Lex Peters van ANAC: ‘Stilstaan is achteruitgaan’
We ontmoeten eigenaar Lex Peters van ANAC in Den Bosch, waar op dat moment hard wordt gewerkt aan de realisatie van een nieuwe wasstraat met interieurcarrousel. Een deel van de hal was al door ANAC in gebruik voor een wasstraat, wasboxen en een stofzuigplein. Onlangs werd ook het andere deel van het pand erbij gekocht. Genoeg ruimte voor uitbreiding dus, dacht Lex. CarwashPro nam alvast een kijkje.
De interieurcarrousel is zo goed als klaar. De eerste interieurcarrousel werd vorig jaar geopend in Arnhem en in Den Bosch staat nu dus de tweede. In tegenstelling tot een lineaire interieurbaan gaat het hier om een rond platform, met daarop acht plekken. Daarvan is er één plek nodig om op en af te rijden, die blijft vrij.
Het is een unicum in de carwashbranche en geheel naar eigen ontwerp. Op de vraag waarom ook in Den Bosch is gekozen voor een interieurcarrousel, blijkt het antwoord heel simpel. Lex: “Omdat het een hele leuke en prettige ervaring is voor onze klanten en omdat ik er de ruimte voor heb. Als mensen straks vragen: Lex, hoe draait het hier? Dan kan ik zeggen: het draait hier hartstikke goed. Hier kan ik ook letterlijk een rondje van de zaak geven.”
ANAC heeft nu op zes locaties een interieurbaan, waarvan vier lineaire banen en twee ronde carrousels. “Mocht er ooit een zevende komen, dan zou ik 100 procent de voorkeur geven aan een carrousel. Natuurlijk moet je het kunnen bouwen; je bent redelijk afhankelijk van het grondstuk dat je hebt. Maar ik geloof hier meer in dan in een lineaire baan. Ook qua gebruik. Lineaire banen zijn platen die over elkaar heen glijden. En glijden is slijten. Hier draait het echt op rolletjes.”
Bootjes in de Efteling
Volgens Lex is beleving echter de belangrijkste factor. “Veel mensen vergelijken het met de bootjes in de Efteling, waar je op een draaiplatform wordt meegenomen. Zo is dat hier eigenlijk ook. De klant stapt uit de auto met de deur aan de binnenkant van de carrousel. Die loopt zo door naar de bar, waar koffie is en waar je lekker kunt zitten. En terwijl de klant wacht, kunnen wij laten zien wat we doen. Dat is ook één van de mooiste dingen om naar te kijken; naar iemand die voor jou aan het werk is. Als je naar een wokrestaurant gaat, dan is het vlam in de pan en mag je alles aanwijzen. Gewoon een goede show. Vroeger ging bij veel Chinese restaurants het luik dicht en kon je niet zien dat er heel lekker werd gekookt. Dat is eigenlijk heel erg zonde. Het zijn allemaal vakmensen, en wat ze doen is leuk om te zien.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Ondertussen showt Lex de donkerrood beklede barkrukken, die met een chromen onderstel doen denken aan een trendy eetcafé in de sixties. Het past goed bij de industriële look waar hij voor gaat, met zwarte kleuren en veel gebruik van hout. De krukken zijn allemaal zo geplaatst dat je een heel mooi overzicht over alle activiteiten op de carrousel hebt. “Oogcontact met de auto’s is belangrijk. Stel je neemt de auto van een klant mee om hem ergens anders schoon te maken. Dan ga je daarna eens kijken wat er aan je auto is gedaan. Bij de carrousel kan je doorlopend zien wat er aan je auto wordt gedaan en voelen klanten zich op hun gemak. Je ziet het doorlopend: bijna alle klanten zijn met hun telefoon bezig wanneer de auto wordt schoongemaakt. Dat is een goed teken, dan zijn ze relaxed.”
Rondje van de zaak
Een bijkomend voordeel van de ronde carrousel is dat de auto nog een extra ronde mee kan draaien, zegt Lex. “Een rondje van de zaak. In principe komt de auto er altijd schoon uit. Maar stel je voor dat dat niet zo is, omdat de auto echt heel vies is, dan kan de auto blijven staan en draait het nog een keer mee. Bij een lineaire baan moet de auto er meteen vanaf, anders staat de rest stil. Dat probleem heb je hier niet.”
