Onbemand wassen als tegenhanger van grootschalige waspaleizen

De carwashbranche heeft met veranderende klantbehoeftes te maken. Vijf jaar geleden besloot Eenzet Carwash dat er wat moest gebeuren om op deze ontwikkelingen in te spelen. Dat heeft geresulteerd in de totstandkoming van het Fuelwash-concept. Ton Janssen van Eenzet Carwash vertelt meer over dit onbemande wasconcept.

Het ondernemersklimaat is de laatste jaren sterk veranderd, merkt Janssen. Zowel de carwash- als tankstationbranche hebben met ingrijpende ontwikkelingen te maken gehad. “De consument splitst zich steeds meer op. Je hebt een boven- en onderklasse. Dure merken doen het goed, terwijl goedkope merken ook in de smaak vallen. Sommige automobilisten blijven trouw aan een bepaalde brandstofleverancier, terwijl andere klanten echt alleen geïnteresseerd zijn in de goedkoopste aanbieder”, verduidelijkt Janssen.

Het middensegment valt langzaamaan weg. “Tegenover een goedlopende zaak als de Bijenkorf staat de Action. Voor beide bedrijven geldt dat zij een specifieke doelgroep bedienen. Het hogere segment zet in op beleving, terwijl de onderkant inzet op prijs. Ondernemingen die zich in het middensegment begeven, denk dan aan een V&D bijvoorbeeld, verliezen steeds meer terrein.”

Vrouwen kiezen voor onbemand

De consument is steeds veeleisender geworden. “Een bezoek aan de carwash moet een beleving zijn. Zo verwacht men de beste schoonmaakmiddelen, velgenreiniging, krasvrije wassingen en polish. Uiteraard hoort daar ook een optimale droging bij en het gratis gebruik van een stofzuigerplein. Door deze wensen verliezen roll-overs terrein. Ook vinden er onder meer door de strenge milieuwetgeving minder thuiswassingen plaats”, stelt Janssen.

“In de brandstofwereld gebeurt ook een heleboel. Zo zijn er inmiddels meer onbemande dan bemande tankstations. Het draait in de tankbranche vooral om de prijs. De laagste prijs wint. Dat speelt ook steeds meer in de carwashbranche. Met ons Fuelwash-concept richten wij ons op de onderkant van de markt: op bezoekers die hun auto willen laten wassen, maar daar niet veel geld voor willen uitgeven. Deze groep bieden wij een goed wasprogramma voor een zeer schappelijke prijs aan.”

Turnkey

Onbemand wassen is de tegenhanger van flitsende carwashes waar het draait om felle neonlichten, schuimbogen en beleving. Niet iedere klant is namelijk op zoek naar een grote, fel verlichte en relatief dure wasgelegenheden, weet Janssen: “Een tijd geleden hebben we een enquête gehouden onder bezoekers van Berkman Tankstations waar het Fuelwash-concept al een aantal jaar succesvol draait. De uitkomsten wezen uit dat bijna alle ondervraagde vrouwen deze wasinstallatie verkozen boven grote carwashes. Deze machine staat in de buitenlucht, op een open plek en is goed verlicht. Dat spreekt hen aan.”

Fuelwash is een onbemand wasconcept dat is ontwikkeld door Eenzet Carwash en volledig turnkey wordt aangeboden. Het hele proces, vanaf de vergunningaanvraag tot en met de inbedrijfname, wordt door deze leverancier gerealiseerd, zodat de tankstationhouder zich volledig op het ondernemen kan storten. “De wasinstallatie wordt turnkey opgeleverd door Eenzet Carwash. Turnkey houdt in dat Eenzet Carwash voor alles zorgt. Van het storten van beton voor de plaatsing van de installatie tot aan bodemonderzoek, drainage en autorisatie. Na de plaatsing heeft men heeft er geen omkijken meer naar. Het draait volledig om ontzorgen”, verduidelijkt Janssen.

Geen droogprogramma

“We nemen de verbouwing op ons en voeren ook omgevingsanalyses uit. We plaatsen dus niet zomaar lukraak een installatie zonder goed vooronderzoek te doen. Het Fuelwash-concept is breed inzetbaar. Het kan bij onbemande tankstations, bemande stations die de overstap naar onbemand maken en bij eenpitters die in hun eentje de tankshop bestieren”, zegt Janssen.

