Frank Vekemans Washin7 neemt Q-Wash over
Interview

Vekemans na overname Q-Wash: ‘Dankbaar dat het aan ons wordt toevertrouwd’

Frank Vekemans van Washin7 is trots op de overname van Q-Wash Foto: CarwashPro/ Belinda Meijers

Washin7 heeft twee vestigingen van Q-Wash overgenomen in Den Bosch en Rosmalen. Daarmee komt het aantal wasstraatlocaties heel toepasselijk op zeven. We gingen langs bij Washin7 in Eindhoven, voor een goed gesprek met eigenaar Frank Vekemans. “Een overname is op dit moment een logischere stap dan het bouwen van een nieuw bedrijf.”

Op industrieterrein De Hurk in Eindhoven is in 2011 de eerste autowasstraat van Washin7 geopend. Vekemans begon toen – zonder enige ervaring in de carwashbranche – vol enthousiasme aan een nieuw avontuur. “Dit tot verbazing van anderen, want we zaten middenin een crisis. Maar ik geloofde in mezelf en in het concept dat ik wilde neerzetten.” Die overtuiging was zo groot, dat Frank besloot in hetzelfde crisisjaar een tweede autowasstraat te openen in Roosendaal. Inmiddels heeft Washin7 naast deze twee locaties een tweede vestiging in Eindhoven (Kanaaldijk) en carwashes in Bergen op Zoom en Venlo. Vanuit de overname van Q-Wash zijn er onlangs twee autowasstraten bijgekomen, in Den Bosch en in Rosmalen.

Je hebt in een moeilijk jaar twee autowasstraten geopend. Heb je ooit gedacht: waar ben ik mee bezig?
“Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze. Ik ben de vierde generatie binnen een familiebedrijf, dat steeds van vader op zoon is overgegaan. We hadden diverse grote wasserij-, linnen- en kledingverhuurbedrijven in het zuiden van Nederland en België en werkten voor onder andere ziekenhuizen, verpleeghuizen en grote vakantieparken en hotels. Op een gegeven moment heb ik besloten om het bedrijf te verkopen. Dat is nu heel makkelijk gezegd, maar voordat je tot die beslissing komt, gaan er heel veel gedachten en overwegingen door je heen.”

“Toen ik eenmaal de keuze had gemaakt om het vertrouwde bedrijf – waar ik tientallen jaren de leiding heb gegeven – achter me te laten, was de wereld ineens heel groot. Ga dan maar eens bedenken wat je wil gaan doen. Ik ben een ondernemer in hart en nieren en vond het op dat moment belangrijk om meer te doen dan alleen investeren. Ik vind dat je er dan ook iets moois mee moet kunnen doen.”

Hoe kwam je uiteindelijk in de carwashbranche terecht?
“De belangrijkste overeenkomst met de textielwasserijen en de autowasbranche is dat beide bedrijfstakken dienstverlenend opereren. Dienstverlening is naar mijn opvatting iets bijzonders. Rondom een product, de schone auto in dit geval, kun je heel veel waarde toevoegen om ervoor te zorgen dat de klant nog beter wordt bediend. Denk hierbij aan gastvrijheid, de omgeving van het autowassen, de beleving en ga zo maar door.”

“Makkelijk was de start absoluut niet. Het heeft een lange aanlooptijd nodig gehad en we werken nog steeds keihard om onze klanten te verdienen. Dat is waar veel startende ondernemers zich ontzettend op verkijken. Veel denken dat het vanzelf komt aanwaaien. Maar het opstarten van een bedrijf is echt kei moeilijk. We zijn er dag en nacht mee bezig.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Q-Wash in Den Bosch
De Q-Wash in Den Bosch. (Foto: Frank Vekemans)

Spreek je bewust over ‘wij’ en niet over ‘ik’?
“Zonder het MT, bestaande uit Stefan Felix (operationeel directeur), Joost Spikmans (operationeel manager), Jasper Vekemans (commercieel manager) en ondergetekende tekort te doen, hebben de bedrijfsleiders, hun assistenten en alle medewerkers een hele belangrijke rol in het hele proces. Iedereen die bij Washin7 werkt heeft hart voor de zaak.”

Hoe ben je eigenlijk op de naam Washin7 gekomen?
“Bij het bedenken van de formule moest er een naam komen die zegt wat je doet en die herkenbaar is. ‘Wash’ staat voor wassen, ‘in’ voor indoor – want alle faciliteiten zijn bij ons overdekt. Het cijfer 7 laten we terugkomen in onze hele bedrijfsvoering. Zo hebben we bijvoorbeeld 7 processtappen in de bedrijven. Daarnaast gebruiken we een herkenbare, frisse kleur oranje, die samen met de naam deel uitmaakt van onze pay-off: ‘care for your car’. De zorg die wij rondom een auto hebben, moet in alle facetten terugkomen.”

En heel toepasselijk: met de overname van de twee vestigingen van Q-Wash staat de teller van het aantal wasstraatlocaties op zeven.
“We zijn echt heel erg trots op deze mooie overname. Ik ken Patrick van Laarhoven, eigenaar en oprichter van Q-Wash, al sinds we samen in de branche zijn begonnen. Patrick is nu 12 jaar in de branche bezig, en ik ruim 11 jaar. In die tijd hebben we een mooie vriendschap opgebouwd, waarin we ook zakelijk veel kennis en know-how met elkaar hebben gedeeld. Vanuit die band is de overname natuurlijk extra bijzonder.”

