‘We zetten breed in op creativiteit, uitdagingen en innovatie’

Nu 2018 ten einde is, wordt het tijd om vooruit te kijken. In zijn column gaat Ton Janssen van EenzetCarwash dieper in op de koerswijziging en toekomstvisie van het bedrijf. Zo belicht hij de wisseling van de wacht waarin Mark Jacobs de bedrijfsleiding op zich neemt. Ook trends in de carwashsector komen aan bod.

Column – Inmiddels bestaan wij 25 jaar en zijn wij van een kleine serviceorganisatie uitgegroeid tot een volwassen marktspeler met 34 gemotiveerde werknemers en een omzetgroei van 22 procent in 2018. De vooruitzichten voor 2019 zijn veelbelovend. Er zijn echter volop nieuwe uitdagingen en dat vraagt om een nieuwe manier van werken, maar ook om nieuwe vaardigheden van medewerkers. Daarnaast zijn ook andere leiderschapsstijlen vereist.

Bovenstaande ontwikkelingen waren mede bepalend voor de overname van EenzetCarwash door Mark Jacobs. Dankzij zijn jarenlange ervaring bij het opschalen van technische bedrijven, kan hij tussen en met onze mensen aan een verdere groei van de organisatie bouwen.

De troefkaart is om op basis van zelfstandigheid, gezamenlijk onze sterke kanten verder te versterken en om verspillingen te elimineren. Het doel is om ons juist nog meer te onderscheiden van de concurrenten en dus niet om ongeveer hetzelfde te gaan doen als zij.

Implementeren van een nieuwe strategie

De wereld verandert in een razendsnel tempo. Digitalisering, automatisering, andere wetten en regels… Al deze zaken vragen om veel flexibiliteit van werknemers en organisaties wat niet voor iedereen even gemakkelijk is.

In onze nieuwe organisatie zal onder leiding van Mark Jacobs een transitie plaatsvinden die aansluit bij de grote veranderingen in onze maatschappij. Door goed gebruik te maken van de kennis en kunde van zowel onze toeleverancier Istobal als onze medewerkers maken we het verschil. We zetten breed in op creativiteit, uitdagingen en innovatie. Inlevingsvermogen en het vertalen van de klantwens spelen daarbij een cruciale rol.

De markt van het autowassen

De laatste jaren hebben er sterke veranderingen plaatsgevonden in het wasgedrag van de automobilist. Zo is het zogenaamde ‘emmeren’ op de oprit van het woonhuis of langs de weg, meestal op vrijdagmiddag of zaterdagochtend, nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. De reden daarvoor is dat dit, onder andere vanuit milieuoogpunt, niet meer kan.

Alternatieven zijn dan de wasbox, rollover of wasstraat. De wasbox zou het meest logische alternatief zijn, gezien hierbij dezelfde beleving wordt geboden met betrekking tot het handwassen. Onderzoek toont echter aan dat een groot deel van de zelfwassers de keuze heeft gemaakt voor het gemak bij een rollover of wasstraat. Op deze ontwikkeling wordt door de markt volop geanticipeerd waarbij met name de wasstraten die uitgevoerd zijn met onder meer discoverlichting, schuimdekens, regengordijnen en gratis stofzuigerpleinen als paddenstoelen uit de grond schieten. Hierbij moet vermeld worden dat de aandacht die aan de voorzijde wordt geboden, zoals het voorreinigen, door menig klant als zeer prettig wordt ervaren. Gevolg hiervan is dat de traditionele rollover-installatie het loodje legt als deze zich binnen een radius van 5 tot 10 minuten autorijden van een wasstraat bevindt. Om hierop te reageren worden de rollovers in de vervangingsmarkt steeds vaker uitgerust in een Premium-uitvoering met veelal de opties die ook in de wasstraat worden aangeboden.

Ook de wasboxen vragen om meer beleving. In 90 procent van de gevallen worden deze door ons geplaatst inclusief full options zoals hoge druk schuim, chassis wasser en bluetooth-verbinding met bijvoorbeeld Spotify waardoor de klant tijdens het wassen zijn favoriete muziek kan afspelen. Kortom 2019 wordt voor EenzetCarwash weer een geweldig jaar met heel veel mooie vooruitzichten.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.