Cleanbuild: steeds meer vraag naar kant en klare wasruimte

Bij de Groningse vestiging van dealergroep Wensink werd afgelopen maand een speciale afdeling in gebruik genomen voor het verkoopklaar maken van occasions. Dat proces begint met een grondige wasbeurt. Cleanbuild bouwde de ruimte waar dit gebeurt.

Cleanbuild uit Barneveld is bekend van de kunststof wand- en plafondpanelen waarmee onder meer wasruimtes bekleed kunnen worden. Volgens Nick Elbertsen van Cleanbuild is minder bekend dat het bedrijf ook volledige staalconstructies kan leveren om vanuit het niets een wasstraat te bouwen. “Je ziet steeds vaker dat ondernemers of investeerders een leeg pand kopen en daar een wasstraat in willen zetten. In plaats van het metselen van muren die vervolgens bekleed moeten worden om ze waterdicht- en vuilafstotend te maken, kun je de wanden net zo goed meteen bouwen met onze panelen.”

12.000 auto’s

In het geval van de reconditioning-afdeling van Wensink ging het ook om zo’n grote lege ruimte. Een bestaand pand naast de Mercedes-dealervestiging werd aangekocht om een nieuwe activiteit te starten met de capaciteit om 12.000 auto’s per jaar verkoopklaar te maken. Naast een werkplaats met hefbruggen, zit er ook een schadeherstelafdeling, een fotostudio en een bandenstraat met velgenreparatie in het pand. Voor de 35 meter lange wasbox waar het hele proces mee begint, koos Wensink voor een staalconstructie met houten liggers waar de panelen van Cleanbuild opgeschroefd zijn.

Naast het aanleggen van een put, het storten van een bak met betonnen opstanden en het aanbrengen van een waterdichte coating, hoefden er geen ingrijpende wijzigingen aan het pand te worden gedaan voor de wasstraat. Na het plaatsen van de staalconstructie kon de vloer gecoat worden, waarna Cleanbuild een week later startte met het plafond en de wanden. Deze vallen over de gecoate betonnen opstand zodat een waterdichte constructie en een geheel gladde wand ontstaat.

Technische installaties

Voor de staalconstructie koos Cleanbuild voor verzinkte H-profielen. De bevestigingen van technische installaties als de kabelgoten, kettingbanen en hogedruklansen werden voorbereid zodat er achter de panelen verstevigingen zitten en er achteraf niet meer in de verzinkte profielen geboord of geslepen hoeft te worden. “Op die manier voorkom je roestvorming. We hadden de constructie ook kunnen laten poedercoaten of lakken, maar dit is volgens ons de meest duurzame methode en daarom is hier in overleg met de klant voor gekozen”, legt Elbertsen uit.

De panelen zijn 25 centimeter breed en 3,5 centimeter dik. Aan de onderkant staan ze in kunststof U-profielen. Met schroeven worden de panelen aan de ondergrond bevestigd. In dit geval houten liggers, maar kunststof kokers zijn ook mogelijk. Doordat er in de groef wordt geschroefd valt het volgende paneel over de schroefgaten en ontstaat een strakke, gladde en onderhoudsarme wand.

Naast de vloer, de constructie en de wanden werden er ook twee overheaddeuren geplaatst. In de ruimte kwam een Varius Takt rollover van Christ te staan. Deze machine heeft twee gescheiden opgestelde portalen voor wassen en drogen. Als een auto is gewassen, rijdt de bestuurder voor in de droger, terwijl achter hem in het wasportaal reeds het volgende voertuig kan worden gewassen.

Twee tegelijk

Hierdoor wordt volgens Christ een tweemaal zo hoge capaciteit dan bij een normale rollover bereikt.
Doordat er twee voertuigen tegelijk behandeld worden, kunnen tot 20 wasbeurten per uur uitgevoerd worden.
Verder is een voordeel dat er naast de afvoer geen bodemwerkzaamheden nodig zijn. De Varius Takt kan hierdoor binnen enkele dagen geïnstalleerd en in bedrijf gesteld worden.

“We zijn erg tevreden over de gekozen oplossing en de uitvoering”, vertelt de manager van Wensink reconditioning. “Er was de vrees dat de machine veel lawaai zou maken, vooral bij het drogen, maar dat valt heel erg mee. Het scheelt enorm dat het een afgesloten ruimte is en de panelen veel geluid tegen houden.”

