Carwash op locatie wast waterloos

De wetgeving op het gebied van het klimaat wordt steeds strenger en daar hebben talloze ondernemers uit evenveel sectoren mee te maken. Ook de carwashbranche komt er niet onderuit om hun bedrijfsvoering goed onder de loep te nemen. Het minimaliseren van het waterverbruik is bijvoorbeeld een thema waar veel bedrijven mee bezig zijn. Voor PM-Wasservice is dit onderwerp inmiddels geen issue meer. Oprichter Peter Mouthaan beweert namelijk zonder water auto’s en andere voertuigen te kunnen reinigen met Eco Green Auto Clean.

De producten van Eco Green Auto Clean zijn opgebouwd uit natuurlijke grondstoffen en daardoor veilig voor gebruik, stelt Mouthaan: “Door de hoge PH-waarde in samenstelling met natuurlijke grondstoffen is er sprake van een directe contactwerking. Met een simpele handeling kun je een auto reinigen zonder water te gebruiken. Dat betekent dat het ook niet uitmaakt op welke locatie je een voertuig schoonmaakt, omdat je alleen deze productlijn nodig hebt.”

De productlijn bestaat uit drie biologisch afbreekbare artikelen in de vorm van de Freedom One, Multi Purpose en Window Clean. “Dit trio vormt de basis voor elke wasbeurt. Het product Freedom One is bedoeld voor de reiniging van de carrosserie. De inhoud van deze flacon wordt op voertuigen gesprayd, waarna met een microvezeldoek het vuil opgenomen, waardoor een glanslaag ontstaat. Voor hardnekkig vuil is de Multi Purpose ontwikkeld. Dit product verwijdert bijvoorbeeld insecten en is ook geschikt om de velgen mee te reinigen. Met de Window Clean kunnen de ramen van een auto streeploos schoongemaakt worden. Een middenklasse auto kan in een half uur gereinigd worden. Er belandt geen restafval of product op straat en er is ook geen sprake van waterverspilling. De vuile doeken kunnen probleemloos in de wasmachine en zijn daarna herbruikbaar.”

Per toeval

Mouthaan belandde ‘per toeval’ in de carwashbranche. Na jarenlang in de hovenierssector te hebben geopereerd, besloot hij acht jaar geleden de sprong naar de waswereld te maken: “Al jarenlang werk ik met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze doelgroep zoek ik naar overzichtelijke en repeterende klussen. In 2011 kwam ik in contact met de distributeur van Eco Green Auto Clean. Toen ik zag hoe eenvoudig en snel deze productlijn werkte, zag ik kansen voor deze doelgroep. Er is vervolgens een pilot opgestart waarmee auto’s met deze artikelen gewassen werden.”

Die pilot bleek een succes te zijn en zo is ‘Carwash op locatie’ ontstaan. Het gaat hier om een zijtak binnen het overkoepelende PM-Wasservice. Om ervoor te zorgen dat de schoonmaakteams, bestaande met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, goed werk blijven leveren, is een formule bedacht. “Er wordt gewerkt met een soort checklist. Stapsgewijs worden taken afgevinkt, zodat elke auto op dezelfde manier wordt gereinigd en waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft. Elk team wordt begeleid door een voorman. Zij nemen vijf mensen onder hun hoede en zorgen ervoor dat de werkzaamheden goed worden uitgevoerd.”

Stapje extra

Inmiddels werken er vijftien mensen bij PM-wasservice en er zijn plannen voor uitbreiding. “Carwash op locatie is erg geschikt voor ondernemers met een wagenpark en weinig tijd. Het is namelijk kosten- en tijdbesparend, omdat je niet meer naar de wasstraat hoeft. De wasstraat komt namelijk naar jou toe. Daarnaast wordt er tijdens de reiniging net een stapje extra gezet door het team. Ze nemen bijvoorbeeld ook het benzineklepje mee. Dat gebeurt niet bij elke wasstraat”, stelt Mouthaan. Ook het interieur van de auto wordt meegenomen. “In een bestelbus nemen we stofzuigers, een bandenspanningssysteem en een aggregaat mee. De gehele auto wordt schoongemaakt. Naast reguliere wagens maken we ook caravans, vrachtauto’s en bestelbusjes schoon. Deze voertuigen zie je niet snel in een carwash.”

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een hot topic. De Overheid zet er dan ook flink op in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan een baan te helpen. Het initiatief van Mouthaan valt dan ook goed in de smaak: “Ik probeer aansluiting te vinden bij de Participatiewet. Overheidsbedrijven behoren bijvoorbeeld ook tot mijn klantenkring. Zo wordt een deel van het wagenpark van de Rijksoverheid door ons gewassen. Daarnaast maken we bij gemeentewerven tractoren en veegwagens schoon. Ook bedrijven als Picnic, Schiphol Valetparking P6 Tesla Tilburg en KPN zijn met ons in zee gegaan.”

Groeimarkt

“Carwash op locatie is een toekomstbestendig bedrijf. In Almere is het bijvoorbeeld al verboden om je auto op straat te wassen. In de nabije toekomst is de verwachting dat steeds meer gemeenten dit voorbeeld volgen. Een andere ontwikkeling is de terugloop van de autoverkoop. Deelauto’s daarentegen zijn juist in opkomst en daar spelen we in. Het is een groeimarkt waar nog veel te winnen valt. Ook bedrijven uit het hoogsegment vinden het interessant om van onze dienstverlening gebruik te maken. Bezitters van dure auto’s durven niet naar de carwash te gaan uit angst voor krassen. Ze schakelen ons dan in, omdat ze liever voor handmatige schoonmaak kiezen”, verduidelijkt Mouthaan.

Carwash op locatie heeft vestigingen in Rotterdam en Amsterdam. En in Suriname. “Daar wordt met dezelfde formule gewerkt door een franchiser. Het is de bedoeling om meer franchisenemers te vinden en het concept van Carwash op locatie verder uit te rollen. Qua dienstverlening mikken we voornamelijk op Nederland en België. De producten die we gebruiken voor de reiniging van auto’s worden ook los verkocht aan consumenten. Het assortiment wordt in heel Europa geleverd. Met een enkele basisfles kun je acht tot tien keer je auto wassen. De kosten van zo’n flacon bedragen evenveel als een duurder wasprogramma bij een wasgelegenheid”, besluit Mouthaan.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.