Het onbemande wasconcept werkt zeer eenvoudig. “Je tankt, waarna je vervolgens de tankbon uitprint. Je pakt de bon waarop een code op de achterkant geprint is. Vervolgens rijd je naar de onbemande wasinstallatie waar je je auto op de juiste wijze positioneert. De volgende stap is het scannen van de kortingscode, waarna je indien nodig het resterende bedrag afrekent bij de betaalautomaat. De laatste stap is na betaling het wasprogramma starten. Dat is alles”, legt Janssen uit.

Fuelwash staat voor onbemand tanken.

“Je kunt op meerdere manieren betalen waaronder contactloos. Het betaalsysteem draait mee met de backoffice van TSG. Het wasprogramma duurt maximaal drieënhalve minuut. Deze installatie bevat een heel eenvoudig, maar doeltreffend wasprogramma. De installatie is stil, want het geluidsniveau is slechts 57 dba. Naspoeling gebeurt met osmosewater. Drogen vindt in de buitenlucht plaats. Het feit dat er geen droogprogramma op deze installatie zit, vinden sommige mensen uit de carwashbranche spannend. Grappig genoeg maalt de klant daar niet om. ‘De auto wordt toch in de buitenlucht vlekvrij gedroogd als ik naar huis rijd’, is het motto”, stelt Janssen.

Scannen

De wasinstallatie is voorzien van twee overviewcamera’s, drie scancamera’s, een camera voor de technische ruimte en een network videorecorder. Vanuit het hoofdkantoor in Andelst houdt Eenzet Carwash alles nauwlettend in de gaten. De wasinstallatie is namelijk voorzien van camera’s. “De wasinstallatie wordt vanuit afstand gemonitord. Onterechte schademeldingen behoren tot het verleden. De camera’s scannen de auto voordat deze gewassen wordt. Deze beelden kunnen naast de beelden gelegd worden als de auto in kwestie uit de wasinstallatie komt. Krassen die voor de wassing op het voertuig zaten, zijn na afloop ook te zien. Valse meldingen hebben geen schijn van kans”, zegt Janssen.

Ook hulp op afstand is mogelijk dankzij deze Istobal Washing Manager. “Ons team houdt de wasinstallaties in de gaten en kan desgewenst hulp op afstand bieden. We kunnen klanten op afstand helpen en met hen communiceren via VOIP. Ook kan de installatie op afstand bestuurd worden en onderzocht worden wat er precies aan de hand is. Als er bijvoorbeeld sprake is van een betalingsprobleem of een foute positionering komt dat direct aan het licht. Er is 24/7 een helpdesk beschikbaar. Een pool van mensen houdt toezicht, zodat er ongeacht het tijdstip of locatie hulp op afstand aanwezig is.”

Loyalty

Er wordt gebruikgemaakt van waterrecycling, waardoor slechts 30 liter drinkwater nodig is om de installatie draaiende te houden. De installatie heeft een lengte van elf meter en is voorzien van vorstbeveiliging en vloerbescherming. Een capaciteit van vijftien auto’s per uur is haalbaar. “We werken nauw samen met TSG. Maandelijks draaien we een rapport uit dat we de klant aanbieden. Hierop is het aantal wassingen te zien en staan eventuele foutmeldingen aangegeven. We kunnen tot op de dag en per uur inzichtelijk maken hoeveel er gewassen is.”

Het concept werkt met een loyalty-programma en het verdienmodel van Fuelwash is de brandstof. “Je kunt klanten belonen met korting op een wasbeurt. Bij een bepaald aantal liter getankte brandstof ontvangen ze vanuit de Outdoor Paying Terminal (OPT) voor brandstof van Tokheim een barcode waarmee men met korting kan wassen. Als er bijvoorbeeld 25 liter of meer getankt is, wordt er automatisch een barcode op de achterzijde van de tankbon afgedrukt. Deze code is eenmalig bruikbaar. Het is aan de klant bij welke afname limiet een korting gegeven wordt. Ook kan de klant zelf de validiteit van de barcode ingeven, bijvoorbeeld een of meerdere dagen. Na verloop van tijd kun je de brandstofprijzen of het aantal vereiste liters verhogen voordat je korting geeft. Zo kun je meer omzet genereren. Doordat je nog steeds korting geeft en goede en voordelige wasbeurten aanbiedt, houd je je klanten betrokken bij je bedrijf”, besluit Janssen.

