Onderzoek: hoe ziet de carwashbranche van 2030 eruit?

Dankzij onder meer de opkomst van digitalisering en de komst van connected cars staat de carwashbranche voor grote veranderingen. Automechanika Frankfurt en EUnited (een Europese vereniging van fabrikanten van reinigingsapparatuur voor auto’s) lieten door onderzoeksbureau Z_punkt een studie uitvoeren naar de mogelijke staat van de carwashsector in 2030. Uit de studie ‘Vehicle Cleaning 2030’ kwam een drietal toekomstscenario’s naar voren waarop men kan anticiperen: dienstenwildgroei, robotisering en eco-revolutie.

De redactie van CarwashPro.de woonde de presentatie bij in Frankfurt. Voor het onderzoek ondervroeg Z_punkt een aantal experts uit de industrie. Ook werd een aantal factoren meegenomen waarmee rekening gehouden moest worden. Zo is verstedelijking een ontwikkeling met veel impact. Ook tijdsindeling is een factor om rekening mee te houden. In een maatschappij waarbij men steeds gejaagder wordt en de 24-uurs economie een grotere rol speelt, heeft dat flinke gevolgen voor eigenaars van wasgelegenheden. De stap van bemand naar onbemand wassen kan cruciaal zijn. Een andere ontwikkeling tot slot is de klimaatverandering. Periodes van extreme droogte worden afgewisseld door hittegolven. Daar moeten ondernemers op voorbereid zijn.

Daarnaast hangt klimaatverandering ook van andere factoren af. Steeds meer mensen vinden duurzaamheid en het milieu belangrijk. Ook vanuit de overheid worden meerdere initiatieven ontplooid om het milieu op de kaart te zetten. Zo wordt de wetgeving op dit vlak verstrengd. Een andere ontwikkeling waar rekening mee gehouden moet worden, is het veranderende mobiliteitsgedrag. De jongere generatie is minder geïnteresseerd in het bezit van auto’s. Zo wordt het delen en huren van vervoersmiddelen steeds belangrijker. Ook de optie om autonoom te rijden en de opkomst van connected cars zijn aandachtspunten. Deze factoren zijn meegenomen in een drietal toekomst schetsen.

Scenario 1: Dienstenwildgroei

In dit basisscenario is keuze het sleutelwoord. Consumenten kunnen kiezen uit een wildgroei aan diensten. Denk dan aan verschillende wasprocessen, wasgelegenheden en wasprogramma’s. Dit scenario borduurt voort op de huidige situatie en biedt verschillende keuzemogelijkheden. In deze toekomstschets spelen robotisering en de eco-evolutie geen grote rol.

In het dienstenwildgroei scenario is er geen sprake van rigoureuze ontwikkelingen. Deze toekomstschets borduurt verder op de huidige situatie. Keuzevrijheid en -mogelijkheden zijn steekwoorden. Voor iedereen wat wils. Of je nu je auto deelt of over een eigen wagenpark beschikt: voor elke wens is er een wasoplossing op maat. Het is aan ondernemers om op de verschillende klantwensen in te spelen. Dit scenario geldt volgens Z_punkt als het meest waarschijnlijke. Al moet ook rekening gehouden worden met andere toekomstschetsen.

Scenario 2: Robotisering

In dit scenario spelen Artificial Intelligence en Internet of Things (IoT) sleutelrollen. De carwashbranche heeft in deze toekomstschets veelvuldig met deze ontwikkelingen te maken. Robotisering is volledig ingeburgerd in dit scenario. Drones zijn alom vertegenwoordigd, zelfrijdend vervoer brengt passagiers probleemloos van A naar B en digitalisering is de normaalste zaak van de wereld.

De carwashbranche heeft deze ontwikkelingen in dit scenario omarmd. Via smartphones kunnen wasinstallaties aangestuurd worden. Ook krijgen klanten op maat gemaakte aanbiedingen binnen via de mail of bij binnenkomst bij de wasgelegenheid. Nieuwe wasinstallaties vereenvoudigen het gebruiksgemak. Deze geavanceerde apparatuur leidt tot extra connectiviteit. Met deze technologische boost is autonoom rijden de dagelijkse realiteit – natuurlijk met hybride of elektrische technologie.

Scenario 3: eco-revolutie

In deze toekomstschets draait het om individuele e-mobiliteit. Het delen van voertuigen is geen groot succes geworden in dit scenario. Dankzij innovatieve oplossingen op het vlak van e-mobiliteit, komt het bezit van een auto dichterbij voor de gemiddelde consument.

Door de verstrengde wet- en regelgeving op het vlak van milieubeheer kiezen autofabrikanten in dit scenario voor groene alternatieven. Hierdoor wordt de water- en luchtvervuiling geminimaliseerd en dat heeft een grote impact op de carwashbranche. Door de ontwikkeling van slimme materialen in de voertuigbouw is er echter ook een minder positieve ontwikkeling gaande in de wasstraat. De oppervlakken zijn zelfreinigend en vragen daardoor minder zorg dan oudere, meer conventionele materialen.

Toekomst

De carwashbranche staat voor een uitdaging. Het basisscenario voorspelt weinig verandering, terwijl de andere scenario’s meer ingrijpende gebeurtenissen dicteren. Inspelen op maatschappelijke veranderingen en technologische ontwikkelingen is het devies. De studie is bedoeld om ondernemers te inspireren.

