‘Alles op treingebied kan gewassen worden als je weet wat je doet’

De wet- en regelgeving op het gebied van treinwashes is heel strikt. Naast veiligheid spelen water en energiegebruik ook een zeer belangrijke rol. Het team van DiBO Project(s) neemt graag een adviserende rol aan bij deze projecten. Director Michael van Dijk legt uit wat er mogelijk is op het gebied van treinwassen en hoe hij en zijn team deze taken benaderen.

Een standaard wasinstallatie voor treinen bestaat niet volgens Van Dijk: “Treinwassers zijn custom made. De klantvraag bepaalt immers hoe een treinwasser wordt vormgegeven. Om wat voor type voertuig gaat het, wat is de gewenste wasfrequentie, wat voor soort wassing is nodig en wat voor soort gebouw en vloer zijn er beschikbaar op de site? Deze basisvragen moeten beantwoord worden voordat er een installatie gebouwd wordt.”

Als eenmaal duidelijk is aan welke wensen een treinwasser moet voldoen, volgt de volgende stap: het kiezen van de gewenste installatie. “Er zijn drie hoofdcategorieën. De eerste is de klassieke doorrij-installatie. De naam zegt het al: de trein rijdt door deze installatie heen en wordt gewassen door een aantal borstels. Vervolgens wordt het voertuig afgespoeld met water dat voorzien is van een wax die het droogproces versneld”, zegt Van Dijk.

Kopwassing

De tweede optie is stop & go. “Deze schoonmaakmethode is vergelijkbaar met de klassieke doorrij-installatie, maar kenmerkt zich door de extra grondige reiniging. Zo wordt bij deze werkwijze ook de voor- en achterkant van het voertuig meegenomen. Het is ook mogelijk om de tussenruimte te wassen. De machinist rijdt de trein binnen en wacht vervolgens op het sein waarmee het wasprogramma van start gaat. Allereerst wordt de voorkant van de trein aangepakt. Deze kopwassing volgt de contouren van de trein. Als dat gedaan is, krijgt de machinist het sein om verder te rijden, waarna het tussenstuk en de staart gereinigd worden. Deze methode is grondiger en daardoor ook tijdrovender. Voor deze categorie geldt dat er voldoende ruimte nodig is om deze installatie te kunnen plaatsen.

De derde optie is een roll-over. “Deze installatie is voorzien van een portaal of een gedeeld portaal. Het voertuig zelf staat stil, terwijl de borstels voor de reiniging zorgen en over het voertuig bewegen. De roll-over is in feite een soort tussenoplossing voor de eerste en tweede optie.” Voor de drie opties geldt dat DiBO Project(s) de samenwerking opzoekt en verschillende expertises samenbrengt, stelt Van Dijk: “We werken samen met waterspecialisten en experts op zuiveringsgebied. In de loop der jaren hebben we veel kennis op totaaluiteenlopende gebieden opgebouwd. Onder meer op het vlak van waterafvoer en pompen.”

DiBO Project(s) is actief in Nederland en België

Strikte regelgeving

Het water dat van treinen afkomt moet geschikt gemaakt worden om af te voeren. Daar gaat een chemisch/fysisch proces aan vooraf om het vervuilde water en sediment af te voeren. “Waterzuivering is erg belangrijk voor treinbouwers, omdat zij een soort voorbeeldfunctie vervullen. Ze voelen zich dan ook maatschappelijk zeer betrokken. Het vuile water dat van de trein afkomt wordt opgevangen in een collectieve tank, waar het na een aantal toevoegingen gefilterd wordt. Het waswater wordt vervolgens 100 procent hergebruikt”, verduidelijkt Van Dijk.

“Alles op treingebied kan gewassen worden als je weet wat je doet”, zegt Van Dijk. “Zo kan je de onderkant van een treinstel wassen, maar je moet wel weten waar en wat je reinigt als je deze procedure uitvoert. Wat gebeurt er als je de bodem van een trein schoonspuit met 200 bar? Wij nemen als specialistisch projectbureau een adviserende rol aan als het gaat om de reiniging van treinen. Omdat het oplossen en benaderen van klantwensen tot onze core business behoort, kunnen we snel schakelen en verschillende, creatieve oplossingen bieden. Het wasproces zelf is niet zozeer creatief, maar doordat we oplossingsgericht te werk gaan denken we out of the box.”

Knowhow

DiBO Project(s) is vooral actief in Nederland en België. Er zijn weinig verschillen tussen de wasprocessen in Nederland en België. “In België worden weinig kopwassingen uitgevoerd. Er is maar één plek waar dat kan. Een ander verschil is dat onze Zuiderburen de treinkoppen nog veelvuldig handmatig wassen. Dat is een erg arbeidsintensief proces. In Nederland gebeurt dat erg weinig.”

In België wordt meer overheidsgestuurd gewerkt. Zo wordt in bestekken veel voorgeschreven, terwijl in Nederland meer vrijheid is op het gebied van materiaalkeuze en het oplossen en benaderen van kwesties. “In ons land gaan veel opdrachtgevers ervan uit dat de inschrijvende partijen voldoende knowhow hebben. Men verwacht op de kennis en kunde van het bedrijfsleven te kunnen vertrouwen. Duitsland zit daar een beetje tussenin. Zo wordt er gedeeltelijk voorgeschreven wat er verwacht wordt, terwijl er tegelijkertijd ook enige vorm van creatieve vrijheid is”, besluit Van Dijk.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Alles op treingebied kan gewassen worden als je weet wat je doet’ | CarwashPro

‘Alles op treingebied kan gewassen worden als je weet wat je doet’

De wet- en regelgeving op het gebied van treinwashes is heel strikt. Naast veiligheid spelen water en energiegebruik ook een zeer belangrijke rol. Het team van DiBO Project(s) neemt graag een adviserende rol aan bij deze projecten. Director Michael van Dijk legt uit wat er mogelijk is op het gebied van treinwassen en hoe hij en zijn team deze taken benaderen.

Een standaard wasinstallatie voor treinen bestaat niet volgens Van Dijk: “Treinwassers zijn custom made. De klantvraag bepaalt immers hoe een treinwasser wordt vormgegeven. Om wat voor type voertuig gaat het, wat is de gewenste wasfrequentie, wat voor soort wassing is nodig en wat voor soort gebouw en vloer zijn er beschikbaar op de site? Deze basisvragen moeten beantwoord worden voordat er een installatie gebouwd wordt.”

Als eenmaal duidelijk is aan welke wensen een treinwasser moet voldoen, volgt de volgende stap: het kiezen van de gewenste installatie. “Er zijn drie hoofdcategorieën. De eerste is de klassieke doorrij-installatie. De naam zegt het al: de trein rijdt door deze installatie heen en wordt gewassen door een aantal borstels. Vervolgens wordt het voertuig afgespoeld met water dat voorzien is van een wax die het droogproces versneld”, zegt Van Dijk.

Kopwassing

De tweede optie is stop & go. “Deze schoonmaakmethode is vergelijkbaar met de klassieke doorrij-installatie, maar kenmerkt zich door de extra grondige reiniging. Zo wordt bij deze werkwijze ook de voor- en achterkant van het voertuig meegenomen. Het is ook mogelijk om de tussenruimte te wassen. De machinist rijdt de trein binnen en wacht vervolgens op het sein waarmee het wasprogramma van start gaat. Allereerst wordt de voorkant van de trein aangepakt. Deze kopwassing volgt de contouren van de trein. Als dat gedaan is, krijgt de machinist het sein om verder te rijden, waarna het tussenstuk en de staart gereinigd worden. Deze methode is grondiger en daardoor ook tijdrovender. Voor deze categorie geldt dat er voldoende ruimte nodig is om deze installatie te kunnen plaatsen.

De derde optie is een roll-over. “Deze installatie is voorzien van een portaal of een gedeeld portaal. Het voertuig zelf staat stil, terwijl de borstels voor de reiniging zorgen en over het voertuig bewegen. De roll-over is in feite een soort tussenoplossing voor de eerste en tweede optie.” Voor de drie opties geldt dat DiBO Project(s) de samenwerking opzoekt en verschillende expertises samenbrengt, stelt Van Dijk: “We werken samen met waterspecialisten en experts op zuiveringsgebied. In de loop der jaren hebben we veel kennis op totaaluiteenlopende gebieden opgebouwd. Onder meer op het vlak van waterafvoer en pompen.”

DiBO Project(s) is actief in Nederland en België

Strikte regelgeving

Het water dat van treinen afkomt moet geschikt gemaakt worden om af te voeren. Daar gaat een chemisch/fysisch proces aan vooraf om het vervuilde water en sediment af te voeren. “Waterzuivering is erg belangrijk voor treinbouwers, omdat zij een soort voorbeeldfunctie vervullen. Ze voelen zich dan ook maatschappelijk zeer betrokken. Het vuile water dat van de trein afkomt wordt opgevangen in een collectieve tank, waar het na een aantal toevoegingen gefilterd wordt. Het waswater wordt vervolgens 100 procent hergebruikt”, verduidelijkt Van Dijk.

“Alles op treingebied kan gewassen worden als je weet wat je doet”, zegt Van Dijk. “Zo kan je de onderkant van een treinstel wassen, maar je moet wel weten waar en wat je reinigt als je deze procedure uitvoert. Wat gebeurt er als je de bodem van een trein schoonspuit met 200 bar? Wij nemen als specialistisch projectbureau een adviserende rol aan als het gaat om de reiniging van treinen. Omdat het oplossen en benaderen van klantwensen tot onze core business behoort, kunnen we snel schakelen en verschillende, creatieve oplossingen bieden. Het wasproces zelf is niet zozeer creatief, maar doordat we oplossingsgericht te werk gaan denken we out of the box.”

Knowhow

DiBO Project(s) is vooral actief in Nederland en België. Er zijn weinig verschillen tussen de wasprocessen in Nederland en België. “In België worden weinig kopwassingen uitgevoerd. Er is maar één plek waar dat kan. Een ander verschil is dat onze Zuiderburen de treinkoppen nog veelvuldig handmatig wassen. Dat is een erg arbeidsintensief proces. In Nederland gebeurt dat erg weinig.”

In België wordt meer overheidsgestuurd gewerkt. Zo wordt in bestekken veel voorgeschreven, terwijl in Nederland meer vrijheid is op het gebied van materiaalkeuze en het oplossen en benaderen van kwesties. “In ons land gaan veel opdrachtgevers ervan uit dat de inschrijvende partijen voldoende knowhow hebben. Men verwacht op de kennis en kunde van het bedrijfsleven te kunnen vertrouwen. Duitsland zit daar een beetje tussenin. Zo wordt er gedeeltelijk voorgeschreven wat er verwacht wordt, terwijl er tegelijkertijd ook enige vorm van creatieve vrijheid is”, besluit Van Dijk.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.