‘Kennisoverdracht is belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen’

Jos van Zomeren is hoofd technische dienst van EenzetCarwash en wordt door zijn collega’s omschreven als “het technisch hart van het bedrijf” en “lopende encyclopedie”. Hij maakt samen met de afdelingen nieuwbouw en aftersales deel uit van het managementteam van het bedrijf uit Andelst. In deze serie wordt een specifiek onderdeel van het management belicht. De aftrap is voor de afdeling techniek. CarwashPro sprak met Van Zomeren en directeur Mark Jacobs.

Van Zomeren werkt alweer 29 jaar met de producten van Istobal. Eerst vijf jaar via Saarloos Automotive Equipment en daarna via EenzetCarwash. Inmiddels is hij bijna een kwart eeuw in dienst bij laatstgenoemde onderneming. Van Zomeren werkt er nog steeds met veel plezier. “Wat mij zo aanspreekt aan het Spaanse Istobal is dat het bedrijf zich altijd sterk maakt voor vernieuwing. Het is een betrouwbaar en stabiel merk dat zijn zaakjes erg goed op orde heeft. In mijn ervaring zijn veel Spaanse organisaties nogal chaotisch en missen ze structuur. Istobal kenmerkt zich door de professionele uitstraling”, stelt Van Zomeren.

Dankzij de innige samenwerking is de band tussen EenzetCarwash en Istobal geïntensiveerd. “Omdat we veel met hun producten werken en veel kennis in huis hebben, wordt onze input snel opgepikt en in nieuwe apparatuur verwerkt. Istobal is continu aan het doorontwikkelen. Zo is de nieuwe wasstraat met onze medewerking ontstaan. Wij hebben aangegeven waar onze monteurs mee te maken hebben en op welke gebieden een kwaliteitsverbetering kan plaatsvinden. Een team vanuit Istobal is naar ons hoofdkwartier gekomen om met ons te sparren en ideeën door te nemen. Uiteindelijk heeft dat in een nieuwe wasinstallatie geresulteerd. Spanje weet Andelst dus te vinden”, vertelt Van Zomeren lachend.

Kartrekker

Van Zomeren geldt binnen EenzetCarwash als kartrekker van trainingen. “Tijdens opleidingsdagen is hij de opleider”, verduidelijkt Jacobs. “Ook kan hij vragen snel beantwoorden. Het is erg belangrijk dat zijn knowhow niet verloren gaat en dat zoveel mogelijk collega’s van zijn kennis kunnen profiteren. Kennisoverdracht is zo belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen. Vaak hoor je dat bedrijven het ‘te druk’ hebben om trainingen te geven, maar daar doe je jezelf zwaar te kort mee. Hoe kun je zonder opleidingen en cursussen het kennisniveau op peil houden? De techniek verandert met de dag en daar moet je op inspelen. Als een nieuwe machine stil komt te staan en jouw team mist de kennis om deze installatie draaiende te houden, sla je de plank mis. Ons team volgt minimaal eenmaal per jaar een cursus en houdt verder zijn kennis op niveau door tussentijdse cursussen te volgen. Binnen EenzetCarwash houden we uren vrij waarin ons team kan leren.”

Niet alleen medewerkers worden getraind. Ook klanten krijgen ‘les’ bij aanschaf van een nieuwe installatie. “De handleiding wordt doorgenomen en ook worden de functies besproken en uitgelegd”, vertelt Van Zomeren. “Omdat er nogal veel informatie op ondernemers afkomt, hebben we een aantal contactmomenten ingepland. Zo benaderen we hen als een installatie bijvoorbeeld 500 wassingen heeft gedaan. We  geven dan de klant extra uitleg over onderhoud en gebruik van de installatie. Daarnaast kunnen we per klant kijken welke ondersteuning het beste bij hem past. Oude rotten die een nieuw filiaal openen hebben weinig input nodig, terwijl franchisenemers vaak amper over kennis van de carwashbranche hebben. In laatstgenoemde groep moet je veel tijd investeren. Dat is erg belangrijk, omdat je een band met hen moet opbouwen.”

Gespecialiseerde all-rounders

Van Zomeren geeft leiding aan een team monteurs. Hij leidt ze op en helpt hen hun kennis up to date te houden: “Je kunt ons team als een stel all-rounders beschouwen, maar dan wel elk met hun eigen specialiteit. Elk teamlid beschikt over veel technische kennis, maar heeft tegelijkertijd een eigen expertise. Daardoor vult men elkaar goed aan en kan men altijd bij elkaar terecht als er een specialistische klantvraag naar voren komt. Er wordt onderling ook veel informatie en kennis uitgewisseld.” Mocht een vraag nu zo complex zijn dat zelfs Van Zomeren er niet meer uitkomt, dan kan er altijd naar Spanje gebeld worden. Bij Istobal zit er altijd iemand klaar om technische vragen te beantwoorden.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kennisoverdracht is belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen’ | CarwashPro

‘Kennisoverdracht is belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen’

Jos van Zomeren is hoofd technische dienst van EenzetCarwash en wordt door zijn collega’s omschreven als “het technisch hart van het bedrijf” en “lopende encyclopedie”. Hij maakt samen met de afdelingen nieuwbouw en aftersales deel uit van het managementteam van het bedrijf uit Andelst. In deze serie wordt een specifiek onderdeel van het management belicht. De aftrap is voor de afdeling techniek. CarwashPro sprak met Van Zomeren en directeur Mark Jacobs.

