De Wasplaat in Ermelo: “Klanten zien dat we aandacht aan hun auto besteden”

Auto’s wassen is mensenwerk, vinden Henrie en Rieke Hop van Total Maas Hop in Ermelo. Onlangs openden zij een carwash bij hun bedrijf: De Wasplaat. Het eigenaarsduo verwacht zo’n 4000 wassingen per jaar te doen met de roll-over en de wasbox. Bijzonder aan deze locatie is dat de carwash volledig is opgetrokken uit baksteen.

De rollover van De Wasplaat in Ermelo draait ondertussen al wel een week of vier. Afgelopen dinsdag was de officiële oplevering door EenzetCarwash. Eigenaar Henrie Hop is sinds de wasstraat draait nog maar weinig in de shop van zijn tankstation te vinden. “Ik vind het in eerste plaats mooi om die auto’s zo op te zien knappen, maar ik geloof ook dat het mensenwerk en de service het verschil maken.” Henrie verzorgt zelf de voorwas en checkt na het programma of het voertuig volledig spik en span uit de carwash komt.

Dat die extra service het verschil maakt voor de klanten, zien Rieke en Henrie bevestigd sinds de rollover draait. “We zijn niet de goedkoopste in de regio,” leggen de ondernemers uit. “Maar we zien nu al dat er toch vaak voor een uitgebreid programma wordt gekozen en dat klanten regelmatig terugkomen. Ze weten dat er hier aandacht aan de auto wordt besteedt.”

Compleet station

Total Maas Hop in Ermelo is met de komst van de wasstraat een compleet tankstation. Klanten kunnen er terecht voor tanken, koffie en een broodje, stofzuigen, aanhangers huren en nu ook wassen. De rollover heeft een hoogte tot 2.90 meter. Wel heeft het flink wat voeten in de aarde gehad om De Wasplaat toe te voegen aan het totaalplaatje. Ook al komen nu dagelijks een tiental klanten wassen, er zijn nog wat puntjes die op de i moeten worden gezet.

Het grootste punt is dat de wasgelegenheid nu nog draait op twee aggregaten, omdat er vertraging is geslopen in de aanleg van stroom. “Verder zijn het echt kleine dingen,” zegt Rieke. De symbolische eerste steen wordt nog gemetseld en boven de entree komt nog een bord met daarop onze naam en het logo. “Als alles klaar is, willen we nog wel een feestelijke opening organiseren – binnen de mogelijkheden van de coronamaatregelen natuurlijk.”

Persoonlijk contact

De naam van deze wasgelegenheid is De Wasplaat, de ontbrekende S aan het einde is geen spelfout. “Dat komt omdat Plaat mijn bijnaam is,” vertelt Henrie. “Het is iets uit mijn jeugd wat is blijven hangen, ik heb een plaatje in mijn gebit. Ik twijfelde wel om de zaak zo te noemen, maar mijn vrouw was er zeker van. Onze insteek is het persoonlijke contact met de klant, daarom heeft ze me toch overtuigd van de naam.”

Bij De Wasplaat is heel bewust niet gekozen voor contactloos betalen, ook vanwege het persoonlijke contact. Bezoekers rekenen in de shop het wasprogramma af. Daarmee komt de klant ook in de shop, kan een kopje koffie meenemen en ziet wat er verder te krijgen is bij dit station. Wel kunnen klanten een waspas met een wastegoed aanschaffen, met de pas kunnen ze direct door naar de wasgelegenheid.

Het ruikt fris in het gebouw. Rieke en Henrie hebben gekozen voor chemie van Dr Stöcker voor zowel de wasbox als de rollover, wat goed samengaat met de techniek van EenzetCarwash. Henrie gebruikt ‘Red Berry’ voor de voorwas, waarbij hij extra let op de wielkassen en de velgen. Vervolgens draait de M’Start van Istobal het gekozen programma. Na afloop checkt Henrie het voertuig en neemt met een zeem extra de spiegels en de binnenkant van de deuren af.

Bakstenen

Het uiterlijk van deze wasstraat is bijzonder, het is namelijk volledig uit baksteen opgetrokken. “Met de deuren dicht zou je niet denken dat dit hier een carwash is”, lacht Rieke. Zoon Erik is een van de beste metselaars ter wereld, vandaar dat er is gekozen voor metselwerk. De keuze voor baksteen levert een aantal voordelen op. “Stenen gaan een eeuwigheid mee en hebben weinig onderhoud nodig. Binnen zijn de wanden van Bouwimpex. Even de muur afspuiten en alles is weer schoon. Een ander groot voordeel is dat er dankzij de dempende werking van stenen weinig tot geen geluidsoverlast is”, vertelt Henrie.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.