Christ maakt zich op voor een druk, innovatief en visueel jaar

Salesmanager Frank Souer kijkt terug op een geslaagd jaar. 2018 was zeer succesvol voor het Duitse Christ. Het gaat goed met het bedrijf en de Nederlandse vestiging. “De omzet is met een kwart gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. We hebben recentelijk twee extra service-monteurs aangenomen en een chemie-man aangetrokken. Later dit jaar zullen er meerdere mensen aangenomen worden”, stelt Souer.

De laatste twee jaar is de bereidwilligheid van de markt om in nieuwe apparatuur te investeren volgens Souer flink gestegen: “Na een paar voorzichtige jaren en een economische crisis, merk je dat er een inhaalslag plaatsvindt en ondernemers weer geld aan nieuwe machines durven uit te geven. De afgelopen jaren zijn er ook veel innovaties en verbeteringen in onze autowasmachines op de markt gebracht waar goed op wordt gereageerd. Zo hebben we onder meer de Wheel master en Turbo dry geïntroduceerd.”

De Wheel master zorgt ervoor dat de hele velg van elke auto wordt meegenomen tijdens een wasbeurt. Doordat dit systeem van links naar rechts beweegt en van boven naar beneden, wordt het volledige oppervlak gereinigd. “Tot voor kort was dit niet mogelijk en werden de velgen van grotere auto’s niet volledig schoongemaakt”, verduidelijkt Souer. “De Turbo dry verbetert het droogresultaat in de wasstraat, terwijl dit proces minder energie verbruikt.”

International Christ Conference

Dit jaar staan er veel grote projecten op de planning voor Christ. De komende acht maanden is de agenda van het bedrijf dan ook goed gevuld. “Over een week plaatsen we een wasinstallatie voor metro’s in Nieuwegein. Dat project neemt vijf weken in beslag. Daarna staat er een project in Groenlo op de planning. Daar gaan we een wasstraat met vier wasboxen die voor hogedruk wassen geschikt zijn plaatsen. Vervolgens gaan we naar Nunspeet om daar wasboxen en een wasstraat te installeren. Tussendoor zetten we elf rollovers op verschillende plaatsen in het land neer en dat is slechts het begin. Het jaar is nog maar net begonnen en we verwachten nu al een omzetverhoging van 20 procent”, vertelt Souer trots.

Dat er in 2019 nog een aantal noviteiten door Christ op de markt worden gebracht staat vast, maar wat je kunt verwachten blijft nog even een verrassing. “Elk jaar vindt de International Christ Conference (ICC) plaats waarin de nieuwste innovaties en noviteiten worden gepresenteerd. Op deze bijeenkomst krijgen we ook uitleg over veranderingen binnen de organisatie en nieuwe producten. In februari vindt de nieuwe editie in Duitsland plaats en daar krijgen we te horen wat er dit jaar op de planning staat qua noviteiten. Blijkbaar heeft men in het Duitse hoofdkwartier weer ‘veel voor ons in petto’. Wat we precies kunnen verwachten, wordt nog strikt geheim gehouden. Ook voor sales”, aldus Souer. Later dit jaar maakt Christ bekend welke innovaties eraan komen.

Kans op storingen geminimaliseerd

Innoveren zit het bedrijf in het bloed. Stilstand is achteruitgang. Vooral de laatste twee jaar zijn er heel veel innovaties op de markt gebracht door Christ. “Niet alleen qua autowasmachines, maar ook op het gebied van betaalsystemen en carwash-apps. Onze machines beschikken over direct aangedreven motoren met frequentiesturing. Daardoor is de sturing stiller, is er sprake van minder herrie en wordt de kans op storingen geminimaliseerd”, legt Souer uit.

Om ervoor te zorgen dat het team van Christ op de hoogte blijft van de meest recente ontwikkelingen binnen de bedrijfsvoering worden cursussen gegeven. “Jaarlijks worden er uitgebreide scholingen en trainingen gegeven aan medewerkers. Er worden planningen gemaakt, zodat we onze monteurs twee keer per jaar naar het hoofdkwartier kunnen sturen om daar hun kennis op te pijl te houden. Kennisoverdracht is heel belangrijk voor Christ”, weet Souer. Ook kwaliteitscontrole en -handhaving speelt een sleutelrol in de bedrijfsvoering. “Voordat een innovatie op de markt gebracht wordt, wordt deze uitvoerig onder de loep genomen. Een testperiode van acht maanden is geen uitzondering en alleen het beste van het beste wordt uitgebracht.”

Ledverlichting

Een trend die de afgelopen periode duidelijk waarneembaar was in de carwashbranche is de nadruk op beleving. “Een bezoek aan een wasgelegenheid is een happening geworden”, weet Souer. “Ondernemers zijn bereid om meer geld uit te geven aan hun autowasmachines door deze uit te breiden met allerlei opties. Zo zijn bijvoorbeeld beeldschermen die via animaties uitleggen in welk stadium het wasproces zich bevindt erg populair”, verduidelijkt Souer.

Naast videoschermen is ook ledverlichting erg populair. Lampen geven aan wat er gebeurt. Als de auto in de wax staat, is de belichting rood, terwijl bij het droogproces blauw licht te zien is. “De klant is visueel ingesteld en daar spelen we met onze innovaties op in. Ook geur speelt een belangrijke rol en daarom hebben we ook een parfumautomaat ontwikkeld die voor een frisse lucht zorgt. De klant ruikt een aantrekkelijke geur en associeert dat met een schone auto.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.