DICO: in de toekomst wordt interieurreiniging steeds belangrijker

Voor DICO gaat 2020 de geschiedenisboekjes in als een bijzonder jaar. Eigenaren Theo Heikamp en Jeroen Visser openden in maart het 4.000 vierkante meter tellende Hello Carwash in Capelle aan den IJssel en kwamen daarna volop in de coronacrisis terecht. Heikamp ziet naast uitdagingen vooral kansen: “De coronacrisis heeft niet alleen maar nadelige gevolgen.”  

Hello Carwash fungeert niet alleen als wasgelegenheid, maar ook als showroom. In het pand worden de nieuwste technologieën en innovaties van DICO in bedrijf genomen. Als klanten een kijkje komen nemen in de carwash zien ze meteen wat de mogelijkheden zijn. Deze insteek werpt zijn vruchten af. “De opening van Hello Carwash was een goede zet geweest, want er zijn al veel mensen komen kijken die interesse in ons hebben getoond”, verduidelijkt Heikamp.

De meeste klanten benaderen DICO zelf stelt Heikamp: “Vorige maand hebben we Autowasstraat Witte Paal in Schagen opgeleverd en momenteel zijn we bezig met een project in Venlo.” Voor Coppus Carwash heeft DICO een 45 meter lange kettingwasstraat geplaatst. “Ook werken we aan een carwash in Rhoon. Clean=Clean wordt voorzien van een 55 meter lange kettingwasstraat, een overdekt stofzuigplein en een interieurbaan. Het gaat in Venlo en Rhoon om totaalprojecten, waarvan wij alle partijen bij elkaar hebben gebracht. We kunnen ondernemers ontzorgen.” 

Uitstel is geen afstel

Deze projecten worden in samenwerking met Bruine de Bruin, Berko en BlueBlue uitgevoerd. “Deze partijen verzorgen de waterbehandeling, compressoren en waterrecycling. Hansa plaatste alle automaten”, zegt Heikamp. Na de projecten in Venlo en Rhoon staat er ook een opdracht in Almere op de agenda. Carwash Hogering om precies te zijn. “Op deze locatie worden twee wasstraten met elk een lengte van 69 meter geplaatst. Voor deze klant verzorgen we enkel de wasstraattechniek. Hij heeft zelf leveranciers van randapparatuur uitgezocht en benaderd. In het nieuwe jaar hebben we onder voorbehoud twee nieuwe projecten op stapel staan. Het is wachten totdat de benodigde vergunningen rond zijn.” 

Hoewel er een aantal mooie projecten op stapel staan, heeft de coronacrisis wel degelijk impact gehad op de bedrijfsvoering van DICO. “De crisis heeft ervoor gezorgd dat mensen de hand op de knip houden. Sommige investeringen zijn dan ook uitgesteld. Maar uitstel is geen afstel en ik merk dat er zeker interesse is in ons.”

Gemêleerd

“De coronacrisis heeft niet alleen maar nadelige gevolgen gehad”, benadrukt Heikamp: “Doordat veel horeca bedrijven noodgedwongen moesten sluiten, kregen wij veel sollicitanten over de vloer die om werk verlegen zaten. Er werken nu verschillende mensen met een verleden in de horeca bij ons en dat merk je op een positieve manier. Zij zijn gewend om mensen op te vangen en hen welkom te heten. Andere personeelsleden pikken deze klantgerichtheid op en doen daar hun voordeel mee. Zo is de klanttevredenheid vergroot.”

Wat opvalt, is dat het personeelsbestand van Hello Carwash op zijn zachtst gezegd ‘gemêleerd’  is. Mensen met verschillende culturele achtergronden werken naast en met elkaar samen. “Je ziet bij ons een afspiegeling van de maatschappij. We hebben er bewust voor gekozen om mensen met verschillende achtergronden bij elkaar te zetten. Als je alleen maar studenten aanneemt en bij elkaar zet, krijg je niet de juiste sfeer. Als je tussen jongeren een ouder persoon zet, verandert de dynamiek en kan een plezierige rolverdeling ontstaan. Dit is geen vooropgezet plan geweest, maar deze personeelsbezetting is op organische wijze tot stand gekomen. We zijn heel blij met de variëteit aan mensen die voor ons werken.”  

Interieurreiniging

De carwashbranche is volop in beweging. Heikamp denkt dat het bieden van gemak een steeds grotere rol gaat spelen in wasgelegenheden: “In de toekomst verwacht ik dat interieurreiniging steeds belangrijker wordt. Gemak dient de mens. Voor een tientje kun je de binnenkant van je voertuig laten reinigen. Dat is geen geld. Sterker nog: ik vind het eigenlijk te weinig. Het is echter zeker de moeite waard om deze service door te voeren, omdat het je klanten oplevert. Je biedt namelijk toegevoegde waarde.”

Deze ontwikkeling heeft echter grote gevolgen voor het carwashbedrijf, beseft Heikamp: “Bij ons werken er nu zes mensen op de interieurbaan. In het weekend – tijdens de piekmomenten – zijn dat er tien. Als je besluit om een interieurband te implementeren zul je goed moeten nadenken over de invulling ervan. Je personeelsbestand zal gigantisch vergroot moeten worden.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.