Geling’s langste autowasstraat kiest voor stabiliteit

Als er een woord van toepassing is op de bedrijfsvoering van Geling’s langste autowasstraat in Groningen, dan is het wel stabiliteit. De wasgelegenheid werkt al decennialang met hetzelfde personeel en gebruikt al tientallen jaren de chemie van dezelfde leverancier. Caramba behoort praktisch tot de inboedel van deze carwash. Bedrijfsleider Jelmer van Dijk zou niets anders willen.

Geling’s langste autowasstraat geldt als een begrip in de regio. De carwash bestaat al sinds 1975 en is de laatste jaren steeds groter en completer geworden. Zo is er ook een truckwash en een dertig plekken tellend stofzuigplein te vinden op de locatie. Van Dijk werkt ruim dertig jaar in deze vestiging en zag een bescheiden familiebedrijf uitgroeien tot de grootse wasgelegenheid die het nu is. Het huiselijke, familiaire gevoel waarmee Geling’s is opgestart, bestaat nog steeds en vormt de kracht van de onderneming, stelt de bedrijfsleider: “Er is weinig verloop qua personeel. Doordat de leidinggevenden van het bedrijf zich nooit te beroerd voelen om mee te helpen, is er geen sprake van hiërarchie. Iedereen wordt gelijk behandeld en daardoor is een soort familieband ontstaat. Het is hier gezellig en dat maakt het zo fijn om hier te werken.”

In dertig jaar tijd kan veel veranderen. De grootste verandering die Van Dijk ervoer in zijn carrière in de carwashbranche is de komst van moderne betaalsystemen: “Vroeger werd alles contant afgerekend en liep je met een soort geldbuidel rond. Die tijd is definitief voorbij. Doordat alles gedigitaliseerd is, werken we nu met touchscreen kassa’s en kan er contant, met pinpas of waspas betaald worden. Die ontwikkeling vergde enige gewenning voor mij. Ik was niet zo thuis in de wereld van computers en dergelijke. Een andere verandering die impact op mij had, was de verschuiving van mijn functie. Als bedrijfsleider ben ik minder vaak op de werkvloer te vinden om te wassen en speel ik vooral een meer coördinerende en begeleidende rol.”

Bewijzen

Van Dijk en zijn team gebruiken zoals gezegd de chemie van Caramba: “Zo lang ik hier ben, worden de producten van Caramba hier gebruikt. Voordat ik in dienst trad, werd al met dit chemie-merk gewerkt. Er is wel eens met andere merken geëxperimenteerd, maar uiteindelijk bleek Caramba toch als beste uit de bus te komen.” Accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba kan zich het moment nog goed voor de geest halen toen er kortstondig met de concurrent werd geflirt: “Dat was voor mij een uitdaging om aan te geven en te bewijzen dat ons merk beter was. Door aan te tonen dat onze producten zuiniger in gebruik zijn, hebben we Van Dijk kunnen overtuigen. Dat deed ik door met de instellingen van de machines te experimenteren. Dankzij de huidige afstelling kan er op de meest efficiënte en duurzame manieren gewassen worden.”

Bedrijfsleider Jelmer van Dijk van Geling’s langste autowasstraat en accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba werken al jarenlang samen.

Het helpen bij de zoektocht naar de juiste afstelling van de chemie behoort tot de service van Caramba. Iets dat het team van Geling’s langste autowasstraat enorm waardeert. “Maandelijks wordt de afstelling van de apparatuur gecontroleerd. Dat geeft ons rust. Zelf komen we niet aan de afstelling van de installaties, omdat we weten dat deze in goede handen zijn. Wekelijks kloppen leveranciers en vertegenwoordigers van allerlei merken aan die ons wat willen verkopen. De behoefte om naar een ander merk over te stappen, is er niet. Als iets goed werkt, waarom zou je het dan veranderen? We hebben een goede klik met Caramba en ze zijn altijd vriendelijk en behulpzaam. Ook zij werken met een vast team en dat werkt erg prettig, omdat je zo een band opbouwt”, verduidelijkt Van Dijk.

Ontzorgen

Recentelijk was er een probleem met de waterdruk in de leiding van een wasbox. Van Dijk en Rikus Schenkel van de Technische Dienst kaartten het probleem aan bij Nijeboer: “Zelf kan ik dat probleem misschien niet oplossen, maar iemand in mijn netwerk vast wel. Omdat ik veel onderweg ben, doe ik veel contacten op. Ik heb in mijn netwerk gekeken wie de vraag van Van Dijk kon beantwoorden. Uiteindelijk heb ik deze partij doorgespeeld, waardoor het leidingenprobleem werd opgelost. Het is erg fijn als je iemand kunt helpen door maatwerk te bieden. In Groningse wasstraten heb je met andere factoren te maken dan in de Randstad. In deze regio heb je door open vlakten en boerengebieden meer insecten en modder op de auto’s. We brengen de situatie in kaart en passen de afstelling van de chemie daarop aan. Caramba wil klanten ontzorgen.”

Toen Geling’s langste autowasstraat zich op het industrieterrein aan de Osloweg vestigde was er van een bedrijvig industriecomplex nog amper sprake. In de loop der jaren kwamen er steeds meer ondernemingen bij in de vorm van een wereldrestaurant, bouwmarkten en een autoboulevard. Inmiddels is er in de nabije omgeving ook een andere wasgelegenheid gekomen.

Weinig impact

De komst van deze carwash heeft volgens Van Dijk vooralsnog weinig impact gehad op het aantal bezoekers: “Omdat we al zo lang bestaan is Geling Autowasstraat is een begrip bij echte Groningers. Iedereen kent ons. Daarnaast zijn wij loonwassers, terwijl onze concurrent een onderdeel is van een autobedrijf. Het is iets dat erbij wordt gedaan. Naast onze gevestigde naam onderscheiden we ons ook met onze interieurbaan.”

Met dit bedrijfsonderdeel valt Geling’s langste autowasstraat op. In de regio zijn er weinig van deze banen. Het trekt binnen de drie noordelijke provincies de aandacht en biedt zeker meerwaarde stelt de bedrijfsleider. Sinds de komst van de interieurbaan een aantal jaar geleden, veranderde er het een en ander binnen het bedrijf. “Dit onderdeel valt erg in de smaak. Zeker dertig procent van ons klantenbestand maakt naast de autowassing ook gebruik van onze interieurband. In acht minuten wordt de auto compleet van binnen gereinigd. Deze service wordt steeds belangrijker en populairder”, besluit Van Dijk.  

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.