‘Maak van de heropening van je carwash een happening’

“Als er nieuwe producten op de markt worden gebracht door grote spelers als Apple en Tesla, kan niemand daaromheen. Hoe mooi zou het zijn als mensen ook zo zouden reageren bij de heropening van jouw carwash? Dat kan, mits je op tijd begint met de marketing”, stelt directeur Anthony Analetto van SONNY’s CarWash Equipment Division.

Volgens Analetto staren veel wasgelegenheden zich blind op de openingsdag, waardoor de vooraankondigingen vergeten worden: “Dat is jammer, omdat deze juist zo belangrijk zijn. Door de regio te informeren over de aanstaande opening, creëer je een buzz. Dat is misschien wel belangrijker dan de opening zelf. De uitdaging is om je tijd goed te verdelen. Hoe zorg je ervoor dat mensen weten dat je een carwash opent? Doordat je dat lang van tevoren aankondigt of omdat men toevallig langsrijdt als de opening plaatsvindt?”

Een goede voorbereiding vindt een  aantal maanden voor de heropening plaats. “Leg de nadruk op de klanttevredenheid van de te heropenen wasgelegenheid. Leg uit wat de voordelen zijn van de vernieuwde en verbeterde carwash. Houd het simpel en ga niet zozeer in op de techniek. Dat vinden de meeste klanten niet zo interessant. Leg uit wat de voordelen voor bezoekers zijn. Dat kan bijvoorbeeld een uitbreiding van het dienstenaanbod zijn, zoals een groter stofzuigplein of de komst van een interieurbaan. Wees duidelijk wat er veranderd is en wat de klant daarvan merkt. Maak van de heropening van je carwash een happening.”

Vroeg stadium

Klanten wil snel en goed geholpen worden, dus moet daar de nadruk op gelegd worden stelt de directeur: “Als je kunt uitleggen dat de nieuwe kettingbaan een grotere capaciteit heeft, waardoor er sneller gewassen kan worden zonder dat dit ten koste van de waskwaliteit gaat ben je al een heel eind. Ook het benoemen van de opties van wasinstallaties is zinvol. Denk dan bijvoorbeeld aan de komst van een schuimboog of een velgenreiniger. Zorg ervoor dat je maanden voor de heropening de interesse van je publiek prikkelt, maar doe dat op een laagdrempelige en heldere manier.”

Betrek je klanten in een vroeg stadium bij je plannen, is het devies van de directeur: “Hoe komt het dat de nieuwe iPhone al voor de lancering ervan al uitverkocht is? Dat komt doordat Apple zich als een sterk merk profileert. Een merk waar veel mensen zich aan willen verbinden. Dat kun je voor jouw carwash ook voor elkaar krijgen. Dat doe je door betrokkenheid te creëren en trouwe klanten extra in de watten te leggen. Deze mensen zijn fans van het eerste uur en nauw betrokken bij je bedrijf. Dat betekent dat zij graag willen weten wat jouw plannen zijn. Betrek hen in een vroeg stadium bij je ideeën, zodat zij hun enthousiasme kunnen delen in hun kennissenkring en familie. Zo maken ze gratis reclame voor jou.” Analetto raadt aan om hulp in te schakelen: “Door een marketeer in te huren, weet je zeker dat je marketing goed geregeld wordt en dat scheelt jou veel tijd. Er zijn specialisten die je kunnen helpen om het contact met je doelgroep te versterken en verbeteren.”

Extra aandacht

Een groot voordeel van een heropening is dat mensen al van je bestaan weten. Deze mensen zijn al langer klant van je en weten wat ze aan je hebben. “Zodra je je plannen deelt dat er een heropening aanstaande is, zijn trouwe klanten geïnteresseerd. Speel in op dat enthousiasme en verzin speciale acties voor hen. Bijvoorbeeld een kortingscode waarmee deze klanten als eerste voor een gereduceerde prijs je kakelverse carwash mogen betreden. Zorg ervoor dat je website up to date is en dat mensen hun gegevens kunnen achterlaten in ruil voor een code. Benader lokale media in en laat hen weten wat je plannen zijn. Ze zullen er graag over publiceren in hun huis-aan-huisbladen en dat zorgt voor extra aandacht”, verduidelijkt de directeur.

Op de grote dag zelf – de heropening – is het zaak dat je opvalt: “Maak er een feestje van. Hang ballonnen op, plaats vlaggen en borden en zorg ervoor dat je bedrijfspand er feestelijk uitziet en de aandacht trekt. Passanten moeten direct kunnen zien dat er wat speciaals gaande is”, zegt Analetto. “Na afloop moet je op social media laten weten hoe de heropening was gegaan. Deel foto’s van de heropening en bied gedurende een bepaalde periode korting aan in het kader van de heropening. De heropening van een wasgelegenheid is meer dan een feestelijke dag. Het vereist een hoop voorwerk. Marketing speelt daarbij een belangrijke rol.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.