Bovag

Derde editie BOVAG WinterWasWeken win-winsituatie voor carwashes en klanten

Januari staat voor consumenten in het teken van bewustwording en prijzen, want gedurende deze maand zijn de BOVAG WinterWasWeken van kracht. De campagne die alweer voor de derde keer wordt uitgevoerd, zet het belang van goed auto-onderhoud op de agenda en beloont consumenten die hun voertuig naar een wasgelegenheid brengen. Branchemanager Erik Stern van BOVAG Autowasbedrijven vertelt meer over het initiatief en het belang van een schone auto.

Er doen honderd BOVAG-autowasbedrijven verspreid over heel Nederland mee aan de campagne. Elke keer wanneer een klant zijn auto laat wassen of poetsen bij een van deze bedrijven ontvangt hij een kanskaart, waarmee verschillende prijzen te winnen zijn. Elke wasbeurt bij een aangesloten onderneming levert een kanskaart met een code op. Die kan online ingevoerd worden, waarna meteen duidelijk wordt wat de deelnemer gewonnen heeft. Het invullen van de code loont altijd, want het levert altijd wat op. Denk dan aan een gratis abonnement op een krant naar keuze, vijftig procent korting op een dagje uit of een reischeque van vijftig euro. De hoofdprijs is een auto naar keuze ter waarde van 10.000 euro, aangeboden door occasionwebsite viaBOVAG.nl.

“Grote verschillen met de vorige edities hoef je niet te verwachten”, vertelt Stern. “Waarin de WinterWasWeken 2019 zich onderscheidt van andere jaren is in het prijzenpakket. Zo geven we als hoofdprijs een auto weg en behoort een reis naar Thailand voor twee personen ook tot het prijzenpakket. Daarnaast geven we zeventig andere cadeaus weg. Dan moet je onder meer denken aan weekendjes weg en navigatiesystemen.”

Win-winsituatie

Volgens de woordvoerder zijn de WinterWasWeken een uitstekend voorbeeld van een win-winsituatie, omdat zowel de consument als de ondernemer van deelname profiteert: “Ondernemers krijgen na afloop van de campagne de data van klanten mee die een wasbeurt hebben afgenomen. Deze informatie is erg handig voor ondernemers. Uiteraard is daar door de klanten toestemming voor gegeven. De conversie is zeer hoog, want zo zijn er al zo’n 68.000 kanskaarten verzilverd. De consument profiteert ook van deze campagne, omdat hij kans maakt op een flink aantal prijzen.”

De WinterWasWeken zijn niet alleen bedoeld om de omzet van autowas- en poetsbedrijven te verhogen, maar ook om het belang van een schone auto op de kaart te zetten, verduidelijkt Stern: “Een schone auto is erg belangrijk. Zo werken bepaalde onderdelen en systemen niet goed meer als je je auto niet onderhoudt. Parkeersensoren en cruise control reageren niet meer als ze vies zijn. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Als je denkt dat dit alleen opgaat voor modernere auto’s heb je het mis. Ook oudere modellen moet je goed onderhouden. Als je nooit je koplampen reinigt, heb je slecht zicht waardoor je veiligheid en die van je passagiers in het geding komt. Een schone auto is veiliger en heeft een langere levensduur. We leggen in de campagne ook duidelijk uit wat de gevolgen van het winterweer zijn. Als er veel gestrooid is, betekent dit dat je auto met strooizout te maken krijgt. Dat spul tast de lak aan en is niet goed voor de wielkasten en bodemplaat bijvoorbeeld. Reden genoeg om regelmatig een bezoek aan een wasgelegenheid te brengen, lijkt me.”

Geotargeting

Bij eerdere edities werd de campagne vooral op de radio gevoerd. Dit jaar pakt BOVAG het anders aan: “Vorig jaar lieten we vooral via reclamespotjes op Sky Radio en Radio 538 van ons horen. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om vooral via internet campagne te voeren en gebruik te maken van social media en geotargeting. Aan de hand van internetgedrag kunnen we gericht reclame maken voor de WinterWasWeken. Dat betekent dat we gebruikers kunnen volgen naar verschillende websites waar zij telkens onze boodschap zien. We willen dit jaar vooral online campagne voeren en kijken of dat effect heeft.” Tot nu toe lijkt die nieuwe strategie zijn vruchten af te werpen. “Tot nu toe hebben we al 13.000 ingevulde codes binnen gekregen, terwijl de actie nog maar net begonnen is. Dat is een mooi begin”, zegt Stern.

Dit is inmiddels de derde editie van de WinterWasWeken en volgens de initiatiefnemer beginnen steeds meer ondernemers de campagne te kennen. “Er treedt gewenning op en dat is goed. 2019 begon ook niet verkeerd qua weer en ik denk dat veel wasgelegenheden niets te klagen hebben over de opkomst tot nu toe”, stelt Stern. “Omdat steeds meer bedrijven bekend zijn met deze actie, weten ze ook wat ze moeten doen om hun klanten ervoor te interesseren. Als je zonder uitleg de tickets in de handen van de klant drukt en hen uitzwaait, sla je de plank mis. Door uit te leggen wat de voordelen van deelname aan de WinterWasWeken zijn, weet de klant wat hij kan verwachten en zal hij eerder geneigd zijn mee te doen. Steeds meer ondernemers beseffen dat. Daarnaast wordt een kleine bijdrage aa de ondernemers gevraagd om mee te doen aan deze actie. Om dat rendabel te maken, is het wel zo verstandig om er moeite in te steken en die investering eruit te halen.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.