Van Zomeren werkt alweer 29 jaar met de producten van Istobal. Eerst vijf jaar via Saarloos Automotive Equipment en daarna via EenzetCarwash. Inmiddels is hij bijna een kwart eeuw in dienst bij laatstgenoemde onderneming. Van Zomeren werkt er nog steeds met veel plezier. “Wat mij zo aanspreekt aan het Spaanse Istobal is dat het bedrijf zich altijd sterk maakt voor vernieuwing. Het is een betrouwbaar en stabiel merk dat zijn zaakjes erg goed op orde heeft. In mijn ervaring zijn veel Spaanse organisaties nogal chaotisch en missen ze structuur. Istobal kenmerkt zich door de professionele uitstraling”, stelt Van Zomeren.

Dankzij de innige samenwerking is de band tussen EenzetCarwash en Istobal geïntensiveerd. “Omdat we veel met hun producten werken en veel kennis in huis hebben, wordt onze input snel opgepikt en in nieuwe apparatuur verwerkt. Istobal is continu aan het doorontwikkelen. Zo is de nieuwe wasstraat met onze medewerking ontstaan. Wij hebben aangegeven waar onze monteurs mee te maken hebben en op welke gebieden een kwaliteitsverbetering kan plaatsvinden. Een team vanuit Istobal is naar ons hoofdkwartier gekomen om met ons te sparren en ideeën door te nemen. Uiteindelijk heeft dat in een nieuwe wasinstallatie geresulteerd. Spanje weet Andelst dus te vinden”, vertelt Van Zomeren lachend.

Kartrekker

Van Zomeren geldt binnen EenzetCarwash als kartrekker van trainingen. “Tijdens opleidingsdagen is hij de opleider”, verduidelijkt Jacobs. “Ook kan hij vragen snel beantwoorden. Het is erg belangrijk dat zijn knowhow niet verloren gaat en dat zoveel mogelijk collega’s van zijn kennis kunnen profiteren. Kennisoverdracht is zo belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen. Vaak hoor je dat bedrijven het ‘te druk’ hebben om trainingen te geven, maar daar doe je jezelf zwaar te kort mee. Hoe kun je zonder opleidingen en cursussen het kennisniveau op peil houden? De techniek verandert met de dag en daar moet je op inspelen. Als een nieuwe machine stil komt te staan en jouw team mist de kennis om deze installatie draaiende te houden, sla je de plank mis. Ons team volgt minimaal eenmaal per jaar een cursus en houdt verder zijn kennis op niveau door tussentijdse cursussen te volgen. Binnen EenzetCarwash houden we uren vrij waarin ons team kan leren.”

Niet alleen medewerkers worden getraind. Ook klanten krijgen ‘les’ bij aanschaf van een nieuwe installatie. “De handleiding wordt doorgenomen en ook worden de functies besproken en uitgelegd”, vertelt Van Zomeren. “Omdat er nogal veel informatie op ondernemers afkomt, hebben we een aantal contactmomenten ingepland. Zo benaderen we hen als een installatie bijvoorbeeld 500 wassingen heeft gedaan. We  geven dan de klant extra uitleg over onderhoud en gebruik van de installatie. Daarnaast kunnen we per klant kijken welke ondersteuning het beste bij hem past. Oude rotten die een nieuw filiaal openen hebben weinig input nodig, terwijl franchisenemers vaak amper over kennis van de carwashbranche hebben. In laatstgenoemde groep moet je veel tijd investeren. Dat is erg belangrijk, omdat je een band met hen moet opbouwen.”

Gespecialiseerde all-rounders

Van Zomeren geeft leiding aan een team monteurs. Hij leidt ze op en helpt hen hun kennis up to date te houden: “Je kunt ons team als een stel all-rounders beschouwen, maar dan wel elk met hun eigen specialiteit. Elk teamlid beschikt over veel technische kennis, maar heeft tegelijkertijd een eigen expertise. Daardoor vult men elkaar goed aan en kan men altijd bij elkaar terecht als er een specialistische klantvraag naar voren komt. Er wordt onderling ook veel informatie en kennis uitgewisseld.” Mocht een vraag nu zo complex zijn dat zelfs Van Zomeren er niet meer uitkomt, dan kan er altijd naar Spanje gebeld worden. Bij Istobal zit er altijd iemand klaar om technische vragen te beantwoorden.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.