Ontdek de impact van marketing op het Carwash Professional Forum

Hoe zorg je ervoor dat jouw reclameboodschap bij de juiste doelgroep terechtkomt? Hoe betrek je potentiële klanten bij jouw onderneming en hoe houd je de aandacht vast? Eigenaar Inanc Armitli van marketingbureau AICO Networks legt uit hoe je zowel online als offline de juiste snaar raakt. In zijn presentatie op het Carwash Professional Forum 2020 geeft hij praktische tips en trucs.

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt op 1 september online plaats. Het is het eerste digitale carwash-event van Duitsland. Tijdens dit evenement zullen onderwerpen als marketing, klanttevredenheid en social media worden belicht. Actuele onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Het doel van het evenement is om ondernemers samen te brengen en kennis uit te wisselen. Leren van en met elkaar is het doel. Inanc Armitli is een van de sprekers. Hij is eigenaar van marketingbureau AICO Networks. In zijn presentatie komt het belang van een online strategie aan bod en hoe je klanten aan jouw onderneming kunt binden.

Welke onderwerpen worden aangesneden in jouw presentatie?

“Het theoretisch gedeelte houden we lekker kort, zodat we de praktijkvoorbeelden voor zich kunnen laten spreken. In de sessie wordt uitgelegd hoe je van voorheen anonieme klanten graag geziene gasten kunt maken die hun online gegevens achterlaten. We leggen uit hoe je deze data kunt inzetten om goedkope, maar zeer effectieve online marketingcampagnes te maken. Het formuleren van een online strategie komt uitgebreid aan bod. Onze presentaties zal zeker stof tot nadenken geven en zeer leerzaam zijn voor ondernemers.”

Waarom is het formuleren van een online strategie zo belangrijk?

“Met een slimme planning en doordachte strategie bereik je meer en werk je kostenbesparend. Dit is mijn korte antwoord. Het is altijd zinvol om de functies van je online kanalen aan te pakken en te verbeteren. Als er economische doelen worden nagestreefd, moet je professioneel te werk gaan en een plan hebben. Zonder strategie klungel je maar wat aan en dat kost tijd en geld. Je klanten zullen dat opmerken, waardoor de eerste indruk niet al te best is.”

Waar moet een goede online strategie aan voldoen?

“Succesvolle online marketing is afhankelijk van verschillende details. Denk dan onder meer aan het kiezen van het kanaal waar je je reclameboodschappen wilt verspreiden. Komt je verhaal wel bij de juiste doelgroep aan? En is je boodschap helder geformuleerd? Daarnaast beïnvloeden online acties je offline werkzaamheden. Het kost tijd om een online campagne op te zetten en uit te voeren. Het gaat erom dat je slimme keuzes maakt. Dus als we een online strategie ontwikkelen, plannen we altijd de haalbaarheid en de veranderingen in het offline gebied op hetzelfde moment.”

Waarom is flexibiliteit in dienstverlening zo belangrijk?

“Je slaat de plank mis als je enkel een kant-en-klaar aanbod aanbiedt. Dat doet de concurrentie ook, dus zorg ervoor dat je je onderscheidt. Bied diensten aan die concullega’s niet hebben. Een stomerijservice is bijvoorbeeld een optie die je niet vaak ziet bij carwashes, terwijl je daarmee wel nieuwe klanten kunt trekken. Mensen kunnen hun wasgoed bij de carwash laten reinigen. Handig, want het scheelt klanten een tocht naar de stomerij. Deze service kun je promoten via je online marketingkanalen en aan vaste klanten aanbieden voor een aantrekkelijke prijs. Door dit soort acties voelen je klanten zich gewaardeerd en is de kans groot dat ze terugkomen. Dit concept werkt. Wij hebben het al een aantal maal geïmplementeerd bij wasgelegenheden en in slechts één maand tijd ontvingen deze ondernemingen meer dan vierhonderd aanvragen van nieuwe klanten. Dit is slecht een voorbeeld. Flexibiliteit en openstaan voor nieuwe dingen werpt zijn vruchten af.”

Eigenaar Inanc Armitli van marketingbureau AICO Networks geeft handige marketingtips op het Carwash Professional Forum.

Wat zou je carwash-ondernemers adviseren die hun marketingstrategie willen verbeteren?

“Werk aan in plaats van in je bedrijf. Een goede personeelsplanning hoort daarbij. Spendeer veel tijd aan het opstellen en uitvoeren van strategische doelstellingen. Schakel de hulp van marketingprofessionals in, zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden. Het is niet genoeg om een spandoek op te hangen waarin je met de percentages kortingen schermt. Met koeienletters schermen dat je ‘dertig procent korting’ geeft, zegt niet zoveel als passanten niet weten wat je prijzen zijn. Het uitdelen van klantenkaarten is ook niet de oplossing, omdat de doorsnee consument overspoeld wordt met dergelijke acties. De formulieren waarop je de spaarzegels moet plakken, raak je snel kwijt. En waarom zou je voor een spaarzegel omrijden naar een carwash? Vaak wassen mensen hun auto vrij spontaan en op de locatie die hen het beste uitkomt.”

Welke marketingstrategie is jullie specialiteit?

“Online verbinden met offline. We analyseren vooraf hoe een bedrijf offline werkt en welke producten en diensten worden aangeboden. Op basis van deze resultaten ontwikkelen we samen met de klant een haalbaar concept. Deze boodschap delen we vervolgens online en als het zinvol is ook op de radio. Wij zijn actief op verschillende online reclamekanalen. Het is belangrijk om te weten waar onze klanten hun klanten ontmoeten. Dat kan op Facebook, Instagram, LinkedIn of Google zijn. Fysieke producten kunnen we via Ebay en Amazon onder de aandacht brengen. De exposure is dus groot.”

Er zijn veel marketingbureaus actief. Hoe weet een ondernemer of hij het juiste bureau heeft gekozen?

“Je hebt met mensen te maken, dus ga af op je onderbuikgevoel. Als er een klik is en het goed voelt, heb je de juiste keuze gemaakt. Je moet met je contactpersoon kunnen opschieten en op een lijn zitten. De communicatie moet daarom vanaf het begin goed zijn. Het loont ook de moeite om de referenties van het bureau na te lopen. Ons advies is om bureaus die beweren van alle markten thuis te zijn of gratis diensten aanbieden te negeren.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en is virtueel bij te wonen. Meer informatie over de eerste editie van dit unieke carwash-evenement vind je hier.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.