Hoe een miniatuur roll-over kostenbesparend kan werken

Hendrik Walstra maakte als examenproject een volledig functionerende roll-over in miniatuurvorm. Het doel van deze door Sentir opleidingen uitgeschreven opdracht was om de technische kennis van carwash-medewerkers op te vijzelen. Walstra: “Door de zelfredzaamheid van personeel te vergroten, kun je op reparatiekosten besparen en minder afhankelijk zijn van anderen.”

Walstra is werkzaam bij de buitendienst van Van Staveren. Dit familiebedrijf exploiteert circa 36 tankstations onder de merken Shell en Tank S. Dertien daarvan zijn Blue Carwash locaties met roll-over en/of wasboxen. “Via Van Staveren ben ik bij Sentir Opleidingen terechtgekomen. Bij dit opleidingsinstituut onder leiding van directeur Kees IJzebaart ben ik twee jaar geleden met de opleiding Operationele Techniek gestart”, zegt Walstra.

Tijdens de opleiding werd de deelnemers gevraagd om een miniatuur-kettingwasstraat te bouwen. Deze maquette was de eindopdracht. “Het idee achter deze opdracht was om de kennis van werknemers omhoog te schroeven”, verduidelijkt Walstra. “Bij calamiteiten of storingen aan wasinstallaties wordt vaak de hulp van externen ingeschakeld. Dat kost ontzettend veel geld en we denken dat dit efficiënter kan. Door niet meer afhankelijk te zijn van deze partijen en zelf defecten op te lossen, kun je veel kosten besparen. Het project was dan ook bedoeld om de zelfredzaamheid van het personeel te waarborgen.”

Schaalmodel

Het idee achter de opdracht sprak, Walstra aan maar het was niet toepasbaar op zijn situatie. “Toen de opdracht gegeven werd om een kettingwasstraat in het klein te bouwen, heb ik direct aangegeven dat ik dat project niet relevant voor onze situatie vond. Wij werken immers niet met kettingwasstraten, maar gebruiken roll-overs. Daar is naar geluisterd en er is uiteindelijk voor gezorgd dat ik een wasstraat kon bouwen.”

Walstra kreeg hulp op maat. “Er werd een oud-leraar ingehuurd die mij kon bijstaan bij de opdracht”, zegt hij. Bij het project werd niet over één nacht ijs gegaan. “Twee jaar geleden is een schets gemaakt van een schaal van een op vijftien. Vervolgens is een maquette gemaakt. Het doel was om een werkend schaalmodel van een roll-over te maken. Ik heb ervoor gekozen om plastic glas te gebruiken om duidelijk te maken hoe het systeem werkte. Er zijn veel manuren in dit project gaan zitten. Naast mijn werk en studie ben ik met deze wasinstallatie bezig geweest. Het project heb ik samen met Sandra Betlem gedaan. Zij werkt bij XXL Carwash in Muiden.”

Spoedcursus

De miniatuur roll-over werkt volledig en kan alles wat zijn grotere broers in wasgelegenheden ook kunnen. “Veel kleine onderdelen bestelde ik bij AliExpres. Om dit bouwwerk te maken, heeft Betlem een spoedcursus programmeren gevolgd en verwerkt in de PLC. Dat is de afkorting van Programmable Logic Controller. Het gaat hier om een elektronisch apparaat met een microprocessor dat op basis van de informatie op zijn diverse ingangen zijn uitgangen aanstuurt. Zonder haar kennis had de roll-over het niet gedaan”, verduidelijkt Walstra.

De miniatuur roll-over moet meer inzicht in het technisch functioneren van wasinstallaties geven.

Het project is groter geworden dan eerste instantie de bedoeling was: “Het niveau ging flink omhoog. Het is een MBO-eindproject maar omdat het HBO-waardig is, zal de opleiding hier een passende oplossing voor bedenken.” Walstra werd voor het project beloond met een g+: een uitmuntende score. Een filmpje van de werkende roll-over is hier te zien.

Geüpgraded

In maart mag Walstra zijn certificaat ophalen. Zijn miniatuur roll-over krijgt een tweede leven bij Sentir Opleidingen. De volgende generatie studenten kan toevoegingen en aanpassingen doorvoeren, om ervoor te zorgen dat de installatie geüpgraded kan worden. Iets waar Walstra erg trots op is.

“Ik ben blij dat deze opleiding bestaat, omdat het naar mijn idee hard nodig is om de kennis van carwash-medewerkers te verbeteren”, zegt Walstra. “Er is nog te weinig kennis als het gaat om het beheer en onderhoud van wasinstallaties. Dat ligt onder meer ook aan de bezetting op de werkvloer waar veel parttimers actief zijn. Als je ervoor zorgt dat vast personeel weet hoe men storingen en defecten uit apparatuur kan verhelpen, ben je al een heel eind. Deze kennis kun je namelijk delen, zodat het eigen personeel niet meer genoodzaakt is om de hulp van externe partijen en leveranciers in te roepen om problemen te verhelpen.”

Lees ook:

  • Praktijkoplossingen en -ervaring staan centraal bij Sentir Opleidingen
  • Episch eindexamenproject: video toont gedetailleerde mini-carwash
Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.