Zo onderscheidt Coppus Carwash zich van de Venlose concurrentie

In Venlo wordt hard gebouwd aan Coppus Carwash. In deze wasgelegenheid wordt een 45 meter lange kettingwasstraat van DICO geplaatst. Eigenaar Stijn Coppus deelt zijn visie en toekomstplannen. 

Als alles volgens plan verloopt, opent Coppus Carwash over zes weken. Deze nieuwe wasgelegenheid is gelegen aan de Van Leeuwenhoekstraat in Venlo. “Het is een goede locatie die vlakbij een groot winkelcentrum ligt. Er komt heel veel publiek voorbij dus de plek voor een carwash is uitstekend”, stelt Coppus. “Naast de wasgelegenheid is ruimte voor ruim tweehonderd parkeerplekken die later dit jaar klaar moeten zijn. Er is ook ruimte voor twee winkels naast het pand, dus hopelijk krijgen we snel nieuwe buren zodat er nog meer mensen naar dit winkelgebied komen”

Het plan is om tussen 7 en 14 september officieel te openen. “De bouwwerkzaamheden liggen goed op schema, dus dat moet haalbaar zijn. In eerste instantie wilde ik in april al opengaan, maar die plannen zijn in de war geschopt door de coronacrisis”, verduidelijkt de eigenaar. Ongeveer vierenhalf jaar geleden ontstond het plan om een wasgelegenheid op te zetten. “Na veel onderzoek en geduld, vond ik deze locatie in Venlo en ik was meteen verkocht.”

Ondernemersplan

Coppus heeft geen achtergrond in de carwashbranche: “Eigenlijk ben ik per toeval in deze sector terechtgekomen. Ik heb gestudeerd aan de IVA Driebergen Business School in Driebergen. Samen met een medestudent werkte ik aan een project. Mijn collega werkte in zijn vrije tijd bij een carwash waar apparatuur van DICO stond. Ik was daar erg van onder de indruk. Ik besloot om mij verder in de autowassector te verdiepen. In de loop der jaren werd mijn droom steeds duidelijker: een grote, duurzame kettingwasstraat starten gericht op consumenten.”

Over de apparatuur waarmee gewerkt moest worden, hoefde Coppus niet lang na te denken. “Ik heb voor DICO gekozen, omdat ik goed contact heb met Jeroen Visser. Hij woont in Venray en ik in Horst. We wonen vlakbij elkaar en kunnen snel schakelen. Dat vind ik erg prettig. DICO helpt startende ondernemers ook bij de uitrol van hun bedrijf en dat was voor mij een reden om met hen in zee te gaan. Ik had amper ervaring met de carwashbranche dus ik was blij met alle hulp die Visser mij gaf. Hij heeft mij enorm goed geholpen. Zo hielp hij bij het opstellen van een ondernemersplan en ook is hij regelmatig naar het verloop van de bouwwerkzaamheden komen kijken. Daarnaast bevindt de fabriek van DICO, dat een Duits merk is, zich op een uur rijden van de carwash. Mocht er een probleem zijn, kunnen ze snel ter plaatse zijn.”

Snelheid

Met de grootte en de service hoopt Coppus het verschil te maken: “In Venlo heb je zeker een aantal wasgelegenheden, maar die zijn niet vergelijkbaar met de carwash van deze omvang. Coppus Carwash wordt de grootste wasgelegenheid van de stad. Waarin ik mij wil onderscheiden van de concurrentie is onder andere op het vlak van snelheid. Doordat ik voor een 45 meter lange kettingwasstraat van DICO heb gekozen, hoef ik niet aan voorspuiten te doen en daarmee bespaar ik tijd. De apparatuur is sterk genoeg om het vuil eraf te krijgen. Naast tijd onderscheid ik mijzelf ook met service. Overdekt stofzuigen is in de regio een nieuw fenomeen en ook de snelheid waarmee gewassen wordt, valt op. Ik heb gekozen voor de plaatsing van een dubbele inrit om de doorstroom te bevorderen. Er zijn negentien stofzuigplekken waar met dubbele slangen gewerkt wordt. Ik heb tevens een doekjesautomaat van Hansa laten plaatsen.”

In oktober moet Coppus Carwash een feit zijn.

Duurzaamheid is ook een speerpunt van Coppus Carwash. “Er zijn vijf putten geplaatst. Twee daarvan zijn slibvangputten, een beluchtput, een bioslibput en een pompput. Het water wordt afgevoerd, behandeld en hergebruikt voor wassingen. Er wordt een silo geïnstalleerd waarin 102.000 liter water opgeslagen wordt”, weet Coppus.

Andere doelgroep

Bruine de Bruin zorgt voor de omgekeerde osmose en BleuBlue neemt de waterrecycling op zich. De motoren van de wasinstallatie zijn frequentie omvormend. Er wordt met bio afbreekbare chemicaliën gewassen. Er is door de ondernemer ruimte vrijgehouden voor de komst van een interieurbaan: “Wanneer deze er komt, weet ik nog niet. Als de plannen finaal zijn, staat alles al klaar om deze extra service uit te rollen.”

Op het bedrijventerrein in Venlo zijn meerdere wasgelegenheden zoals Tom’s Carwash dat er al tientallen jaren staat. Coppus is meteen in gesprek gegaan met de eigenaar ervan om duidelijk te maken dat er zeker ruimte is voor een nieuwe wasgelegenheid. “Ik heb direct contact opgenomen met eigenaar Tom Aquina. Hij was in eerste instantie niet erg blij met mijn komst, maar ik heb hem uitgelegd dat ik op een heel ander publiek mik. Mijn doelgroep bestaat enkel uit personenauto’s. Ik run een commerciële carwash, terwijl Tom’s Carwash naast personenwagens ook op busjes mikt. Er staan ook wasboxen en deze trekken een heel ander soort publiek. Ik heb aangeboden om klanten die liever handmatig hun voertuig wassen naar zijn wasboxen te verwijzen. Het is nu duidelijk dat we elkaar niet hoeven te bijten en met geheel verschillende concepten werken.”

Eigen kracht

Coppus zoekt bewust de samenwerking met lokale ondernemers om sterker te staan. “Ik maak deel uit van de winkeliersvereniging van Trefcenter Venlo. In november bijvoorbeeld staat een actie met de Albert Heijn XL op stapel. Door de samenwerking met andere ondernemers op te zoeken, sta je sterker. Daarnaast zit achter Trefcenter Venlo een heel marketingteam dat meehelpt om het bereik te vergroten. In de weekends komen veel Duitse bezoekers naar het industrieterrein. De helft van de bezoekers komt uit Duitsland. Het marketingteam spreekt ook deze personen aan in hun campagnes.”

Recentelijk maakte een bekende Brabantse carwashketen bekend een vestiging in Venlo te willen openen. Dit filiaal bevindt zich op hetzelfde bedrijventerrein als Coppus Carwash. Coppus maakt zich er niet zo druk om: “Ik ga uit van mijn eigen kracht en ideeën. Als lokale ondernemer ken ik de mensen uit de streek en ik denk dat dat zeker een voordeel is. Ik weet wat ik wil en waar ik voor sta en dat telt. Wat anderen doen, interesseert me niet zo.”



Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.