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek: hoe ziet de carwashbranche van 2030 eruit? | CarwashPro

Onderzoek: hoe ziet de carwashbranche van 2030 eruit?

Dankzij onder meer de opkomst van digitalisering en de komst van connected cars staat de carwashbranche voor grote veranderingen. Automechanika Frankfurt en EUnited (een Europese vereniging van fabrikanten van reinigingsapparatuur voor auto’s) lieten door onderzoeksbureau Z_punkt een studie uitvoeren naar de mogelijke staat van de carwashsector in 2030. Uit de studie ‘Vehicle Cleaning 2030’ kwam een drietal toekomstscenario’s naar voren waarop men kan anticiperen: dienstenwildgroei, robotisering en eco-revolutie.

De redactie van CarwashPro.de woonde de presentatie bij in Frankfurt. Voor het onderzoek ondervroeg Z_punkt een aantal experts uit de industrie. Ook werd een aantal factoren meegenomen waarmee rekening gehouden moest worden. Zo is verstedelijking een ontwikkeling met veel impact. Ook tijdsindeling is een factor om rekening mee te houden. In een maatschappij waarbij men steeds gejaagder wordt en de 24-uurs economie een grotere rol speelt, heeft dat flinke gevolgen voor eigenaars van wasgelegenheden. De stap van bemand naar onbemand wassen kan cruciaal zijn. Een andere ontwikkeling tot slot is de klimaatverandering. Periodes van extreme droogte worden afgewisseld door hittegolven. Daar moeten ondernemers op voorbereid zijn.

Daarnaast hangt klimaatverandering ook van andere factoren af. Steeds meer mensen vinden duurzaamheid en het milieu belangrijk. Ook vanuit de overheid worden meerdere initiatieven ontplooid om het milieu op de kaart te zetten. Zo wordt de wetgeving op dit vlak verstrengd. Een andere ontwikkeling waar rekening mee gehouden moet worden, is het veranderende mobiliteitsgedrag. De jongere generatie is minder geïnteresseerd in het bezit van auto’s. Zo wordt het delen en huren van vervoersmiddelen steeds belangrijker. Ook de optie om autonoom te rijden en de opkomst van connected cars zijn aandachtspunten. Deze factoren zijn meegenomen in een drietal toekomst schetsen.

Scenario 1: Dienstenwildgroei

In dit basisscenario is keuze het sleutelwoord. Consumenten kunnen kiezen uit een wildgroei aan diensten. Denk dan aan verschillende wasprocessen, wasgelegenheden en wasprogramma’s. Dit scenario borduurt voort op de huidige situatie en biedt verschillende keuzemogelijkheden. In deze toekomstschets spelen robotisering en de eco-evolutie geen grote rol.

In het dienstenwildgroei scenario is er geen sprake van rigoureuze ontwikkelingen. Deze toekomstschets borduurt verder op de huidige situatie. Keuzevrijheid en -mogelijkheden zijn steekwoorden. Voor iedereen wat wils. Of je nu je auto deelt of over een eigen wagenpark beschikt: voor elke wens is er een wasoplossing op maat. Het is aan ondernemers om op de verschillende klantwensen in te spelen. Dit scenario geldt volgens Z_punkt als het meest waarschijnlijke. Al moet ook rekening gehouden worden met andere toekomstschetsen.

Scenario 2: Robotisering

In dit scenario spelen Artificial Intelligence en Internet of Things (IoT) sleutelrollen. De carwashbranche heeft in deze toekomstschets veelvuldig met deze ontwikkelingen te maken. Robotisering is volledig ingeburgerd in dit scenario. Drones zijn alom vertegenwoordigd, zelfrijdend vervoer brengt passagiers probleemloos van A naar B en digitalisering is de normaalste zaak van de wereld.

De carwashbranche heeft deze ontwikkelingen in dit scenario omarmd. Via smartphones kunnen wasinstallaties aangestuurd worden. Ook krijgen klanten op maat gemaakte aanbiedingen binnen via de mail of bij binnenkomst bij de wasgelegenheid. Nieuwe wasinstallaties vereenvoudigen het gebruiksgemak. Deze geavanceerde apparatuur leidt tot extra connectiviteit. Met deze technologische boost is autonoom rijden de dagelijkse realiteit – natuurlijk met hybride of elektrische technologie.

Scenario 3: eco-revolutie

In deze toekomstschets draait het om individuele e-mobiliteit. Het delen van voertuigen is geen groot succes geworden in dit scenario. Dankzij innovatieve oplossingen op het vlak van e-mobiliteit, komt het bezit van een auto dichterbij voor de gemiddelde consument.

Door de verstrengde wet- en regelgeving op het vlak van milieubeheer kiezen autofabrikanten in dit scenario voor groene alternatieven. Hierdoor wordt de water- en luchtvervuiling geminimaliseerd en dat heeft een grote impact op de carwashbranche. Door de ontwikkeling van slimme materialen in de voertuigbouw is er echter ook een minder positieve ontwikkeling gaande in de wasstraat. De oppervlakken zijn zelfreinigend en vragen daardoor minder zorg dan oudere, meer conventionele materialen.

Toekomst

De carwashbranche staat voor een uitdaging. Het basisscenario voorspelt weinig verandering, terwijl de andere scenario’s meer ingrijpende gebeurtenissen dicteren. Inspelen op maatschappelijke veranderingen en technologische ontwikkelingen is het devies. De studie is bedoeld om ondernemers te inspireren.

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.