw medewerkers te filmen en te laten zien hoe ze hun werk naar behoren moeten verrichten. U kunt deze opname gebruiken om nieuwe medewerkers te instrueren of om de kennis van medewerkers die al lang in dienst zijn van tijd tot tijd op te frissen.
  • Leer uw medewerkers hoe ze moeten reageren op klachten van klanten. Geef hen de keuzevrijheid binnen een bepaald kader. Zo ontstaat een verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van het bedrijf en wordt het zelfvertrouwen van de medewerkers versterkt. Wel moet u duidelijke instructies geven over de gevallen waarin u altijd wenst te worden geraadpleegd.

Hier zijn nog een paar bruikbare tips om uw klanten loyaal te houden aan uw carwash, naast het aanbieden van een geweldige service.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Blog WashTec: Hoe motiveer je jouw medewerkers? | CarwashPro
carwash

Blog WashTec: Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Het succes van een wasgelegenheid schuilt in de medewerkers. Een gastvrij onthaal bij de wasstraat is goud waard en zal klanten een goed gevoel geven. Daarvoor zijn loyale werknemers nodig. In deze blog legt WashTec uit hoe ondernemers het beste uit hun personeel kunnen halen. 

Het is volgens WashTec altijd de moeite waard om te investeren in het team. Deze investering zal zichzelf dubbel en dwars terugbetalen. We hebben verschillende opties waarvan ondernemers zonder veel moeite gebruik kunnen maken. Door middel van trainingen en persoonlijke aandacht wordt betrokkenheid gecreëerd. Dat kan met deze handige tips & tricks.

Vijf ideeën voor gemotiveerde medewerkers

1.     Medewerker van de maand – erkenning als stimulans
Beloon de medewerker van de maand met een plaquette of cadeaubon van een lokaal bedrijf om uw waardering te uiten. Ontwikkel een systeem dat de prestaties van de medewerker van de maand in meetbare termen voor de rest van het personeel weergeeft

2.   Commissie – een extra vergoeding voor goed werk
Betaal commissies aan medewerkers die de meeste leden voor uw klantenclub werven of de meeste aanvullende programma’s verkopen. De commissie is een percentage berekend op basis van de verkoop, waardoor uw medewerkers een stimulans krijgen om de club en de programma’s daadwerkelijk te promoten.

3.     Meningen en suggesties – laat uw medewerkers deelnemen
Als supervisor moet u uw medewerkers altijd aanmoedigen om hun mening te geven en suggesties te doen. U kunt alleen een goede werksfeer creëren als uw medewerkers net zo tevreden zijn als uw klanten. Of u nu regelmatig vergaderingen plant of een ideeënbus ter beschikking stelt, is uw beslissing. Het belangrijkste is dat uw medewerkers de ruimte krijgen om lof, kritiek en suggesties te uiten.

4.     Opleidingen en certificaten – een tastbaar bewijs van vooruitgang
Bied opleidingen en certificaten aan wanneer een werknemer een deel van uw trainingsprogramma met succes heeft voltooid. Hang de certificaten vervolgens op in uw tankstation of carwash. Zo kunnen klanten in één oogopslag zien dat uw medewerkers getraind zijn om professioneel met auto’s om te gaan. Garages tonen vaak certificaten om dezelfde redenen.

5.     Lockers voor meer veiligheid
Door lockers voor uw medewerkers te plaatsen, creëert u een veile plek voor medewerkers om geld, persoonlijke eigendommen en waardevolle spullen op te bergen. De lockers kunnen ook gebruikt worden om berichten en loonstroken te verspreiden.

Met training en opleiding naar succes

Er zijn veel zaken die u kunt ondernemen om uw personeel te trainen, zodat zij een groot prestatiegevoel gedurende de dag ervaren. Een prettig neveneffect is dat uw klanten ook gelukkiger zijn. U kunt daarmee op verschillende gebieden beginnen. Onze tips hebben wij voor u ingedeeld in thema’s.

