HB Truckwash: ‘Online reserveren betekent wachtrijen negeren’

HB Truckwash ontwikkelde software voor truckwashes, waarmee bedrijven en chauffeurs online afspraken kunnen maken voor een wasbeurt. Volgens eigenaars Lars Heyndijk en Jeffrey Broere is HB Truckwash opgericht om “op een behoefte” in te spelen. “Bij veel truckwashes wordt er geklaagd over de lange wachtrijen. We probeerden manieren te verzinnen waarop wij deze problematiek konden tackelen. Uit die brainstormsessies is dit concept ontstaan”, verduidelijkt Broere.

Met dit systeem kunnen bedrijven online accounts aanmaken, waarmee ze hun gehele wagenpark kunnen beheren. “Dit concept houdt in dat chauffeurs kunnen wassen op afspraak. “Ze maken online een reservering en zijn daardoor altijd verzekerd van een wasbeurt zonder daarvoor in de rij te hoeven staan”, stelt Broere. “Een gewenste tijd intoetsen en het kenteken invoeren, zijn de stappen die gedaan moeten worden. Dankzij dit reserveringssysteem wordt de doorstroom bevorderd en wordt geen kostbare tijd verspild. Tijd is geld. Wachten is namelijk duurder dan het wassen zelf. Onze vaste klantgroepen bieden we een speciale abonnementsvorm aan. Voor een vast bedrag per maand kunnen zij twee keer per maand hun voertuig door de wasstraat halen. Daarnaast mogen ze onbeperkt hun vervoersmiddel laten afspuiten. Door voor een lidmaatschap te kiezen, kun je veel geld besparen.”

In samenwerking met een softwarebedrijf is ook het betaalsysteem geoptimaliseerd. “De software is nu zo ingericht dat alle kaarten van grote partijen geaccepteerd worden. Daardoor kan maandelijks een invoice gestuurd worden met daarop alle kosten overzichtelijk op een rij. We werken samen met lokale partijen die ook op de Maasvlakte werken. Denk dan onder meer aan een restaurant en overnachtingsplaats. We bundelen de krachten om truckchauffeurs op één locatie alles te bieden. Een plek waar je kunt parkeren, douchen en wassen. Door de data van klanten te verzamelen, kunnen we hen deze service bieden. We versterken elkaar als ondernemer. Zo krijgen bezoekers van het restaurant korting op een wasbeurt.”

Problemen met facturatie

Broere heeft geen achtergrond in de carwash- en truckbranche, maar is wel gepokt en gemazeld als ondernemer. “Werken voor een baas was mijn grootste nachtmerrie, dus heb ik altijd zelf ondernemingen opgezet”, vertelt hij met een glimlach. “Ik kom uit de horeca en heb ook veel in het toerisme gewerkt. Dat vond ik leuk om te doen, maar toen Lars en ik om tafel gingen en besloten om HB Truckwash op te richten, heb ik mijn horeca-onderneming verkocht.”

Heyndijk komt uit de logistieke wereld en hij sprak met Broere vaak over problemen waar truckchauffeurs mee kampten. “Zo ging er in zijn ogen veel fout op het vlak van facturatie. Ook lange wachttijden en de daaruit voortkomende frustraties waren een veelgehoorde klacht. Dat moet ook anders kunnen. Met die insteek hebben we dit bedrijf drieënhalf jaar geleden opgericht”, stelt Broere. “Inmiddels is ons pand zeven maanden geleden in gebruik genomen. De keuze voor de Maasvlakte is niet toevallig. Er komen hier dagelijks negenduizend voertuigen voorbij.”

Enorm kritisch

Bij HB Truckwash zijn zes ingangen ingericht voor het verkeer. Drie daarvan zijn voorzien van een wasinstallatie voor zwaar verkeer. Deze wasinstallaties zijn van ACT. De overige drie ingangen zijn bedoeld voor handmatige schoonmaak. “Onze doelgroep bestaat voor tachtig procent uit voertuigen die voorzien zijn van velgen van Alcoa Wheels”, stelt Broere. De wasgelegenheid voor trucks is inmiddels druk bezig om nieuwe partners te zoeken. “We zijn momenteel met verschillende partijen in gesprek om te kijken hoe we het chauffeurs zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken. We willen hen een volledige ervaring bieden. Trucks zijn een levensstijl. De bestuurders van deze voertuigen zijn erg passioneel over hun voertuigen en zijn er dan ook zeer zuinig op. Een wasbeurt moet niet minder dan goed zijn, want anders heeft het geen zin. Deze doelgroep is enorm kritisch en dat is erg uitdagend.”

Vanwege de kritische doelgroep, zochten Heyndijk en Broere lang naar een geschikte partij die voor de chemie kon zorgen. Uiteindelijk kwamen zij uit bij Qlean-Tec. “Omdat we zware eisen stellen aan de chemie zijn we bij dit bedrijf uitgekomen. We willen meer wassen, meer schuimvorming zien en zo efficiënt mogelijk werken. Daar worden we goed bij geholpen door de experts van deze onderneming”, weet Broere. “Dankzij onze software kunnen we in de toekomst zien hoeveel shampoo en water gebruikt worden bij truck wassingen. Dat proces willen we optimaliseren, zodat we zo slim en zuinig mogelijk kunnen wassen. Daarnaast geeft de software dankzij de verzamelde data aan wanneer er weer nieuwe schoonmaakproducten besteld moeten. Een flowmeter houdt bij, wanneer de voorraad slinkt.”

Meerjarenplan

Er wordt zuinig omgegaan met het gebruik van chemie. “Duurzaam werken vinden we heel belangrijk. De recycling van water in truckwashes is echter nog niet rendabel”, stelt Broere. “We hebben de mogelijkheden onderzocht, maar het is heel lastig. Omdat er zoveel kuub water verbruikt wordt, is het niet te doen om dat water te recyclen. Er zijn tests mee gedaan door een aantal bedrijven, maar toen deze recyclinginstallaties stilvielen ontstond stankoverlast. Die test was geen succes en kostte een heleboel geld. Omdat het water in Nederland echter zo goedkoop is, loont het de moeite niet om een duur recyclingssysteem aan te schaffen. In de toekomst zal de wetgeving op het gebied van waterverbruik vast strenger worden. Tegen die tijd verwacht ik ook dat de technologische ontwikkeling op het gebied van waterrecycling in een verder gevorderd stadium zijn, zodat het wel rendabel wordt om zo’n installatie aan te schaffen.”

HB Truckwash werkt hard aan het uitbouwen van zijn naamsbekendheid. “We zijn veel actief op social media en dat werpt zijn vruchten af. Wekelijks komen er ongeveer tweehonderd volgers bij. Ook trekken we veel klanten via Instagram”, zegt Broere. Er zijn plannen om het concept verder uit te rollen. Om er een franchise van te maken. “Dat is nog een meerjarenplan, maar we zijn er zeker mee bezig. Er is al interesse vanuit het buitenland”, besluit Broere.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.