Wensink Groningen dient ondertussen regelmatig als demonstratielocatie voor Cleanbuild. Er zijn volgens Elbertsen veel aanvragen voor complete wasruimtes waarvoor ook een staalconstructie geplaatst moet worden.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Cleanbuild: steeds meer vraag naar kant en klare wasruimte | CarwashPro

Cleanbuild: steeds meer vraag naar kant en klare wasruimte

Bij de Groningse vestiging van dealergroep Wensink werd afgelopen maand een speciale afdeling in gebruik genomen voor het verkoopklaar maken van occasions. Dat proces begint met een grondige wasbeurt. Cleanbuild bouwde de ruimte waar dit gebeurt.

Cleanbuild uit Barneveld is bekend van de kunststof wand- en plafondpanelen waarmee onder meer wasruimtes bekleed kunnen worden. Volgens Nick Elbertsen van Cleanbuild is minder bekend dat het bedrijf ook volledige staalconstructies kan leveren om vanuit het niets een wasstraat te bouwen. “Je ziet steeds vaker dat ondernemers of investeerders een leeg pand kopen en daar een wasstraat in willen zetten. In plaats van het metselen van muren die vervolgens bekleed moeten worden om ze waterdicht- en vuilafstotend te maken, kun je de wanden net zo goed meteen bouwen met onze panelen.”

12.000 auto’s

In het geval van de reconditioning-afdeling van Wensink ging het ook om zo’n grote lege ruimte. Een bestaand pand naast de Mercedes-dealervestiging werd aangekocht om een nieuwe activiteit te starten met de capaciteit om 12.000 auto’s per jaar verkoopklaar te maken. Naast een werkplaats met hefbruggen, zit er ook een schadeherstelafdeling, een fotostudio en een bandenstraat met velgenreparatie in het pand. Voor de 35 meter lange wasbox waar het hele proces mee begint, koos Wensink voor een staalconstructie met houten liggers waar de panelen van Cleanbuild opgeschroefd zijn.

Naast het aanleggen van een put, het storten van een bak met betonnen opstanden en het aanbrengen van een waterdichte coating, hoefden er geen ingrijpende wijzigingen aan het pand te worden gedaan voor de wasstraat. Na het plaatsen van de staalconstructie kon de vloer gecoat worden, waarna Cleanbuild een week later startte met het plafond en de wanden. Deze vallen over de gecoate betonnen opstand zodat een waterdichte constructie en een geheel gladde wand ontstaat.

Technische installaties

Voor de staalconstructie koos Cleanbuild voor verzinkte H-profielen. De bevestigingen van technische installaties als de kabelgoten, kettingbanen en hogedruklansen werden voorbereid zodat er achter de panelen verstevigingen zitten en er achteraf niet meer in de verzinkte profielen geboord of geslepen hoeft te worden. “Op die manier voorkom je roestvorming. We hadden de constructie ook kunnen laten poedercoaten of lakken, maar dit is volgens ons de meest duurzame methode en daarom is hier in overleg met de klant voor gekozen”, legt Elbertsen uit.

De panelen zijn 25 centimeter breed en 3,5 centimeter dik. Aan de onderkant staan ze in kunststof U-profielen. Met schroeven worden de panelen aan de ondergrond bevestigd. In dit geval houten liggers, maar kunststof kokers zijn ook mogelijk. Doordat er in de groef wordt geschroefd valt het volgende paneel over de schroefgaten en ontstaat een strakke, gladde en onderhoudsarme wand.

Naast de vloer, de constructie en de wanden werden er ook twee overheaddeuren geplaatst. In de ruimte kwam een Varius Takt rollover van Christ te staan. Deze machine heeft twee gescheiden opgestelde portalen voor wassen en drogen. Als een auto is gewassen, rijdt de bestuurder voor in de droger, terwijl achter hem in het wasportaal reeds het volgende voertuig kan worden gewassen.

Twee tegelijk

Hierdoor wordt volgens Christ een tweemaal zo hoge capaciteit dan bij een normale rollover bereikt.
Doordat er twee voertuigen tegelijk behandeld worden, kunnen tot 20 wasbeurten per uur uitgevoerd worden.
Verder is een voordeel dat er naast de afvoer geen bodemwerkzaamheden nodig zijn. De Varius Takt kan hierdoor binnen enkele dagen geïnstalleerd en in bedrijf gesteld worden.

“We zijn erg tevreden over de gekozen oplossing en de uitvoering”, vertelt de manager van Wensink reconditioning. “Er was de vrees dat de machine veel lawaai zou maken, vooral bij het drogen, maar dat valt heel erg mee. Het scheelt enorm dat het een afgesloten ruimte is en de panelen veel geluid tegen houden.”

Wensink Groningen dient ondertussen regelmatig als demonstratielocatie voor Cleanbuild. Er zijn volgens Elbertsen veel aanvragen voor complete wasruimtes waarvoor ook een staalconstructie geplaatst moet worden.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.