Interview

Nieuwe rol voor Vekemans: ‘Ik hoop een bindende factor te kunnen zijn’

Erik Stern en Frank Vekemans (rechts) van BOVAG Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Frank Vekemans is sinds september vorig jaar de nieuwe voorzitter van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven. Een goed moment voor een interview, want wat hoopt Vekemans in deze nieuwe rol te kunnen betekenen voor de branche? Ook BOVAG-branchemanager Erik Stern schuift aan om de plannen te bespreken.

Na acht jaar voorzitterschap van Mark de Graaf (BOB Autowas), heeft Frank Vekemans – die zich inmiddels ook al twaalf jaar voor BOVAG inzet – het stokje overgenomen. “Ik vind het heel leuk om te doen. Als voorzitter ben je compleet bedrijfsoverstijgend bezig, in het belang van alle leden. En kan je waarde toevoegen aan alle processen die op dit moment spelen.”

Is het als succesvolle ondernemer lastig om neutraal te zijn? Vanuit je jarenlange ervaring weet je tenslotte wat wel en niet werkt.

Frank: “Nee, absoluut niet, vanuit deze functie ben ik alleen maar dienend naar de markt. Ik heb verder ook geen achterliggende belangen. Alleen de wasstraten van Washin7. Maar die kan ik opzij zetten. Die pet moet je trouwens ook op hebben, anders heeft het geen zin om op deze manier bij BOVAG betrokken te zijn.”

“Ik denk overigens wel dat het goed is om de kennis die ik heb opgebouwd in de branche, en ook daarbuiten, mee te nemen in deze functie. Daarnaast hoop ik vooral een bindende factor te kunnen zijn in het spel van de grotere, maar ook de kleinere partijen. Want iedereen doet ertoe.”

Je doet het nu ruim een half jaar, hoe bevalt het?

Frank: “Het bevalt me erg goed. Het scheelt ook dat ik me niet meer hoef in te werken in de organisatie. De kennis en ervaring bij BOVAG heb ik al. En samen met Erik Stern – die een belangrijke rol speelt als branchemanager – is er een plan gemaakt. Wat willen we nu gaan doen? En wat willen we gaan bereiken? Daar zijn een aantal dingen uitgekomen waar we mee aan de slag gaan.”

Waar willen jullie zoal op inzetten?

Frank: “Onze branche is voornamelijk business to consumer. En die consumentenmarkt is enorm in beweging. De belangrijkste vraag is hoe je die consument het beste kan bereiken. Eén van de pijlers die Mark de Graaf destijds heeft uitgezet in het bestuur, en die we gaan doorzetten, is hoe we de consument kunnen aangeven dat het hebben van een schone auto niet alleen fijn is, maar ook erg belangrijk. Dat het dus niet alleen is om in een blinkende auto rond te rijden, maar dat het ook een stukje veiligheid dient.”

“Jaarlijks zetten we middelen in om dat bij mensen aan te wakkeren en het autowassen nog meer op de kaart te zetten. Zoals de WinterWasWeken en de Nationale Autowasdag. Dat blijven we doen. En wellicht dat we het nog in een nieuw jasje willen steken. Maar alles zal in het teken staan van het vinden van onze klant.”

Daar liggen dus nog kansen?

Frank: “Absoluut. We doen elke vier jaar een onderzoek naar de branche. En daaruit blijkt dat slechts 44 procent van de consumenten één of meerdere keren per jaar in de wasstraat komt. Dat is meer dan in de jaren daarvoor en dat is heel positief. Maar dat betekent dus ook dat er nog steeds een vrij grote groep consumenten is die de auto thuis wast of helemaal niet.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Er is nog steeds een vrij grote groep consumenten die de auto thuis wast of helemaal niet, blijkt uit onderzoek van BOVAG.

Erik: “De WinterWasWeken doen we nu zeven of acht jaar. We zijn daar destijds mee begonnen om op een laagdrempelige manier autowassen in de wintermaanden te promoten. En langzaam maar zeker is die actie een traditie geworden, waar steeds meer bedrijven en consumenten aan meedoen. Dit jaar hebben we een record bereikt, met 62.000 ingevulde kanskaarten en een conversie van twaalf procent. Binnen de verschillende afdelingen van BOVAG zijn we een kleine speler, maar toch hebben wij de meeste consumentencontacten. Dat is best bijzonder.”

“Het mooiste zou zijn als we de wasfrequentie omhoog krijgen. Die ligt nu rondom de drie per jaar en dat is best laag. Maar om dat voor elkaar te krijgen, moet er gedragsverandering bij de consument plaatsvinden. En dat kost decennia.”

