Maintech: Impact coronacrisis op Hollandse carwashbranche is klein

Peter de Wit pakt de zaken net wat anders aan dan de concurrentie en heeft geen last gehad van de coronacrisis. Hij is naast directeur van een onderneming die wasinstallaties ontwikkelt en carwashprojecten begeleidt, ook werkzaam als onafhankelijk onderhoudsmonteur. Maintech is niet gevestigd in een groot kantoorpand op een industrieterrein, maar bevindt zich in een afgelegen groenrijk gebied in Bodegraven. Het past bij de koers van de ZZP’er die zijn eigen plan trekt.

Met welke projecten ben je momenteel bezig?

“Momenteel rond ik twee grote projecten in Luxemburg af. Daar gaat veel tijd in zitten. Ik werk aan twee wasstraten in dezelfde regio. Het gaat dan om de noordelijke kant van Luxemburg. In dit grensgebied komen veel Duitsers en Belgen, omdat ze daar goedkoop diesel kunnen tanken en tabak kunnen kopen. Er worden twee wasstraten afzonderlijk van elkaar gebouwd om deze doelgroep te trekken. De ene locatie beschikt over een kettingbaan van 25 meter en de andere ondernemer koos er een van 28 meter. Beide wasinstallaties zijn in RVS uitgevoerd.”

Hoe ben je in Luxemburg terechtgekomen?

“Ik werd door een ondernemer benaderd om een nieuwe installatie te ontwerpen en plaatsen. Bij Shopping Center Massen in Weiswampach verving ik een wasinstallatie. Een kennis van de ondernemer waarvoor ik de opdracht deed, was onder de indruk en vroeg of ik hem ook kon helpen. Dat kon en zo is het tweede project tot stand gekomen. Vlak over de grens bij Bastogne in Pommerloch heb ik bij een Q8 locatie de carwash volledig vervangen. De verouderde wasinstallatie is verwijderd en er is een nieuw systeem geplaatst. Ook is de hele washal op de schop gegaan en werden er twee wasboxen, twee recyclingssystemen en een centraal stofzuigplein gerealiseerd.”

Wat maakt de door jouw ontworpen wasinstallatie anders dan andere systemen?

“Mijn ontwerp bestaat uit Italiaanse techniek die in een ‘Hollands’ jasje is gegoten. Ik maak gebruik van de EVO 360 techniek die al zo’n vijftien jaar succesvol draait. Naar eigen inzicht heb ik verbeteringen aangebracht en het geheel van een Noord-Europese uitstraling voorzien. In Italië en Spanje plaatst men vanwege het klimaat vaak een lakcoating op wasinstallaties. Na een jaar draaien, ziet die lak er niet meer uit, omdat het gaat bladderen. Het borstelsysteem bestaat uit schuin meelopende borstels waardoor de auto 360 graden rond gewassen en gedroogd wordt. Het besturingssysteem is voorzien van mijn software en totaal remote control. De borstels komen van mijn broer Ron die exclusief importeur is van Morelite borstels. De kleurstelling die bij de projecten in Luxemburg is gebruikt, is speciaal voor deze opdrachten samengesteld en ontwikkeld. Daarnaast kan ik verbeteringen aanbrengen die andere wasbedrijven niet hebben.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n verbetering die je aanbracht?

“Ik heb een speciale opzetband gemaakt, waarmee het voor bezoekers van wasstraten gemakkelijker wordt om de kettingbaan te betreden. Sommige mensen vinden het lastig om hun auto te positioneren en dat kan voor stress zorgen. De opzetband vereenvoudigt dit proces, omdat er twee rollen zijn. De ene rol is verborgen en tegen de zichtbare rol rijdt de klant de auto aan. Als het stoplicht bij de baan brandt, heeft de klant de tijd om zijn voertuig in de vrij te zetten. Daarna drukt de verborgen rol de auto de wasstraat in, waardoor de hoofdkettingbaan synchroon loopt en de auto overneemt. Deze opzetband is zeer geschikt voor onbemande locaties.”