De juiste professionele uitstraling

  • Draag altijd een glimlach en moedig uw medewerkers aan om hetzelfde te doen. Dit ziet er niet alleen vriendelijk uit, maar heeft ook nog eens invloed op hun gemoedstoestand. U kunt uw medewerkers ook vertellen dat ze ‘smileys’ op de voorruiten of zijruiten moeten tekenen wanneer ze de auto markeren voor de bijbehorende wasbeurt en er kinderen in de auto zitten.
  • Vraag uw personeel om tijdens het werk geen zonnebril te dragen. Oogcontact maken is een voorwaarde voor een vriendelijke, betrouwbare uitstraling en zorgt ervoor dat de klanten zich op hun gemak voelen.
  • Laat een set naamplaatjes voor uw medewerkers maken, zodat ze die tijdens hun dienst kunnen dragen. Dit zorgt ervoor dat u een professionele maar vriendelijke sfeer creëert en ook de klantenservice verbetert.
  • De training van het personeel moet bepaalde vriendelijke welkomst- en afscheidszinnen bevatten die een goede eerste en laatste indruk zullen maken. Leer hen om te reageren op elke klant en diens mogelijke hulpvragen. Wisselgeld moet snel in het bijzijn van de klant worden geteld, zodat er geen fouten worden gemaakt of later klachten daarover komen, wanneer het niet meer mogelijk is om de betaling terug te vinden.

Rondom de wasstraat

  • Zorg ervoor dat er altijd een teamlid zichtbaar en beschikbaar is om de hulpvragen van uw klanten te beantwoorden. Als een klant iemand moet zoeken om hem of haar te helpen, dan komt hij of zij waarschijnlijk niet meer terug.
  • Wijs voor elke dienst een medewerker aan die verantwoordelijk is voor het opsporen van risicobronnen, zoals struikelgevaar. Deze werknemer moet regelmatig de wascabines en stofzuigers controleren om veiligheidsproblemen te voorkomen.
  • De werknemers die klanten helpen bij het rijden op de transportband moeten hun hele armen gebruiken en duidelijke gebaren maken om aanwijzingen te geven. Klanten kunnen gemakkelijk handgebaren over het hoofd zien of verkeerd interpreteren.

Advies en serviceverlening

  • Medewerkers moeten zich bewust zijn van de voordelen van uw wasprogramma’s en carwash en deze op een eenvoudige en heldere manier aan de klant kunnen uitleggen. Houd in gedachten dat professionele en getrainde medewerkers de sleutel zijn tot uw succes en helpen uw omzet te verhogen. Regelmatige bijscholing en gedetailleerde informatie over nieuwe producten maken het voor uw medewerkers gemakkelijker om hun werk goed te verrichten.
  • Uw personeel moet altijd wijzen op de extra voordelen die uw carwash biedt. Het is echter voldoende om uw klanten slechts één keer te vragen of ze al dan niet gebruik willen maken van aanvullende diensten. Klanten die herhaalde vragen ervaren als lastiggevallen worden zullen niet terugkomen.
  • Train uw personeel om op een vriendelijke en aansprekende wijze met klanten om te gaan. In plaats van te vragen of ze een wasbeurt willen, is het beter hen een directe vraag te stellen: “Dus welke wasprogramma kan ik u aanbieden?”
  • Selecteer één medewerker per dienst om een kwaliteitscontrole uit te voeren bij minstens elke twintigste auto. Uw werknemer moet het uiterlijk van de auto na de wasbeurt zorgvuldig onderzoeken.

Gereedschap en toewijzing van verantwoordelijkheden

  • Maak een personeelshandboek waarin u werkinstructies en gedragscodes vastlegt. Dit handboek moet altijd up-to-date worden gehouden en minstens één keer per jaar worden bijgewerkt. Zo kunnen uw medewerkers op elk moment de zaken opzoeken als ze niet zeker weten wat ze moeten doen.
  • Neem uw eigen ’trainingsvideo’ met een videocamera op. Doe dit door een van uw medewerkers te filmen en te laten zien hoe ze hun werk naar behoren moeten verrichten. U kunt deze opname gebruiken om nieuwe medewerkers te instrueren of om de kennis van medewerkers die al lang in dienst zijn van tijd tot tijd op te frissen.
  • Leer uw medewerkers hoe ze moeten reageren op klachten van klanten. Geef hen de keuzevrijheid binnen een bepaald kader. Zo ontstaat een verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van het bedrijf en wordt het zelfvertrouwen van de medewerkers versterkt. Wel moet u duidelijke instructies geven over de gevallen waarin u altijd wenst te worden geraadpleegd.

Hier zijn nog een paar bruikbare tips om uw klanten loyaal te houden aan uw carwash, naast het aanbieden van een geweldige service.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.