Hoe maak je van je carwash een echte moneymaker?
Tankstations hebben vaak een onbemande oplossing in huis voor het wassen van auto’s, maar slechts bij een deel van de locaties draait die op volle kracht. Dat is een gemiste kans, benadrukken Thomas van der Kroft van Walnut en Jordy Loos van Extendas. “Veel ondernemers kunnen echt meer uit hun carwash halen. Het kan een ware moneymaker zijn.”
Het was afgelopen tijd dringen geblazen bij veel carwashlocaties. Zowel in wasboxen, bij kettingstraten als rollovers bleek het een drukte van jewelste. “Voor veel mensen was het wassen van de auto een uitje. Heel veel anders was er ook bijna niet te doen”, vertelt Jordy Loos, sales manager bij Extendas. Het belang van het hebben van een gebruiksvriendelijke en kwalitatief goede wasinstallatie is bij veel ondernemers de laatste tijd wel duidelijk geworden. “Op dat gebied zijn er bij veel locaties nog wel wat stappen te zetten. Verouderde betaalsystemen en slecht onderhouden rollovers zijn er nog volop. En dat is echt zonde.”
Betalen met muntjes?
Dat merkt ook Thomas van der Kroft, mede-oprichter en eigenaar van Walnut. “Bij veel tankstations die een rollover hebben, moet je nog steeds eerst de shop binnenlopen. Bij wasboxen is het zelfs vaak nog nodig om muntjes in de automaat te gooien. Dat is niet meer van deze tijd.” Volgens Van der Kroft moet je als ondernemer het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Het bezoek aan de carwash moet een prettige ervaring zijn. Klanten gaan daardoor meer euro’s uitgeven en komen een volgende keer weer terug. “Daar draait het om.”
Het Twentse softwarebedrijf Extendas, dat tankstations en carwash-ondernemingen helpt bij administratieve, logistieke en financiële processen, kwam een paar jaar geleden al in contact met Walnut. Het bedrijf uit Breda heeft een platform ontwikkeld dat klantherkenning inzet voor loyalty-oplossingen. “Waarom zou je zelf het wiel uitvinden en zelf een goede loyalty-oplossing gaan bouwen?”, benadrukt Loos. “We hebben allebei onze eigen producten en expertise in huis. Die gaan we nu bundelen met deze nieuwe oplossing.”
Volop kansen
“Een klant kwam bij ons met de vraag of er een koppeling mogelijk was met de oplossing van Extendas. Toen is het balletje gaan rollen”, aldus Van der Kroft. Extendas en Walnut ontwikkelden vervolgens een complete oplossing voor tankstation-eigenaren met een rollover. “Bezoekers kunnen op rekening, met een abonnement, via kentekenwassen hun auto wassen”, vertelt Van der Kroft. “Via Walnut kunnen ondernemers hun loyaltyprogramma opzetten, met bijvoorbeeld een webshop. Dat biedt volop mogelijkheden. Alle transacties, de back-end en administratie worden centraal verwerkt als de ondernemer FuelOffice van Extendas gebruikt. Anders is gebruik van FuelPass ook mogelijk.”
Volgens beide partijen zijn de kansen voor het vergroten van de inkomsten van de wasgelegenheid heel groot. “Er valt vaak heel veel uit te halen, en zo ingewikkeld is het allemaal niet”, benadrukt Van der Kroft. Loos vult aan. “Als tankstation heb je al een groot aantal klanten. Daarmee heb je een mooie database. Als een deel van die groep al op rekening tankt, dan is de stap naar automatisch laten wassen op rekening snel gemaakt.” De combinatie van een online verkoop en marketing kanaal samen met de directe aansturing op de carwash kan ervoor zorgen dat de rollover vaker gebruikt gaat worden. Het online verkopen van wasprogramma’s, prepaid waspassen tot aan abonnementen en op rekening wassen wordt in één oplossing direct toegankelijk. Administratief hebben ondernemers hun zaken dan ook meteen geregeld dankzij de aansluiting met FuelOffice.
Innovatie
Het ontbreekt in de rollover-markt volgens Loos vaak aan innoverende betaalsystemen. “Je ziet dat dit langzaam aan het veranderen is, maar het is allemaal nog redelijk nieuw. Door het afrekenen veel gebruiksvriendelijker te maken, door sowieso contactloos te kunnen betalen en een online shop te starten, kun je ervoor zorgen dat je carwash een echte moneymaker wordt. En denk ook aan vouchers met QR-codes die gescand kunnen worden via onze betaalautomaat. Die kun je combineren met producten in de shop. Ook daar kun je slim werk van maken.”
Walnut Loyalty is in 2013 opgericht. Het bedrijf levert producten en diensten binnen de carwash- en petrolsector en heeft die uitgebouwd tot complete loyaltyoplossingen in combinatie met kentekenherkenning. Van der Kroft: “Bijna alle kettingwasstraten waar we al voor werken heeft inmiddels al een webshop. Dat loopt heel goed. De klant kiest via de smartphone voor een bepaald wasprogramma.” Zowel voor klant als ondernemer biedt dat voordelen. Betalen is makkelijk en overzichtelijk. De kans dat mensen vaker terugkomen en meer geld uitgeven is bovendien groot. “En als ondernemer krijg je heel veel info over je klant. Wie komt er bij je op bezoek? Hoe lang blijft iemand? Welke programma’s kiest hij of zij? Al deze gegevens kun je goed gebruiken. Uiteindelijk is het doel om je klanten echt aan je te binden.”
Meer succes
Voor ondernemers die al gebruikmaken van de systemen van Extendas is de uitbreiding naar carwash snel gemaakt. Loos: “Je kunt alle zaken op afstand besturen en zowel het tanken als wassen in de gaten houden. Naar de rollover hoef je verder nauwelijks om te kijken. De koppeling met onze SPINpos-kassa is bovendien eenvoudig te maken.”
Het kentekenwassen heeft inmiddels op een aantal locaties proefgedraaid. “Onze payment-terminal draait ook al op een locatie. Kortom, we zijn er inmiddels klaar voor om samen met Walnut de volgende stap te zetten om de ondernemer te helpen om (nog) meer uit zijn carwash te halen. Want daar kunnen veel tankstations nog een veel groter succes van maken.”
Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.