Welke trends spelen momenteel een belangrijke rol in de carwashbranche?

Erik: “Als we kijken naar de rapporten van nu en vijftien jaar geleden, dan zie je dat de dienstverlening flink is verruimd en dat er sprake is van een hoger serviceniveau. Kijk bijvoorbeeld naar het stofzuigplein. Voorheen was dat vaak in de buitenlucht, nu wordt dat steeds meer een serviceproduct dat binnen of overkapt wordt aangeboden. Alles onder één dak.”

“Daarnaast wordt het steeds belangrijker om data te verzamelen. Autowasbedrijven willen steeds meer weten over hun klant en daarop inspelen. Dat kan door middel van kentekenregistratie, maar daarmee ben je er nog niet. De klant blijft dan een nummer. Het wordt pas echt interessant als je door verzameling en de koppeling van data de consument beter kan begrijpen. Ik geloof echt dat dat een grote trend gaat zijn in de toekomst. Natuurlijk moeten we dat wel doen volgens de regels van de privacywet.”

Frank: “Wat ik in de vijftien jaar dat ik in deze business zit nu heel sterk merk, is dat er een belangrijke professionaliseringsslag is gemaakt. Toen ik in de carwashbranche begon, waren er nog tal van mogelijkheden die op dat moment niet werden opgepakt in de markt. Toen was het bijna appeltje-eitje om erin te schieten. Nu is dat helemaal veranderd. En moet er echt serieus hard gewerkt worden, wil je een succesvol carwashbedrijf kunnen zijn. Dat merk je overigens in de hele groep. Het zijn allemaal betrokken mensen die naar de ledendagen en vergaderingen komen en van elkaar willen leren. En dat is alleen maar goed, want het draagt allemaal bij aan de professionalisering van onze branche.”

Wat zijn de uitdagingen waar veel ondernemers tegenaan lopen?

Frank: “Die zijn er genoeg. Neem iets waar we geen invloed op hebben, het weer bijvoorbeeld. Regenachtig weer of zelfs bepaalde weersvoorspellingen hebben direct invloed op het autowasgedrag van consumenten. Afgelopen jaar is een heel lastig jaar geweest voor de hele autowasbranche, met de meeste regendagen sinds de start van de meteorologische metingen. Voor ondernemers is dat echt balen. Want je haalt niet de aantallen die je normaal gesproken zou moeten draaien.”

“Een tweede serieuze uitdaging is personeel. We hebben te maken met een behoorlijke spanning op de arbeidsmarkt. Bepaalde groepen mensen die veel bij ons in de bedrijven werken, jongeren dus, trekken we niet met bosjes aan op dit moment. Bij BOVAG rijst de vraag hoe ondernemers daarin geholpen kunnen worden. Het zal zeker helpen als we onze branche op een wijze profileren die jongeren aanspreekt. Zodat autowassen als iets hips wordt gezien. En niet als een baan waarbij je met grote lieslaarzen en vieze handen in de wasstraat staat. Jongeren moeten zien dat het leuk werk is om te doen. En dat moet je als bedrijf stimuleren. BOVAG kan daar zeker meer in ondersteunen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Het zal zeker helpen als we onze branche op een wijze profileren die jongeren aanspreekt”, aldus Frank Vekemans.

“Binnen de organisatie is de PitsPro Academy opgericht, met e-learnings en cursussen waar ondernemers of bedrijven gratis gebruik van kunnen maken. In de toekomst willen we dat verder uitbouwen met nieuwe onderwerpen. Daarvoor vragen we ook aan onze leden waar zij behoefte aan hebben. Zodat we het aanbod goed op elkaar kunnen afstemmen.”

Erik: “Wat ook een belangrijk thema is, is de komst van elektrische voertuigen en hoe daarmee om te gaan. Niet alleen omdat het er steeds meer zijn en elk type auto weer anders is, maar vooral ook vanwege de onwetendheid van de klant. We zijn aan het kijken of we daar iets mee kunnen. Door bijvoorbeeld in kaart te brengen hoe bepaalde auto’s in de wasstraat geholpen moeten worden.”

Frank: “Praat vooral ook met de medewerkers die in de wasstraat staan. Die hebben daar het meeste ervaring mee. De voorbeelden waarbij er iets mis is gegaan, kunnen we dan bundelen in een document. Daar is nu geen handboek voor en eigenlijk is dat heel jammer. Daarom zouden we onze leden ook willen vragen om ervaringen met bepaalde elektrische voertuigen te delen. Zodat we het kunnen verspreiden naar alle leden en hun medewerkers, en zo samen schade of problemen kunnen voorkomen.”