Lees ook:

  • Berkman wil onbemand wassen uitbreiden na succesvolle pilot
  • Rob Kamphues’ boodschap aan carwashbranche: neem nooit de gebaande paden

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onbemand wassen als tegenhanger van grootschalige waspaleizen | CarwashPro

Onbemand wassen als tegenhanger van grootschalige waspaleizen

De carwashbranche heeft met veranderende klantbehoeftes te maken. Vijf jaar geleden besloot Eenzet Carwash dat er wat moest gebeuren om op deze ontwikkelingen in te spelen. Dat heeft geresulteerd in de totstandkoming van het Fuelwash-concept. Ton Janssen van Eenzet Carwash vertelt meer over dit onbemande wasconcept.

Het ondernemersklimaat is de laatste jaren sterk veranderd, merkt Janssen. Zowel de carwash- als tankstationbranche hebben met ingrijpende ontwikkelingen te maken gehad. “De consument splitst zich steeds meer op. Je hebt een boven- en onderklasse. Dure merken doen het goed, terwijl goedkope merken ook in de smaak vallen. Sommige automobilisten blijven trouw aan een bepaalde brandstofleverancier, terwijl andere klanten echt alleen geïnteresseerd zijn in de goedkoopste aanbieder”, verduidelijkt Janssen.

Het middensegment valt langzaamaan weg. “Tegenover een goedlopende zaak als de Bijenkorf staat de Action. Voor beide bedrijven geldt dat zij een specifieke doelgroep bedienen. Het hogere segment zet in op beleving, terwijl de onderkant inzet op prijs. Ondernemingen die zich in het middensegment begeven, denk dan aan een V&D bijvoorbeeld, verliezen steeds meer terrein.”

Vrouwen kiezen voor onbemand

De consument is steeds veeleisender geworden. “Een bezoek aan de carwash moet een beleving zijn. Zo verwacht men de beste schoonmaakmiddelen, velgenreiniging, krasvrije wassingen en polish. Uiteraard hoort daar ook een optimale droging bij en het gratis gebruik van een stofzuigerplein. Door deze wensen verliezen roll-overs terrein. Ook vinden er onder meer door de strenge milieuwetgeving minder thuiswassingen plaats”, stelt Janssen.

“In de brandstofwereld gebeurt ook een heleboel. Zo zijn er inmiddels meer onbemande dan bemande tankstations. Het draait in de tankbranche vooral om de prijs. De laagste prijs wint. Dat speelt ook steeds meer in de carwashbranche. Met ons Fuelwash-concept richten wij ons op de onderkant van de markt: op bezoekers die hun auto willen laten wassen, maar daar niet veel geld voor willen uitgeven. Deze groep bieden wij een goed wasprogramma voor een zeer schappelijke prijs aan.”

Turnkey

Onbemand wassen is de tegenhanger van flitsende carwashes waar het draait om felle neonlichten, schuimbogen en beleving. Niet iedere klant is namelijk op zoek naar een grote, fel verlichte en relatief dure wasgelegenheden, weet Janssen: “Een tijd geleden hebben we een enquête gehouden onder bezoekers van Berkman Tankstations waar het Fuelwash-concept al een aantal jaar succesvol draait. De uitkomsten wezen uit dat bijna alle ondervraagde vrouwen deze wasinstallatie verkozen boven grote carwashes. Deze machine staat in de buitenlucht, op een open plek en is goed verlicht. Dat spreekt hen aan.”

Fuelwash is een onbemand wasconcept dat is ontwikkeld door Eenzet Carwash en volledig turnkey wordt aangeboden. Het hele proces, vanaf de vergunningaanvraag tot en met de inbedrijfname, wordt door deze leverancier gerealiseerd, zodat de tankstationhouder zich volledig op het ondernemen kan storten. “De wasinstallatie wordt turnkey opgeleverd door Eenzet Carwash. Turnkey houdt in dat Eenzet Carwash voor alles zorgt. Van het storten van beton voor de plaatsing van de installatie tot aan bodemonderzoek, drainage en autorisatie. Na de plaatsing heeft men heeft er geen omkijken meer naar. Het draait volledig om ontzorgen”, verduidelijkt Janssen.

Geen droogprogramma

“We nemen de verbouwing op ons en voeren ook omgevingsanalyses uit. We plaatsen dus niet zomaar lukraak een installatie zonder goed vooronderzoek te doen. Het Fuelwash-concept is breed inzetbaar. Het kan bij onbemande tankstations, bemande stations die de overstap naar onbemand maken en bij eenpitters die in hun eentje de tankshop bestieren”, zegt Janssen.

