Carwashsector in tweestrijd over openhouden stofzuigplein en interieurbaan 

Stofzuigpleinen en interieurbanen in carwashes mogen openblijven tijdens de harde lockdown. Enerzijds gebeurt het stofzuigen en reinigen zonder klantcontact, anderzijds zorgt de mogelijkheid voor onoverzichtelijke drukte. Het veiligheidsprotocol laat ruimte voor eigen invulling van de ondernemer en dat zorgt voor veel verschillen. 

Matz Carwash heeft filialen in Deventer en Zutphen. Eigenaar Martin Kniest kiest ervoor om de stofzuigpleinen  open te houden. “Die eerste na de persconferentie dag had ik alles gesloten om drukte te voorkomen. Je wilt toch dat alles zo veilig als mogelijk is, de lockdown is er niet voor niets”, vertelt Kniest.

Andere carwashes in de regio kozen er echter voor om wel open te blijven. “En dan kom je dus in een spagaat”, zegt de ondernemer. “Want je weet ook dat klanten naar een andere locatie gaan om te wassen als ze daar wel kunnen stofzuigen. Dan loop ik omzet mis én je krijgt elders extra drukte.”

Kniest koos ervoor om het stofzuigplein toch weer open te stellen, weliswaar met beperkte capaciteit. “Ik heb overal stickers geplakt om mensen eraan te herinneren afstand te bewaren. Je kunt hier een mondkapje krijgen en er zijn desinfecterende middelen. We doen het zo veilig mogelijk.”

Bij Matz is er ook een mogelijkheid voor een VIP-behandeling, waarbij de klant wacht op zijn schoongemaakte voertuig in een aparte ruimte. “Die mogelijkheid hebben we nu stilgelegd. Voor ons eigen personeel is dat veiliger en zo ontstaan ook geen contactmomenten in die VIP-ruimte.”

Landelijke richtlijn

Matz opende het stofzuigplein om zowel de drukte te spreiden als om geen klanten te zien vertrekken. Het liefst zou de ondernemer zien dat er een harde lijn vanuit de brancheverenigingen wordt getrokken. “Laten we nu even alles sluiten waar onderling contact mogelijk is.”

De richtlijn vanuit de Bovag is nu om de capaciteit te beperken. Die versoepeling kwam na een eerder advies deze week om de pleinen te sluiten. Het is aan de ondernemer zelf om een besluit te nemen over openblijven of sluiten.

Ger Loogman van de Loogman Group zegt ook ‘graag gezamenlijk op te willen trekken als branche’. Bij Loogman zijn de stogzuigpleinen inmiddels weer geopend, maar met beperkte capaciteit. Loogman: “Wij zijn blij met het feit dat we door kunnen wassen.”

Opstoppingen voorkomen

Carwash De Wetering in Utrecht heeft zowel een binnenreinigingsbaan als een stofzuigplein. De carwash ligt naast een tankstation met horeca met afhaalgelegenheid. Klanten rijden vanuit de kettingbaan direct het stofzuigplein op. “En als ik dan elke tweede plek afzet, zorgt dat voor opstoppingen vanuit de wasstraat. Mensen blijven wachten tot er ruimte is.” Mede daarom heeft eigenaar Johan Wetering de keuze gemaakt de stofzuigers voor nu uit te zetten.

Wat de binnenbaan betreft wil hij het nog even aankijken. “Het is te verwachten dat het drukker wordt bij de binnenreiniging als je het stofzuigplein sluit. En ook daar wil je geen opstoppingen. Je wilt ook niet het ene moment wel open en als het te druk wordt klanten wegsturen.” Teunissen kijkt nu nog even aan hoe het loopt. “Daar nemen we later een beslissing over.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.