‘Driekwart van het wasresultaat wordt behaald tijdens de voorwas’

Peter Sebö, oprichter van Best Carwash in het Duitse Regensburg, is ervan overtuigd dat tot 70-80 procent van het wasresultaat wordt bereikt tijdens de voorwas. Reden voor hem om bij zijn autowasstraat een hoogwaardige voorwasmachine te bouwen.

De voorwas gebeurt bij wasgelegenheid veel met de hogedruk of machinaal. Bij de handmatige voorwas ligt de nadruk op de probleemgebieden van een voertuig. Waspark Best Carwash Regensburg pakt het anders aan. Eigenaar Peter Sebö is overtuigd dat de voorwas het verschil maakt. Hij meent zelfs dat “70 tot 80 procent van het wasresultaat te danken is aan de kwaliteit van de voorwas.”

Momenteel vindt een grote renovatie van zijn wasgelegenheid plaats. Er wordt onder meer een interieurbaan aangelegd waarop aan de lopende band voertuigen worden schoongemaakt. En er wordt hard gewerkt aan een machine die de voorwas moet verbeteren.

Sneeuw en ijs

In de winter liep Sebö vaak tegen problemen aan vanwege sneeuw en ijs in het gebied voor de washal. Tegelijkertijd waren de hal en de ketting te kort om de voorwas als hogedrukvoorwas in de wasstraat te integreren. Daarom koos Sebö ervoor om zijn hal structureel uit te breiden met circa 15 meter en in die ruimte daar een hogedruk voorwasmachine op te zetten.

Samen met machinebouwer DICO Technik werd het ontwerp van de voorheen unieke voorwas gecreëerd. Een speciaal ontworpen constructie is afgestemd op de omstandigheden van de wasstraat en hal in Regensburg.

Hoge druk heeft beweging nodig

Het idee ontstond om de stilstaande auto van de klant onder hoge druk te reinigen met bewegende elementen. Allereerst worden water en chemische toevoegingen gebruikt om het grove vuil voor te behandelen. Vervolgens bewegen twee hogedrukarmen over het hele voertuig. De uitgangspositie is in het midden en één arm beweegt voorwaarts of achterwaarts langs de contouren van het voertuig. Alle probleemgebieden van een voertuig alsook de oppervlakken worden vooraf gereinigd en grof vuil wordt verwijderd. Bij Sebö werkt hogedruk alleen met beweging om de lak zo goed mogelijk voor te bereiden op reiniging en onderhoud.

Er is nog geen voertuig door de nieuw gebouwde voorwas gereden. Corona en de lockdown vertragen de renovatiewerkzaamheden in Regensburg aanzienlijk. Maar de nieuwe machine-hogedrukvoorwas is al wel geïnstalleerd. “Het wordt spannend om te zien hoe klanten reageren. Ze moeten tenslotte vrij precies op een bepaald punt stoppen”, zegt Sebö. Ter oriëntatie komt er een stoplicht. Als de klant de geplande stopplaats optimaal bereikt, kunnen de twee hogedrukarmen ook optimaal de contouren van het voertuig volgen en alle beoogde gebieden met hogedruk reinigen.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Driekwart van het wasresultaat wordt behaald tijdens de voorwas’ | CarwashPro

‘Driekwart van het wasresultaat wordt behaald tijdens de voorwas’

Peter Sebö, oprichter van Best Carwash in het Duitse Regensburg, is ervan overtuigd dat tot 70-80 procent van het wasresultaat wordt bereikt tijdens de voorwas. Reden voor hem om bij zijn autowasstraat een hoogwaardige voorwasmachine te bouwen.

De voorwas gebeurt bij wasgelegenheid veel met de hogedruk of machinaal. Bij de handmatige voorwas ligt de nadruk op de probleemgebieden van een voertuig. Waspark Best Carwash Regensburg pakt het anders aan. Eigenaar Peter Sebö is overtuigd dat de voorwas het verschil maakt. Hij meent zelfs dat “70 tot 80 procent van het wasresultaat te danken is aan de kwaliteit van de voorwas.”

Momenteel vindt een grote renovatie van zijn wasgelegenheid plaats. Er wordt onder meer een interieurbaan aangelegd waarop aan de lopende band voertuigen worden schoongemaakt. En er wordt hard gewerkt aan een machine die de voorwas moet verbeteren.

Sneeuw en ijs

In de winter liep Sebö vaak tegen problemen aan vanwege sneeuw en ijs in het gebied voor de washal. Tegelijkertijd waren de hal en de ketting te kort om de voorwas als hogedrukvoorwas in de wasstraat te integreren. Daarom koos Sebö ervoor om zijn hal structureel uit te breiden met circa 15 meter en in die ruimte daar een hogedruk voorwasmachine op te zetten.

Samen met machinebouwer DICO Technik werd het ontwerp van de voorheen unieke voorwas gecreëerd. Een speciaal ontworpen constructie is afgestemd op de omstandigheden van de wasstraat en hal in Regensburg.

Hoge druk heeft beweging nodig

Het idee ontstond om de stilstaande auto van de klant onder hoge druk te reinigen met bewegende elementen. Allereerst worden water en chemische toevoegingen gebruikt om het grove vuil voor te behandelen. Vervolgens bewegen twee hogedrukarmen over het hele voertuig. De uitgangspositie is in het midden en één arm beweegt voorwaarts of achterwaarts langs de contouren van het voertuig. Alle probleemgebieden van een voertuig alsook de oppervlakken worden vooraf gereinigd en grof vuil wordt verwijderd. Bij Sebö werkt hogedruk alleen met beweging om de lak zo goed mogelijk voor te bereiden op reiniging en onderhoud.

Er is nog geen voertuig door de nieuw gebouwde voorwas gereden. Corona en de lockdown vertragen de renovatiewerkzaamheden in Regensburg aanzienlijk. Maar de nieuwe machine-hogedrukvoorwas is al wel geïnstalleerd. “Het wordt spannend om te zien hoe klanten reageren. Ze moeten tenslotte vrij precies op een bepaald punt stoppen”, zegt Sebö. Ter oriëntatie komt er een stoplicht. Als de klant de geplande stopplaats optimaal bereikt, kunnen de twee hogedrukarmen ook optimaal de contouren van het voertuig volgen en alle beoogde gebieden met hogedruk reinigen.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.