“Toen Patrick op een gegeven moment aangaf dat hij iets anders wilde gaan doen, liet ik hem meteen weten dat ik geïnteresseerd was om zijn bedrijf over te nemen. Het zijn twee fantastische vestigingen die echt naadloos op de onze aansluiten. En ook de match met de leiding en het personeel is top. Wij zijn Patrick heel dankbaar dat hij zijn kindje – want zo voelt dat natuurlijk als je zelf iets hebt opgebouwd – aan ons toevertrouwt.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Q-Wash in Rosmalen

Q-Wash in Rosmalen
De Q-Wash in Rosmalen. (Foto’s: Frank Vekemans)

Worden er nog aanpassingen doorgevoerd bij Q-Wash om het volledig passend binnen de Washin7-formule te krijgen?
“Alles blijft hetzelfde. Deze bedrijven sluiten 100 procent op ons aan. In alles. De techniek is hetzelfde. De hart van het bedrijf is hetzelfde. De kwaliteitsgedachte komt exact overeen, evenals de belangrijke plek die de medewerkers in het bedrijf innemen. Voor beide locaties is met hart en ziel gezorgd. De wijze waarop Patrick dat heeft geleid samen met de bedrijfsleiders en alle medewerkers, is echt geweldig. Dat leidt tot de enorme match die we van begin af aan al ervaren!”

“Deels is de overname natuurlijk ook een strategische keuze. Want hoe mooi is het om in die strook van Den Bosch, Rosmalen en Venlo, en dan richting Roosendaal, Bergen op Zoom en Rosmalen bedrijven te hebben. Met deze overname gaan we naar meer dan 1 miljoen wassingen per jaar. Dat is een mooie mijlpaal. En het betekent ook dat er weer een nieuwe mijlpaal in het verschiet ligt. Beide wasstraten worden eind dit jaar, dan wel begin volgend jaar, gefaseerd voorzien van de blauw-oranje huisstijl en de naam. Dat gaan we rustig aanpakken.”

Dacht je voor de overname van Q-Wash al na over geschikte overnamepartijen?
“Zeker. Als je 11 jaar teruggaat, zien we een behoorlijke groei. Daarmee laten we indirect zien als bedrijf wat onze ambities zijn, anders zouden we deze stappen niet zetten. Een overname is op dit moment een logischere stap dan het bouwen van een nieuw bedrijf. Er zijn steeds minder witte vlekken op de kaart van Zuid-Nederland en het dient geen doel als je vlakbij een collega een bedrijf gaat openen. Dan ben je aan het vechten tegen de ander, en dat heeft totaal geen zin.”

Washin7 heeft alleen locaties in Zuid-Nederland. Denk je weleens na over uitbreiding ‘over de grens’?
“We zijn echte Brabanders en we zijn trots op ons PSV. Hier liggen onze roots. En op deze manier blijft het beheersbaar. Ik moet er niet aan denken om elke dag op en neer naar Groningen te rijden.”

Waar liggen nog kansen voor groei?
“Dat is tweeledig. Enerzijds is het de groei van de locatie autonoom. Zorgen dat je het zodanig slim doet, dat je groei kan realiseren in het aantal wassingen. Anderzijds kan groei betekenen dat je kijkt naar potentiële overnames. Daar liggen nog kansen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Entree wasstraat Q-Wash in Rosmalen
De entree van de Q-Wash wasstraat in Rosmalen. (Foto: Frank Vekemans)

Wil je de grootste zijn?
“We hebben een groeiscenario, maar de grootste zijn heeft totaal geen meerwaarde. Om het heel goed te doen, moet het beheersbaar zijn. En bovenal is het belangrijk om plezier te hebben in wat je doet. Je kan wel van alles willen, maar plezier is de basis voor de kwaliteit van jouw bedrijf. En voor je eigen leven. Werk moet bijdragen aan een stukje geluk voor jou als persoon en het gezin. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is, de rest is vooral bijzaak.”

Wat typeert jou als ondernemer?
“Goede vraag. Ik ben iemand die goed is voor zijn personeel en voor zijn klanten. Dat is de basis die ik heb meegekregen vanuit huis. Je moet de mensen om je heen ook de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Eigenlijk ben je als ondernemer heel klein in het geheel. Je moet het samen doen. Dat betekent ook dat iedereen binnen het team fouten mag maken. Daar heb je meer aan, dan wanneer mensen altijd op het zekere vlak blijven werken.”

“We investeren continu in onze bedrijfsprocessen en alles wat we doen, doen we op alle locaties. Alle Washin7 bedrijven moeten allemaal hetzelfde zijn. Je moet als ondernemer ook boven het maaiveld durven uitsteken. Als je dat niet doet, word je er één van zovelen. En dan is het nog maar de vraag hoe een bedrijf zich ontwikkelt. Van het aantrekken van goed personeel tot het behouden van de klant. Eigenlijk op alle fronten.”

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.