Het onbemande wasconcept werkt zeer eenvoudig. “Je tankt, waarna je vervolgens de tankbon uitprint. Je pakt de bon waarop een code op de achterkant geprint is. Vervolgens rijd je naar de onbemande wasinstallatie waar je je auto op de juiste wijze positioneert. De volgende stap is het scannen van de kortingscode, waarna je indien nodig het resterende bedrag afrekent bij de betaalautomaat. De laatste stap is na betaling het wasprogramma starten. Dat is alles”, legt Janssen uit.

Fuelwash staat voor onbemand tanken.

“Je kunt op meerdere manieren betalen waaronder contactloos. Het betaalsysteem draait mee met de backoffice van TSG. Het wasprogramma duurt maximaal drieënhalve minuut. Deze installatie bevat een heel eenvoudig, maar doeltreffend wasprogramma. De installatie is stil, want het geluidsniveau is slechts 57 dba. Naspoeling gebeurt met osmosewater. Drogen vindt in de buitenlucht plaats. Het feit dat er geen droogprogramma op deze installatie zit, vinden sommige mensen uit de carwashbranche spannend. Grappig genoeg maalt de klant daar niet om. ‘De auto wordt toch in de buitenlucht vlekvrij gedroogd als ik naar huis rijd’, is het motto”, stelt Janssen.

Scannen

De wasinstallatie is voorzien van twee overviewcamera’s, drie scancamera’s, een camera voor de technische ruimte en een network videorecorder. Vanuit het hoofdkantoor in Andelst houdt Eenzet Carwash alles nauwlettend in de gaten. De wasinstallatie is namelijk voorzien van camera’s. “De wasinstallatie wordt vanuit afstand gemonitord. Onterechte schademeldingen behoren tot het verleden. De camera’s scannen de auto voordat deze gewassen wordt. Deze beelden kunnen naast de beelden gelegd worden als de auto in kwestie uit de wasinstallatie komt. Krassen die voor de wassing op het voertuig zaten, zijn na afloop ook te zien. Valse meldingen hebben geen schijn van kans”, zegt Janssen.

Ook hulp op afstand is mogelijk dankzij deze Istobal Washing Manager. “Ons team houdt de wasinstallaties in de gaten en kan desgewenst hulp op afstand bieden. We kunnen klanten op afstand helpen en met hen communiceren via VOIP. Ook kan de installatie op afstand bestuurd worden en onderzocht worden wat er precies aan de hand is. Als er bijvoorbeeld sprake is van een betalingsprobleem of een foute positionering komt dat direct aan het licht. Er is 24/7 een helpdesk beschikbaar. Een pool van mensen houdt toezicht, zodat er ongeacht het tijdstip of locatie hulp op afstand aanwezig is.”

Loyalty

Er wordt gebruikgemaakt van waterrecycling, waardoor slechts 30 liter drinkwater nodig is om de installatie draaiende te houden. De installatie heeft een lengte van elf meter en is voorzien van vorstbeveiliging en vloerbescherming. Een capaciteit van vijftien auto’s per uur is haalbaar. “We werken nauw samen met TSG. Maandelijks draaien we een rapport uit dat we de klant aanbieden. Hierop is het aantal wassingen te zien en staan eventuele foutmeldingen aangegeven. We kunnen tot op de dag en per uur inzichtelijk maken hoeveel er gewassen is.”

Het concept werkt met een loyalty-programma en het verdienmodel van Fuelwash is de brandstof. “Je kunt klanten belonen met korting op een wasbeurt. Bij een bepaald aantal liter getankte brandstof ontvangen ze vanuit de Outdoor Paying Terminal (OPT) voor brandstof van Tokheim een barcode waarmee men met korting kan wassen. Als er bijvoorbeeld 25 liter of meer getankt is, wordt er automatisch een barcode op de achterzijde van de tankbon afgedrukt. Deze code is eenmalig bruikbaar. Het is aan de klant bij welke afname limiet een korting gegeven wordt. Ook kan de klant zelf de validiteit van de barcode ingeven, bijvoorbeeld een of meerdere dagen. Na verloop van tijd kun je de brandstofprijzen of het aantal vereiste liters verhogen voordat je korting geeft. Zo kun je meer omzet genereren. Doordat je nog steeds korting geeft en goede en voordelige wasbeurten aanbiedt, houd je je klanten betrokken bij je bedrijf”, besluit Janssen.

Lees ook:

  • Berkman wil onbemand wassen uitbreiden na succesvolle pilot
  • Rob Kamphues’ boodschap aan carwashbranche: neem nooit de gebaande paden

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.