Matz Carwash staat centraal in documentaireserie ‘De Wasstraat’

Op NPO 2 wordt het reilen en zeilen binnen Matz Carwash belicht in de vijfdelige documentaireserie ‘De Wasstraat’. In deze reeks die eind december wordt uitgezonden, draait het om het personeel van de wasgelegenheid in Deventer. De medewerkers hebben een een afstand tot de arbeidsmarkt en in het programma wordt hun leven gevolgd.

Directeur Martin Kniest komt ook aan het woord in de serie. ‘De Wasstraat’ draait volgens de programmamakers om “de strijd om ‘erbij te horen’, het niet begrepen worden en de verwarring om alledaagse dingen.” Het doel van de documentairereeks is om een kwetsbare groep op een positieve manier in de spotlights te zetten en hun veerkracht te tonen.

Naast persoonlijke portretten in de privé-omgeving van de hoofdpersonen, wordt in de serie ook getoond hoe het er op de werkvloer aan toegaat getoond. Conflicten en dilemma’s komen aan bod, maar er is ook plek voor humor en verbroedering volgens de makers.

Dankbaarheid

Matz Carwash heeft naast een vestiging in Deventer ook een filiaal in Zutphen. Ook in die wasgelegenheid bestaat het personeelsbestand uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met autisme, gehoorproblemen en vluchtelingen”, verduidelijkt Kniest. “Voor deze personen is het niet vanzelfsprekend om een baan te vinden. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn dan ook ontzettend blij als je hen een kans geeft. Het betekent heel veel voor hen als iemand in ze gelooft. Die dankbaarheid vertaalt zich door naar een enthousiaste houding. Ik werk graag met deze doelgroep, omdat ik sociaal maatschappelijk ondernemen enorm belangrijk en waardevol vind.”

De keuze om met deze kwetsbare groep te werken, heeft voor meer naamsbekendheid van Matz Carwash gezorgd: “Niet de wasstraat, maar het personeel vormt het bedrijf. Bezoekers komen speciaal voor onze medewerkers naar onze filialen. Je ziet ook dat sommige mensen een specifieke voorkeur voor een personeelslid hebben. We hebben de gunfactor gekregen. Je merkt dat mensen het leuk en interessant vinden wat wij doen.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.