Is de regeldruk een steeds groter struikelblok voor ondernemers?

Erik: “Een paar jaar geleden hebben we de regeldruk volledig in kaart gebracht. Het was een groot project, waarin we antwoord zochten op de vraag waar ondernemers allemaal mee te maken hadden. Zonder te dollen; de meest compacte versie was een boekwerk van achttien pagina’s. Met allerlei zaken waar bedrijven aan moeten voldoen. We hebben het samengevat in één checklist, waarmee ondernemers op een vrij simpele manier kunnen aangeven of ze daar wel of niet aan voldoen. Dit houdt de ondernemers scherp. Daarnaast werkt zo’n checklist ook goed bij controles van omgevingsdiensten en voor beleidsmakers binnen de overheid.”

Frank: “Je helpt hier vooral de kleine ondernemers mee. De grote bedrijven hebben vaak een specialist die verstand heeft van regelgeving. Terwijl kleinere ondernemers dat vaker zelf doen. BOVAG zet zich dus in voor die hele brede groep.”

Biedt de organisatie concrete handvatten voor ondernemers om verder te verduurzamen?

Erik: “Verduurzaming is een belangrijke pijler binnen BOVAG. We hebben een onderzoek laten doen naar verduurzaming van de branche. En dan zie je dat er al best veel bedrijven zijn die zonnepanelen hebben. En dat veel ondernemers goed bezig zijn met het in kaart brengen van het waterverbruik en het terugdringen van energiegebruik. Tegelijkertijd zijn er nog veel andere mogelijkheden, maar daarvoor moet er eerst een goede nulmeting zijn. Dan kunnen we onze leden activeren en motiveren om er verder mee aan de slag te gaan.”

“Overigens houden we in dit onderzoek rekening met verschillende factoren. Zo kan niet elke ondernemer zeggen: gooi mijn dak maar vol met zonnepanelen. Soms moet er een dakconstructie worden aangepast. Of iemand huurt een pand, waardoor het plaatsen van zonnepanelen wat lastig is. Daarom willen we vooral concreet maken voor onze achterban wat er mogelijk is, hoeveel een investering zou kosten en hoe lang het duurt voordat je dat weer terug hebt verdiend. Dit zou dan bedoeld zijn als hulpmiddel, want uiteindelijk is het aan de ondernemer zelf om daar wel of niet de keuze in te maken. In juni willen we het onderzoek presenteren op onze ledendag.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Verduurzaming is voor ons een belangrijke pijler”, zegt Erik Stern.

Frank: “Ik vind dat we het als branche al heel erg goed doen en dat moeten we vooral ook laten horen. Autowassen bij een BOVAG-autowasbedrijf is veel minder milieubelastend dan wanneer je de auto voor de deur wast. De eisen waaraan Nederlandse wasbedrijven namelijk moeten voldoen, zijn best wel streng en veelomvattend. Van waterdichte vloeren tot het afvangen van het slib. Daarnaast zijn we druk bezig met het hergebruik van water. Bij een groot aantal bedrijven is dat zelfs tot 90 procent. De hele duurzaamheidsgedachte is in de autowasbranche dus al goed doorgevoerd.”

Hoe draagt het collectieve karakter van de vereniging bij aan het creëren van een sterke gemeenschap binnen de sector?

Erik: “We zijn qua vereniging voor autowasbedrijven een sterk collectief. Ook als we kijken naar de landen om ons heen. In België gaat dat een stuk moeizamer. En zelfs in Amerika en in Engeland zijn ze verbaasd dat zoveel autowasbedrijven bij ons zijn aangesloten. Als collectief krijg je veel meer dingen voor elkaar. Ook in de lobby naar de overheid, want BOVAG is een bekende naam in Den Haag. Dat geeft veel rust in de markt. En duidelijkheid.”

Frank: “We organiseren ook evenementen om onze leden samen te brengen en de carwash community te versterken. Want van elkaar kunnen we veel leren. Natuurlijk ben je een concurrent van elkaar, zeker als je in dezelfde omgeving zit, maar je hebt volgens mij één gezamenlijk doel en dat is een gezonde en goede business draaien. Verder moet je het zelfstandig gewoon heel erg goed doen. En daar knok je ook elke dag voor.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.