Het systeem is gepatenteerd. Wie gebruik wil maken van de techniek, moet dus eerst bij ANAC aankloppen. “Mensen staan totaal niet stil bij de kosten die ik heb gemaakt en het risico dat ik heb genomen. Als de carroussel niet had gedraaid, was ik echt een hele hoop geld kwijt geweest. En kijk, naar voorbeeld ontwerpen is niet zo moeilijk. Hier zit echt mijn eigen visie achter. Het is één ding dat je iets bedenkt en maakt, maar het moet vervolgens ook kloppen. Het moet draaien, functioneren en blijven draaien. En als je het dan ziet na afloop, denk je: goh, dat is makkelijk. Maar het is een heel traject geweest van circa 2 jaar.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Twee kettingbanen
Terwijl we verder lopen door het pand vertelt Lex over de andere noviteiten. In de hal van 80 bij 45 meter staat nu een kleine kettingbaan en zijn er een aantal wasboxen. Die baan gaat er straks uit wanneer de nieuwe wasstraten klaar zijn. De wasboxen blijven. In de extra hal die er nu is bijgekomen, zitten twee nieuwe kettingbanen en een groot stofzuigplein. Het nieuwe gedeelte is in dezelfde stijl als de carrousel, zwart met hout. Aan de zijde van de wasstraten is juist veel gebruik gemaakt van wit, om meer licht te creëren.
Het zijn twee nieuwe kettingbanen naast elkaar. De één is geschikt voor personenwagens tot 2 meter hoog en de ander voor bussen. Volgens Lex moet je zo’n busbaan nooit op zichzelf bouwen, maar alleen als toevoeging op een reguliere wasstraat. “Verlengde en verhoogde bedrijfsbussen zijn meestal 2.70 meter hoog. Ze vallen tussen wal en schip, zijn te groot voor een reguliere wasstraat en te klein voor een truckwash. In dat opzicht zou het een gat in de markt moeten zijn dat ze hier wel door de wasstraat kunnen. Maar eerlijk is eerlijk, we doen het al een tijdje in Tilburg en het is niet zo dat ik denk: wauw. Ik had er meer van verwacht. De hal hier in Den Bosch leent zich ervoor, anders had ik het nooit gedaan.” Ondanks dat het geen vetpot is, heeft de verhoogde baan wel zo zijn voordelen, zegt Lex. “Mocht de personenauto wasstraat nu stil komen te liggen door een storing of onderhoud, dan kunnen we altijd de busbaan gebruiken. De drogers hangen daar wel wat hoger, dus personenauto’s zullen minder droog zijn aan het einde van de rit. Maar als het echt niet anders kan, kunnen we het wel meteen goed opvangen.”
In beide wasstraten zit techniek van PICO, DICO en Holz. Zo zitten er twee verschillende dakhalzen in, één van PICO en één van Holz. Lex: “Er is maar één borstel die de hele auto wast, en dat is een handborstel. Als je twee dezelfde dakborstels neemt, slaan ze – als ze het goed doen – allebei dezelfde plek over. Daarom is het belangrijk dat het twee verschillende borstels zijn. Samen zullen ze elkaar overlappen en alles aanraken.”
Wassen en tanken
Den Bosch biedt een combinatie van wassen en tanken. Het tankstation is onlangs geopend en ANAC heeft er nu drie. Daar komt volgende maand nog een vierde bij: een Tango-filiaal in Nieuwegein dat volledig wordt omgekleurd naar ANAC. “Voor het inkoopvolume is het interessant om er nog een tankstation bij te doen. En of je er nu drie of vier hebt, dat maakt qua organisatie niet veel uit. Het is een mooie aanvulling op het wassen.”
Blijven poetsen
We nemen plaats op een barkruk in de carrousel voor een paar laatste vragen. Hoe ziet Lex, in het licht van meer dan 35 jaar ondernemen, de toekomst voor zich? Wat zijn z’n plannen? “Het is belangrijk dat je blijft innoveren, stilstaan is achteruitgaan. Je wilt de klant blijven verrassen en ontzorgen, maar dat wordt steeds lastiger. We zijn tegenwoordig zo vreselijk verwend. De loyaliteit van een klant is er steeds minder. De klant gaat heel gemakkelijk naar een ander. Dus je moet presteren en stappen blijven maken. IKEA vat dat goed samen: aandacht maakt alles mooier. Dat is een hele belangrijke.”