Heeft de coronacrisis impact gehad op je werkzaamheden?

“Ja, voor het project in Luxemburg wel. In België en Luxemburg is het voor wasgelegenheden een lastige tijd geweest door de coronacrisis. Carwashes bij onze Zuiderburen werden gedwongen gesloten, waardoor men inkomsten misliep. In Nederland heb ik juist het idee dat het virus niet zo’n grote impact heeft gehad op de branche. De eerste helft van het jaar is net als voorgaande jaren erg goed geweest. Mensen wisten de wasstraat wel te vinden tijdens de crisis. Het was een van de weinige plekken waar je veilig heen kon gaan. In Nederland word ik vaak ingeschakeld als onafhankelijk reparateur. Ik werk merkonafhankelijk en ben ZZP’er, waardoor ik in een bijzondere positie zit.”

Hoe zorg je er als eenpitter voor dat de installaties in Luxemburg goed blijven draaien?

“Alle wasinstallaties zijn voorzien van een camerasysteem, waarmee ik alles op afstand kan monitoren. Als er sprake is van een storing, kan ik die vanuit mijn woning oplossen. Ik hoef dus niet halsoverkop in de auto te springen om drie uur later op de plek van bestemming een kleine storing op te lossen. Ik kan de klant op afstand ontzorgen. Deze optie zit standaard in al mijn pakketten. Of men nu een stofzuigplein, wasbox of wasinstallatie aanschaft: ik monitor alles. De eigenaar kan zelf ook alles controleren door middel van een app op zijn smartphone.”

Wie is de doelgroep van Maintech?

“Mijn wasinstallaties zijn geschikt voor ondernemers die genoegen nemen met circa vijftig tot zestigduizend wassingen per jaar en nog wat geld willen verdienen met hun apparatuur. Vaak gaat het dan om wat kleinere carwashes zoals je die in Noord-Europa in kleinere plaatsen aantreft. Deze vestigingen zijn blij als ze dertigduizend wassingen op jaarbasis halen. Veel van deze ondernemingen bevinden zich niet op zichtlocaties, maar staan in the middle of nowhere. Ze mikken op een heel ander soort publiek en hebben geen behoefte aan peperdure wasinstallaties, omdat dit niet rendabel is. Het opbouwen van mijn wasinstallaties doe ik voornamelijk met andere ZZP’ers waarvan er een in de buurt van de locatie woont. Het liefst heb ik dat deze persoon een bekende van de eigenaar van de wasgelegenheid is.”

Het laten ontwikkelen van een wasinstallatie klinkt behoorlijk exclusief. Toch mik je op kleinere ondernemers.

“Mijn prijzen zijn niet zo hoog, omdat ik de backoffice laag kan houden en geen grote overheadkosten heb. Daarnaast is de techniek uit Italië vrij goedkoop aan te schaffen doordat ik rechtstreek met de machinefabrikant zaken doet. Het gaat om een vrij simpele techniek zonder ingewikkelde onderdelen. Dat is belangrijk. Alle onderdelen zijn vrij verkrijgbaar in de handel en eenvoudig in elk land te krijgen. Het mooie is dat alle modules van een wastunnel ook los verkrijgbaar zijn. Of de klant nu een RVS kettingbaan of een mooi ingangsportaal wil: alles is mogelijk. Het merendeel van mijn opdrachten krijg ik dankzij mond-tot-mondreclame. Zo ben ik via via in Denemarken beland waar ik een wasinstallatie mocht plaatsen. Met de klant spreek ik een ontwerp af dat vervolgens wordt gemaakt in Italië en vanuit de fabriek naar de klantlocatie wordt verstuurd. Als ik bij de gewenste locatie aankom, zet ik de installatie in elkaar.”



Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.