‘Tankstations moeten niet bang zijn voor digitalisering en AI’

Het tankstation van de toekomst is niet alleen een hub voor energie, maar ook een locatie waar je terecht kunt voor héél veel andere producten, diensten en services. Denk dan onder ander aan carwashes en wasboxen. Ondernemers die bang zijn voor digitalisering en artificiële intelligentie gaan het op weg naar die toekomst lastig krijgen, voorspelt directeur Marcel Cauli van Extendas.

We hebben afgesproken bij het tankstation van Vollenhoven Olie aan de Eisenhowerlaan in Eindhoven. Achter de balie van de bakery, waar sinds kort de Limburgse broodjesformule Bufkes zit, is de SPINpos iPad-kassa van Extendas te vinden. Er zitten heel veel voordelen aan het gebruik van een iPad als kassa-oplossing, vertelt Cauli. “Een iPad is relatief goedkoop, zeker in vergelijking met andere petrolkassa’s. De bediening is intuïtief en eenvoudig. Een snelle doorstroming is bovendien gegarandeerd. De functionaliteiten kunnen eenvoudig uitgebreid worden. En ook de veiligheid is gewaarborgd. Kortom, waarom zou je investeren in een andere, veel duurdere oplossing?”

Het Twentse softwarebedrijf helpt tankstations en carwash-ondernemingen al twee decennia bij administratieve, logistieke en financiële processen. In vergelijking met twintig jaar geleden ziet de wereld er al heel anders uit. “Kijk naar de invloed van de smartphone. Die is een vast onderdeel geworden van onze manier van leven. We doen en kunnen er alles mee.”

Rol van de smartphone

Het bestellen van producten en betalen via iDeal met een vingerafdruk, een Tikkie of een andere app is inmiddels gemeengoed geworden. Ook in de petrolbranche neemt de mobiele telefoon een steeds grotere rol in. De sector liep echter niet voorop bij het implementeren van digitale innovaties. “Er is al heel veel mogelijk, maar toch zijn ondernemers vaak nog wat huiverig. Ze willen zelf ‘in charge’ blijven. Maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima baas blijven over je eigen onderneming. Technologie maakt het juist gemakkelijker om een oogje in het zeil te houden. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden als er al kant-en-klare oplossingen zijn die je eenvoudig kunt implementeren? Uiteindelijk gaat het erom dat je het leven voor de klant zo eenvoudig mogelijk maakt.”

Een van de oplossingen uit de koker van Extendas is de Lekkerland24 app, de online portal van de groothandel. “Klanten van Lekkerland hebben niet langer een scanner van 1.500 euro nodig zoals in het verleden, maar kunnen alle zaken ook hier voortaan eenvoudig regelen met hun smartphone. Geen kostbare apparatuur, maar gewoon een handige app op je telefoon waarmee je barcodes scant, bestellingen plaatst, je orderhistorie bekijkt en je eventuele klachten doorgeeft. Het werkt makkelijk en is stukken goedkoper dan de oude apparatuur. Wij geloven sowieso in gebruik in plaats van bezit van oplossingen. Daarbij gebruik je software en/of hardware voor een vast bedrag in de maand. Dat past in onze ogen veel beter bij de huidige tijd.”

Spin in het web

Het SPIN-platform is het hart van de oplossingen die Extendas aanbiedt. “Het is letterlijk de spin in het web. De online cloud-omgeving waar alle marktpartijen en systemen mee verbinden en data met elkaar kunnen uitwisselen. We kunnen er oneindig veel andere partijen of oplossingen aan koppelen, niet alleen toeleveranciers of (zelfscan)kassa’s, maar ook slimme koffieapparaten, betaalautomaten voor de carwash, (digitale) tankpassen en loyaltyprogramma’s. De mogelijkheden zijn oneindig en het platform biedt voordelen voor iedereen.”

Op dit moment is de plastic pas nog volop in gebruik, maar dat gaat veranderen voorspelt Cauli. “Een app gaat het plastic zeker vervangen. Het biedt volop voordelen. Klanten kunnen er ook direct mee afrekenen. Je kunt ze interessante aanbiedingen voorschotelen. Of uitbreiden met extra services en diensten. Denk aan het opladen van de elektrische auto, het parkeren of het wassen. En daar kun je weer mooie loyalty-acties aan koppelen om trouwe klanten te belonen.”

