Max Autowas verloot gloednieuwe auto onder klantenbestand

Wat doe je als je onderneming anderhalf jaar bestaat en je nog meer bezoekers wilt enthousiasmeren om jouw carwash te bezoeken? Dan geef je een auto weg! Max Autowas uit het Groningse Winschoten vergeeft een Volkswagen Up ter waarde van 12.000 euro onder bezoekers met een kanskaart. Een nieuwe auto verloten zal vast niet de eerste gedachte zijn die bij veel carwash-ondernemers opkomt, maar bedrijfsleider Pascal de Vries blijft er nuchter onder: “We willen de aandacht trekken.”

Bij elke wasbeurt ontvangt een bezoeker van Max Autowas een kanskaart. Met zo’n ticket komt het winnen van de Volkswagen Up een stukje dichterbij. “We hopen meer mensen naar de carwash te lokken met deze actie. De Up-verloting moet de opkomst een ‘boost’ geven”, verduidelijkt De Vries. Om klanten nog enthousiaster te maken, is de hoofdprijs tegenover de ingang van de wasgelegenheid geparkeerd.

De zaken gaan goed bij het bedrijf uit Winschoten. Auto’s rijden af en aan, maar of dat door de actie komt kan de bedrijfsleider niet zeggen: “Het bietenseizoen is begonnen en dat betekent dat er veel troep op de weg ligt. Dan komen mensen vaker naar de carwash. Of de kanskaarten meer mensen naar ons brengen, weet ik nog niet.”

Volgers

Het idee om een auto weg te geven, is spontaan ontstaan. Een marketingbureau kwam er niet aan te pas en dat geldt eigenlijk voor alle reclame-uitingen binnen Max Autowas. “We hebben deze stunt zelf bedacht. Het is belangrijk om onder de aandacht te blijven en daarom adverteren we veel op de regionale radiozenders. Elk uur zijn onze spotjes daar te horen. Daarnaast plaatsen we paginagrote advertenties in regionale weekkranten. Via onze social media kanalen houden we onze volgers op de hoogte van acties en nieuwtjes. Op Facebook hebben we zo’n 8.000 volgers. Ook hebben we bij elke rotonde rond de carwash een reclamebord geplaatst, zodat we de aandacht trekken. Dat kunnen we allemaal zelf, dus daar hebben we geen hulp van buitenaf voor nodig”, stelt De Vries.

Winschoten is een kleine plaats. Er is naast de vestiging van Max Autowas een kleine wasstraat in deze gemeente te vinden. Die is qua omvang niet met deze onderneming te vergelijken. Volgens accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba schuilt de populariteit van Max Autowas in de hoge servicegraad. Zo weten Duitsers de wasgelegenheid ook te vinden: “In deze wasgelegenheid worden de wielkuipen ook uitgespoten. Dat is vooral in deze regio erg prettig, omdat je hier met landbouwafval te maken hebt.”

Wasresultaat

Klantenbinding is een serieuze zaak, weet De Vries: “Sinds de opening in mei 2018 is onze klantenkring sterk gegroeid. Klachten pakken we direct op en we bieden meteen een oplossing aan. Als een klant ontevreden is en vindt dat zijn auto niet schoon is, bieden we een extra wasbeurt aan. Mocht de klager geen tijd hebben om direct van dat aanbod gebruik te maken, dan bieden we een tegoedbon aan. Deze coupon is niet tijdgebonden. Het kost ons sowieso een wasbeurt als we een tweede wassing aanbieden, dus waarom moeilijk doen? Als een klant een maand later wil langskomen om de tegoedbon te verzilveren is dat ook prima.” 

De Volkswagen Up die verloot wordt onder klanten van Max Autowas staat tegenover het pand.

Klanttevredenheid behoort tot de speerpunten van de bedrijfsvoering van Max Autowas. “Je moet klachten oplossen. Dat hoort zo. Onze klanten zijn heel kritisch. Volkomen terecht. Voor veel mensen is hun auto hun trots. Als ze een wasgelegenheid bezoeken, verwachten ze dat hun voertuig er volledig schoon uitkomt. Als het niet in een keer goed is, ben je hen kwijt. Een tevreden klant keert waarschijnlijk terug”, weet De Vries.

Wasresultaat

Vooral in kleine gemeenten als Winschoten kun je het je als ondernemer niet veroorloven om half werk te leveren. “Als een ontevreden bezoeker naar een dorpsfeest gaat, kun je er donder opzeggen dat je aan het eind van de avond twintig ontevreden gasten hebt. Door een negatieve ervaring om te buigen naar iets positiefs kun je de lucht klaren.”

Max Autowas werkt met de chemie van Caramba. Deze leverancier helpt bij het vinden en verfijnen van de juiste afstellingen, zodat er een optimaal resultaat bereikt wordt met een efficiënte en duurzame chemie-instelling. Ook zijn de velgen zijn een belangrijk onderdeel van het reinigingsproces en moeten brandschoon zijn. “De velgen zijn het gezicht van de auto. Dat onderdeel trekt de aandacht en daarom moeten deze volledig schoon zijn”, zegt De Vries.

Feestje

Bij de overdekte stofzuigplekken mogen bezoekers gratis gebruik maken van doekjes en spuitflesjes. “Ook lopen hier wanneer er tijd is medewerkers rond die de laatste puntjes op de i zetten en ervoor zorgen dat elke klant tevreden huiswaarts keert. Iedereen in het bedrijf helpt mee om het bezoekers zo veel mogelijk naar de zin te maken. Zo staan de eigenaar en bedrijfsleider ook op de werkvloer als het druk is. Daarnaast valt de gratis koffie in de Coffee Corner ook in de smaak. Het is een feestje om hier te komen”, vat Nijeboer een bezoek aan Max Autowas samen. De volle wasstraat en de drukte op het stofzuigplein lijken hem gelijk te geven.

De conclusie is dat het lekker gaat met Max Autowas in Winschoten. Iets waar anderhalf jaar geleden met enige scepsis naar gekeken werd, stelt De Vries: “We kregen te horen dat Winschoten te klein was voor zo’n grote wasgelegenheid. Weinig kans dat deze carwash een succes zou worden. Het tegendeel is bewezen.”

De Up-actie begon eind oktober en loopt nog tot en met 30 april 2020.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.