Motorrijders zijn nieuwe klanten voor de carwash

De verkoop van motorfietsen kende in 2020 een enorme groei. Veel nieuwe motorrijders zijn interessant als klant voor de carwash-industrie. Christ komt met zelfbedieningsstation dat vooral is gericht op motorrijders.

In 2020 is het hoogste aantal nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland sinds ruim een decennium. De teller eindigde afgelopen jaar op 14.622 stuks en dat is een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2019, toen 13.962 motoren werden geregistreerd, zo blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. Daarnaast verkocht de vakhandel een absoluut recordaantal van 52.175 tweedehands motorfietsen.

Effecten op de carwashsector

Motor- en scooterrijdens zijn een marginale doelgroep voor carwashes, maar dat kan in toekomst veranderen. Veel chauffeurs maken hun machines schoon in de zelfbedieningsboxen van wasgelegenheden. Maar het schoonmaken van een motorfiets is iets heel anders dan het wassen van een auto. De meeste motorrijders hebben nog geen toegang tot het uitgebreide wasaanbod van een autowasstraat en moeten tijdens het wassen worstelen met hun uitrusting. Zodra de weersomstandigheden het weer toelaten, willen motorrijders tijdens het wassen de zware motorkleding uittrekken. Wie zich wil richten op de motorrijder, zal daarvoor ruimte moeten inrichten in de wasbox.

Het is aan de carwashoperatoren om een passend aanbod aan te bieden voor de bijzondere behoeften van motorklanten. Otto Christ AG heeft bijvoorbeeld een nieuwe ontwikkeling voor de Christ Carwash Days in 2020 gepresenteerd. De nieuwe MOTO-SKIP is een doorontwikkeling van de bekende SKIP-XS technologie. “De diensten van een grote zelfbedieningswasruimte in een besloten ruimte”, zo omschrijft Admir Sabavic deze techniek. Sabavic is salesmanager zelfbedieningstechniek bij Otto Christ. De MOTO-SKIP bevat uitvoeringsmodellen die specifiek zijn ontworpen voor de behoeften van motorrijders. Dit zijn bijvoorbeeld de verschillende wasprogramma’s die motorbezitters een wasresultaat bieden dat even uitgebreid is als dat van automobilisten in autowasstraten. Tegelijkertijd bevat de MOTO-SKIP een droogset met een zwenkbare buisarm en voldoende ‘adem’ om de bestuurdersstoel direct na het wassen te drogen en overtollig water af te voeren.

Nieuwe klanten met weinig praktijkervaring

Veel nieuwe registraties betekent ook veel nieuwe chauffeurs. Van de meeste nieuwe eigenaren van een motorfiets kan nauwelijks worden verwacht dat ze praktijkervaring hebben. Dit komt naast rijervaring ook tot uiting in het gebrek aan kennis over de verzorging en het onderhoud van een motorvelg of scooter. Hier kan een operator punten scoren bij deze nieuwe klanten met de juiste klantbenadering. Deel je kennis en ervaring op het gebied van effectief en machinevriendelijk voertuigonderhoud. Door middel van specifieke assistentie ter plaatse ontstaat een intensieve klantrelatie en de klant zal in de toekomst terugkomen als vaste klant. Maar deze inhoud kan zich ook richten op nieuwe motorklanten in de communicatie van het bedrijf. Ook hier is het belangrijk om vanuit het perspectief van een onervaren motorbezitter naar de eigen wasplaats te kijken, deze ‘motorvriendelijk’ te maken en de bestuurder specifieke servicekennis over motorreiniging aan te bieden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Motorrijders zijn nieuwe klanten voor de carwash | CarwashPro

Motorrijders zijn nieuwe klanten voor de carwash

De verkoop van motorfietsen kende in 2020 een enorme groei. Veel nieuwe motorrijders zijn interessant als klant voor de carwash-industrie. Christ komt met zelfbedieningsstation dat vooral is gericht op motorrijders.

In 2020 is het hoogste aantal nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland sinds ruim een decennium. De teller eindigde afgelopen jaar op 14.622 stuks en dat is een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2019, toen 13.962 motoren werden geregistreerd, zo blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. Daarnaast verkocht de vakhandel een absoluut recordaantal van 52.175 tweedehands motorfietsen.

Effecten op de carwashsector

Motor- en scooterrijdens zijn een marginale doelgroep voor carwashes, maar dat kan in toekomst veranderen. Veel chauffeurs maken hun machines schoon in de zelfbedieningsboxen van wasgelegenheden. Maar het schoonmaken van een motorfiets is iets heel anders dan het wassen van een auto. De meeste motorrijders hebben nog geen toegang tot het uitgebreide wasaanbod van een autowasstraat en moeten tijdens het wassen worstelen met hun uitrusting. Zodra de weersomstandigheden het weer toelaten, willen motorrijders tijdens het wassen de zware motorkleding uittrekken. Wie zich wil richten op de motorrijder, zal daarvoor ruimte moeten inrichten in de wasbox.

Het is aan de carwashoperatoren om een passend aanbod aan te bieden voor de bijzondere behoeften van motorklanten. Otto Christ AG heeft bijvoorbeeld een nieuwe ontwikkeling voor de Christ Carwash Days in 2020 gepresenteerd. De nieuwe MOTO-SKIP is een doorontwikkeling van de bekende SKIP-XS technologie. “De diensten van een grote zelfbedieningswasruimte in een besloten ruimte”, zo omschrijft Admir Sabavic deze techniek. Sabavic is salesmanager zelfbedieningstechniek bij Otto Christ. De MOTO-SKIP bevat uitvoeringsmodellen die specifiek zijn ontworpen voor de behoeften van motorrijders. Dit zijn bijvoorbeeld de verschillende wasprogramma’s die motorbezitters een wasresultaat bieden dat even uitgebreid is als dat van automobilisten in autowasstraten. Tegelijkertijd bevat de MOTO-SKIP een droogset met een zwenkbare buisarm en voldoende ‘adem’ om de bestuurdersstoel direct na het wassen te drogen en overtollig water af te voeren.

Nieuwe klanten met weinig praktijkervaring

Veel nieuwe registraties betekent ook veel nieuwe chauffeurs. Van de meeste nieuwe eigenaren van een motorfiets kan nauwelijks worden verwacht dat ze praktijkervaring hebben. Dit komt naast rijervaring ook tot uiting in het gebrek aan kennis over de verzorging en het onderhoud van een motorvelg of scooter. Hier kan een operator punten scoren bij deze nieuwe klanten met de juiste klantbenadering. Deel je kennis en ervaring op het gebied van effectief en machinevriendelijk voertuigonderhoud. Door middel van specifieke assistentie ter plaatse ontstaat een intensieve klantrelatie en de klant zal in de toekomst terugkomen als vaste klant. Maar deze inhoud kan zich ook richten op nieuwe motorklanten in de communicatie van het bedrijf. Ook hier is het belangrijk om vanuit het perspectief van een onervaren motorbezitter naar de eigen wasplaats te kijken, deze ‘motorvriendelijk’ te maken en de bestuurder specifieke servicekennis over motorreiniging aan te bieden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.