Wildgroei

Op het gebied van het opladen van elektrische auto’s zijn er nog wel wat uitdagingen te overwinnen. “Er is een grote wildgroei aan oplossingen en aanbieders. Deze markt is opgekomen zonder dat er echt regelgeving bestond. Dat zorgt voor onduidelijkheid in bijvoorbeeld de prijs van een laadsessie, zowel bij ondernemers als bij klanten.” Eigenaren van een EV willen overal kunnen laden, zowel in Nederland als daarbuiten.

“Het is soms lastig uitleggen aan tankstation-ondernemers waarom het zo ingewikkeld moet zijn. De vele contracten en vele partijen die actief zijn in de markt en de voorwaarden en prijzen maken het lastig. Wij zijn lid van eViolin, een vereniging van laadpaaloperators en mobility service providers, waar alle Nederlandse partijen bij zijn aangesloten. Het maken van afspraken en het afsluiten van de contracten met de verschillende laadpaaloperators en mobility service providers nemen wij uit handen, daar heb je als ondernemer geen omkijken meer naar.”

Wake-upcall

Denkt Cauli dat de coronacrisis de invloed van digitalisering zal versnellen? “Daar geloof ik niet in. Wellicht is het voor bepaalde partijen een wake-upcall. Maar artificial intelligence wordt natuurlijk al volop gebruikt. Kijk naar hoe platforms zoals Netflix en Spotify je benaderen. En hoe ze bepalen welke films of muziek bij jouw smaak passen. Of hoe Google het shopaanbod afstemt op jouw surfgedrag. Dit proces is al in volle gang. Artificial intelligence zal met of zonder corona ook zeker in de petrolmarkt zijn intrede doen.”

Is er nog een gezonde toekomst voor tankstations? “Jazeker, maar je locatie is heilig. Dat is de basis van je onderneming. Bied je plek aan voor interessante producten en diensten. Het tankstation van de toekomst is echt een hub waar klanten en hun auto’s automatisch herkend worden en waar ingespeeld wordt op de energie voor mobiliteit, op food, retail en carwash. Het is een verzamelplek voor het afhalen van artikelen of om te vergaderen. Waar heeft de klant behoefte aan? Daar draait het uiteindelijk om. Ga samenwerkingen aan met partijen die iets zinnigs toevoegen en maak gebruik van slimme IT-oplossingen. Dat is de sleutel voor een toekomstbestendige onderneming.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tankstations moeten niet bang zijn voor digitalisering en AI’ | CarwashPro

‘Tankstations moeten niet bang zijn voor digitalisering en AI’

Het tankstation van de toekomst is niet alleen een hub voor energie, maar ook een locatie waar je terecht kunt voor héél veel andere producten, diensten en services. Denk dan onder ander aan carwashes en wasboxen. Ondernemers die bang zijn voor digitalisering en artificiële intelligentie gaan het op weg naar die toekomst lastig krijgen, voorspelt directeur Marcel Cauli van Extendas.

We hebben afgesproken bij het tankstation van Vollenhoven Olie aan de Eisenhowerlaan in Eindhoven. Achter de balie van de bakery, waar sinds kort de Limburgse broodjesformule Bufkes zit, is de SPINpos iPad-kassa van Extendas te vinden. Er zitten heel veel voordelen aan het gebruik van een iPad als kassa-oplossing, vertelt Cauli. “Een iPad is relatief goedkoop, zeker in vergelijking met andere petrolkassa’s. De bediening is intuïtief en eenvoudig. Een snelle doorstroming is bovendien gegarandeerd. De functionaliteiten kunnen eenvoudig uitgebreid worden. En ook de veiligheid is gewaarborgd. Kortom, waarom zou je investeren in een andere, veel duurdere oplossing?”

Het Twentse softwarebedrijf helpt tankstations en carwash-ondernemingen al twee decennia bij administratieve, logistieke en financiële processen. In vergelijking met twintig jaar geleden ziet de wereld er al heel anders uit. “Kijk naar de invloed van de smartphone. Die is een vast onderdeel geworden van onze manier van leven. We doen en kunnen er alles mee.”

Rol van de smartphone

Het bestellen van producten en betalen via iDeal met een vingerafdruk, een Tikkie of een andere app is inmiddels gemeengoed geworden. Ook in de petrolbranche neemt de mobiele telefoon een steeds grotere rol in. De sector liep echter niet voorop bij het implementeren van digitale innovaties. “Er is al heel veel mogelijk, maar toch zijn ondernemers vaak nog wat huiverig. Ze willen zelf ‘in charge’ blijven. Maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima baas blijven over je eigen onderneming. Technologie maakt het juist gemakkelijker om een oogje in het zeil te houden. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden als er al kant-en-klare oplossingen zijn die je eenvoudig kunt implementeren? Uiteindelijk gaat het erom dat je het leven voor de klant zo eenvoudig mogelijk maakt.”