“Het is absoluut een heel proces geweest om te komen waar we nu zijn”, vervolgt Lex. “Als pioniers van de carwash hebben we de klant nog echt aan de hand genomen en kennis laten maken met het product. Het begon 35 jaar geleden in halletjes van 5 meter breed en 30 meter lang, en daar zat dan een wasinstallatie in. Je kon toen amper naar buiten kijken. En als je ziet wat we nu kunnen bouwen. Dat is een enorm verschil.”
“Kwalitatief gezien hebben we als branche mooie stappen gemaakt. En de nieuwkomers profiteren daarvan. In principe is het nu gewoon een kwestie van knippen, plakken en kopiëren. Daar zit weinig ondernemerschap in. Of ik daar last van heb? Hoge bomen vangen veel wind. Je voorkomt niet dat goede ideeën worden overgenomen. Aan de ene kant is dat een compliment, maar aan de andere kant is het niet leuk. Je hebt het voor jezelf bedacht en niet voor een ander.”
Nieuw project
Na Den Bosch ligt de focus op Nijmegen, de locatie van ANAC waar alles begon. In Nijmegen is het gebouw met de wasstraat 1.000 vierkante meter, met één voorwasstraat en twee hoofdwasstraten. De voorwasstraat wordt eruit gehaald en de bestaande hoofdwasstraten worden veel langer gemaakt. Naast de wasstraat is er een gebouw met een interieurbaan. Over de bestaande wasstraat en interieurbaan komt een nieuw gebouw van 24 meter breed en 92 meter lang met een overdekt stofzuigplein. “Nu is het in Nijmegen nog heel traditioneel: je rijdt naar binnen, gaat door de wasstraat, en komt buiten om te stofzuigen. Maar het is veel prettiger om dat binnen te doen. In Nijmegen moet het over een jaar klaar zijn. Dat is een mooie uitdaging.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
“Bij alles wat ik doe, geloof ik dat het een succes wordt. Anders doe ik het niet. Er wordt mij wel eens gevraagd: wat doe je over tien jaar? Géén idee, ik hoop dat ik dan nog gezond ben. Ik ben gek op auto’s wassen. Ik vind het leuk om te ondernemen, te bedenken, te investeren, te maken en te doen. Je moet natuurlijk wel geld verdienen om die tent op te kunnen poetsen. Als je geen knikkers verdient, kan je niet meer poetsen en wordt het één doffe ellende. Dat is voor niemand leuk. Dus durf te investeren en ga aan de slag. Durf kritisch te kijken naar jezelf. En blijf poetsen tot je tevreden bent. En als je helemaal geen ideeën meer hebt, dan moet je stoppen. Want dan word je “ondernamer”, dat is voltooid verleden tijd van “ondernemer”. Als je geen kansen meer ziet, dan houdt het op.”
Wanneer de interieurcarrousel en de nieuwe wasstraten in Den Bosch helemaal klaar zijn, gaat CarwashPro nog een keer langs voor de foto’s. Binnenkort een update!
Terugblik
ANAC Carwash is een familiebedrijf met een geschiedenis die al 82 jaar teruggaat in de tijd. Vader Antoon Peters begon zijn boerenbedrijf in januari 1940 en handelde destijds in granen en meel. In 1965 kwamen daar een garage en benzinepompen bij en dat was het begin van de ANAC. In 1985 namen de zonen Ton, René en Lex het bedrijf over. Er werden elf doe-het-zelf wasboxen gebouwd in een nieuwe hal achter het oude bedrijfspand. Enkele jaren later werd het tank- en servicestation uitgebreid tot twintig pompplaatsen, een shop en een autowasstraat met een kettingbaan.
Inmiddels is ANAC Carwash uitgegroeid tot een succesvolle keten met veertien wasstraten in Nederland en België, waarvan tien in Nederland en vier in België. Op drie locaties zit daar een eigen tankstation bij, in Nijmegen – met een ANAC Bakery, in Arnhem en Den Bosch. Daar komt volgende maand nog een vierde tankstation bij in Nieuwegein. Lex Peters is nu enig aandeelhouder van het familiebedrijf.
Lees ook: