Bob Autowas, Schiedam, betalen

‘Afrekenen is de bottleneck voor veel wasgelegenheden’

Na een intensieve verbouwing van vijf maanden werd eind vorig jaar versie 2.0 van BOB Autowas Schiedam geopend. Deze wasgelegenheid valt niet alleen op qua grootte, maar ook qua onthaal. Bij binnenkomst kunnen bezoekers namelijk uit vier doorrijbanen kiezen. De slimme software in het betaalsysteem verbetert de doorstroom, biedt verschillende betaalmogelijkheden en minimaliseert de wachtrijen.

Abonnementhouders kunnen direct doorrijden, terwijl overige klanten bij de automaten snel en efficiënt kunnen afrekenen. Het softwaresysteem is ontwikkeld om de doorstroom te verbeteren bij de vestigingen van BOB Autowas. Schiedam vormde de testlocatie van dit systeem. “Afrekenen is vaak de bottleneck voor veel wasgelegenheden”, stelt manager Sebastiaan van der Burg van ACE Carwash Systems.

“Het betaalproces slokt namelijk veel tijd op. Terwijl die ene klant naar kleingeld zit te grissen in zijn broekzak, houdt hij een hele rij op. Daardoor mis jij omzet. Als je klanten vinden dat ze lang moeten wachten, is de kans groot dat ze nooit meer terugkeren. Dat wilden we voorkomen”, weet Van der Burg.

Noodzaak

Het systeem draait inmiddels een drietal maanden in Schiedam. Alle kleine opstartproblemen en kinderziektes zijn inmiddels weg. Drie partijen staan aan de basis van deze betaalsystemen. Techno Data Systems ontwikkelde de software, terwijl Anetenor voor de behuizing zorgde. ACE Carwash Systems maakt zich sterk voor de installatie en distributie.

Het ontwerpen van een nieuw betaalsysteem was ontstaan vanuit noodzaak. Van der Burg: “Het oude afrekensysteem zat ons in de weg. De software die we hiervoor gebruikten, was door ACE Carwash Systems zelf ontwikkeld en deze was alweer vijftien jaar in gebruik. Bijna antiek dus. Het werd dus hoog tijd voor een nieuw softwaresysteem. Omdat we al heel lang met Techno Data Systems samenwerken, schakelden we hun hulp in.”

Luxe

Techno Data Systems is sinds 1983 actief als softwareleverancier van onder meer klantsystemen voor videotheken. Patrick van Laarhoven, inmiddels directeur van Q-Wash BV, stond aan de basis van het systeem. In 2011 besloot het bedrijf om zich ook op de carwashsector te richten. “Omdat we al ervaring hadden met het beheren van klantsystemen van videotheken, was deze omslag vrij eenvoudig te maken”, verduidelijkt eigenaar Jasper Ebben van het softwarebedrijf.

Toen de software klaar was voor gebruik werd de hulp van het Belgische Antenor ingeroepen. Deze partij is verantwoordelijk voor de wisselautomaten die in de wasgelegenheden stonden. “In het verleden hebben we vaker gewerkt met deze organisatie. Onze samenwerking is geïntensiveerd door de bouw van de installaties waarmee je voor- en achteraf kunt betalen. Antenor maakt luxueuze kasten die inbraakwerend zijn, tegen een stootje kunnen en een fraaie en toegankelijke uitstraling hebben”, weet Van der Burg.

Ander uitgangspunt

Door de hechte samenwerking kon er snel geschakeld worden. Na twee maanden ontwikkeltijd was het systeem al klaar voor gebruik. “In Zaandam draaide het systeem al op kleine schaal. In Schiedam is de software op grotere schaal uitgerold en getest. Zo telt deze vestiging negen betaalautomaten. Zes daarvan zijn pinautomaten en bij drie andere installaties kan met contant geld betaald worden. Tevens telt het filiaal drie toegangszuilen bij de ingang”, vertelt Van der Burg.

Het grootste verschil tussen andere betaalsoftware en het systeem van Techno Data Systems is het uitgangspunt, stelt Ebben: “De software is vanuit de gebruiker ontwikkeld en niet vanuit een fabrikant. Het ontwerp is ontstaan vanuit de kritische blik van de carwash-ondernemer. Daar stopt het echter niet, want deze software is altijd in ontwikkeling. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering. Nieuwe ideeën zijn snel te implementeren. Input van gebruikers kunnen we moeiteloos implementeren.”

Pingedrag stimuleren

De software is zo ingericht dat er snel geschakeld kan worden, zodat nieuwe ontwikkelingen vlug geïmplementeerd kunnen worden. “Er vinden constant veranderingen plaats op het gebied van betaalsystemen en -methodes. Het is belangrijk om daar snel op in te springen, omdat je als ondernemer wilt dat je klanten snel en eenvoudig kunnen betalen. Contactloos betalen is bijvoorbeeld een betaalmethode die we vrijwel direct omarmd hebben. Inmiddels is deze betaalwijze niet meer weg te denken en maken heel veel klanten er gebruik van. Ook tankpassen en abonnementsvormen hebben we in ons systeem geïmplementeerd”, zegt Van der Burg

De meeste betaalautomaten in Schiedam zijn bestemd voor pinbetalingen. “Dat is bewust gedaan, omdat we pingedrag willen stimuleren. Het systeem is bedacht om het afrekenproces te versnellen. Pinnen gaat sneller en is goedkoper voor de ondernemer”, zegt Van der Burg. “Ook het vergroten van de veiligheid speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van dit systeem. Personeel hoeft niet meer met cash rond te lopen, wat de kans op inbraak en overvallen verkleint. Als mensen alsnog contant willen betalen, kan dat binnen. In sommige vestigingen van BOB Autowas kun je ook buiten met contant geld betalen, maar deze betaalsystemen zijn voorzien van een extra kast voor de veiligheid.”

In Schiedam wordt van kentekenregistratie gebruikgemaakt

Kentekenregistratie

Bij binnenkomst worden de kentekens van de auto’s gescand. Abonnementhouders staan in het systeem en kunnen direct doorrijden. Nieuwe klanten kunnen na de keuze voor een betaling voor- of achteraf doorrijden. De scanners van het camerasysteem kunnen al vanaf dertig meter afstand het kenteken lezen. “Het kentekenregistratiesysteem leest of de klant een waspas heeft, een abonnement bezit en van welk wasprogramma gebruikgemaakt wordt. Deze gegevens worden encrypted opgeslagen”, zegt Ebben.

Het kentekencamerasysteem wordt door ACE Carwash Systems verzorgd. “In tegenstelling tot andere systemen waarbij enkel een foto wordt genomen, gebruikt dit camerasysteem bewegende beelden. Deze worden aan de RDW-database gekoppeld. Door gebruik te maken van de RDW-voertuiggegevens is snel te controleren of de gegevens van het voertuig kloppen. Mocht de kentekenplaat beschadigd zijn, is dat geen probleem want het systeem zorgt ervoor dat het kenteken hoe dan ook leesbaar in het bestand terechtkomt”, vult Van der Burg aan.

Andere denkwijze

Het softwaresysteem is toepasbaar in elke wasgelegenheid. Al vraagt de implementatie ervan wel enige gewenning en een andere manier van denken. “Dankzij de software hoeven medewerkers niet meer bezig te zijn met afrekenen en kunnen ze hun tijd steken in klantcontact. Dat vraagt een andere manier van klantbenadering. En van organisatie, want je personeel moet op een andere manier te werk gaan. Meer adviserend eigenlijk.”

Bij binnenkomst in het filiaal in Schiedam worden bezoekers begroet door personeel dat hen laat kiezen voor de gewenste betaling. Het is de bedoeling dat klanten voor het duurdere programma kiezen en dat de medewerkers hen uitleggen welke voordelen dat oplevert”, verduidelijkt Van der Burg.

Stappenplan

Het softwaresysteem is onafhankelijk en kan aan vrijwel elke machine gekoppeld worden. “De besturingspakketten kunnen eenvoudig doorgegeven worden. Het is mogelijk om deze pakketten klantspecifiek in te richten. Zo is het mogelijk om voor verschillende betaalmethodes binnen het systemen te kiezen. Ook het doorzetten van transacties is mogelijk. Denk dan aan de keuze voor waspassen, abonnementen of achteraf betalen. Vooraf afrekenen kan ook geautomatiseerd worden”, stelt Ebben.

Als een klant voor het systeem van Techno Data Systems kiest, wordt een aantal stappen doorlopen. “De opmaak van het programma is naar de klantwens in te delen. Echt maatwerk dus. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen voor een touchscreen-bediening. Ook de toevoeging van extra betaalprogramma’s is een fluitje van een cent. Het uiterlijk van het systeem is te personaliseren. Qua bediening is het systeem heel intuïtief. Na een korte instructie kan iedereen ermee aan de slag”, besluit Ebben.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.