Een van de oplossingen uit de koker van Extendas is de Lekkerland24 app, de online portal van de groothandel. “Klanten van Lekkerland hebben niet langer een scanner van 1.500 euro nodig zoals in het verleden, maar kunnen alle zaken ook hier voortaan eenvoudig regelen met hun smartphone. Geen kostbare apparatuur, maar gewoon een handige app op je telefoon waarmee je barcodes scant, bestellingen plaatst, je orderhistorie bekijkt en je eventuele klachten doorgeeft. Het werkt makkelijk en is stukken goedkoper dan de oude apparatuur. Wij geloven sowieso in gebruik in plaats van bezit van oplossingen. Daarbij gebruik je software en/of hardware voor een vast bedrag in de maand. Dat past in onze ogen veel beter bij de huidige tijd.”

Spin in het web

Het SPIN-platform is het hart van de oplossingen die Extendas aanbiedt. “Het is letterlijk de spin in het web. De online cloud-omgeving waar alle marktpartijen en systemen mee verbinden en data met elkaar kunnen uitwisselen. We kunnen er oneindig veel andere partijen of oplossingen aan koppelen, niet alleen toeleveranciers of (zelfscan)kassa’s, maar ook slimme koffieapparaten, betaalautomaten voor de carwash, (digitale) tankpassen en loyaltyprogramma’s. De mogelijkheden zijn oneindig en het platform biedt voordelen voor iedereen.”

Op dit moment is de plastic pas nog volop in gebruik, maar dat gaat veranderen voorspelt Cauli. “Een app gaat het plastic zeker vervangen. Het biedt volop voordelen. Klanten kunnen er ook direct mee afrekenen. Je kunt ze interessante aanbiedingen voorschotelen. Of uitbreiden met extra services en diensten. Denk aan het opladen van de elektrische auto, het parkeren of het wassen. En daar kun je weer mooie loyalty-acties aan koppelen om trouwe klanten te belonen.”

Wildgroei

Op het gebied van het opladen van elektrische auto’s zijn er nog wel wat uitdagingen te overwinnen. “Er is een grote wildgroei aan oplossingen en aanbieders. Deze markt is opgekomen zonder dat er echt regelgeving bestond. Dat zorgt voor onduidelijkheid in bijvoorbeeld de prijs van een laadsessie, zowel bij ondernemers als bij klanten.” Eigenaren van een EV willen overal kunnen laden, zowel in Nederland als daarbuiten.

“Het is soms lastig uitleggen aan tankstation-ondernemers waarom het zo ingewikkeld moet zijn. De vele contracten en vele partijen die actief zijn in de markt en de voorwaarden en prijzen maken het lastig. Wij zijn lid van eViolin, een vereniging van laadpaaloperators en mobility service providers, waar alle Nederlandse partijen bij zijn aangesloten. Het maken van afspraken en het afsluiten van de contracten met de verschillende laadpaaloperators en mobility service providers nemen wij uit handen, daar heb je als ondernemer geen omkijken meer naar.”

Wake-upcall

Denkt Cauli dat de coronacrisis de invloed van digitalisering zal versnellen? “Daar geloof ik niet in. Wellicht is het voor bepaalde partijen een wake-upcall. Maar artificial intelligence wordt natuurlijk al volop gebruikt. Kijk naar hoe platforms zoals Netflix en Spotify je benaderen. En hoe ze bepalen welke films of muziek bij jouw smaak passen. Of hoe Google het shopaanbod afstemt op jouw surfgedrag. Dit proces is al in volle gang. Artificial intelligence zal met of zonder corona ook zeker in de petrolmarkt zijn intrede doen.”

Is er nog een gezonde toekomst voor tankstations? “Jazeker, maar je locatie is heilig. Dat is de basis van je onderneming. Bied je plek aan voor interessante producten en diensten. Het tankstation van de toekomst is echt een hub waar klanten en hun auto’s automatisch herkend worden en waar ingespeeld wordt op de energie voor mobiliteit, op food, retail en carwash. Het is een verzamelplek voor het afhalen van artikelen of om te vergaderen. Waar heeft de klant behoefte aan? Daar draait het uiteindelijk om. Ga samenwerkingen aan met partijen die iets zinnigs toevoegen en maak gebruik van slimme IT-oplossingen. Dat is de sleutel voor een toekomstbestendige onderneming.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.