De Loogman Groep heeft oren naar uitbouwen van een audio-identiteit

“Beleving is het toverwoord geworden bij veel wasgelegenheden. Er is veel aandacht voor het oog in de vorm van LED-verlichting en schuimbogen, maar het oor wordt nog wel eens vergeten. Daar willen wij dus verandering in brengen.” Was getekend Justin Huijmans. Hij is hoofd marketing bij De Loogman Groep en houdt zich onder meer bezig met het ontwikkelen van een ‘audio-identiteit’ voor de carwashketen.

Een audio-identiteit verhoogt de naamsbekendheid van een bedrijf via muziek. “Als merk wil de Loogman Groep een eigen sound ontwikkelen”, stelt Huijmans. “Net als de Hema en Blokker bijvoorbeeld doen. Zodra je een bepaalde jingle hoort, weet je meteen om welk merk het gaat. Dat willen wij dus ook gaan doen. Als je onze muziek hoort, je dit herkent en het positieve merkassociaties oproept bij Loogman Carwash zijn we in die missie geslaagd. We willen onze naamsbekendheid vergroten. Die melodietjes gaan we in onze video’s implementeren, in pushberichten van de Loogman Was app verwerken en uiteindelijk op de vestigingen zelf. Als partner van FC Utrecht zal ons geluid ook in het voetbalstadion te horen zijn, wanneer de toeschouwersaantallen bekend worden gemaakt.”

Voordat de audio-identiteit van de Loogman Groep uitgerold werd, moest er onderzoek gedaan worden naar wat het bedrijf precies wilde uitstralen en uitdragen. “Zo’n drie jaar geleden hebben wij het karakter van de Loogman Groep echt een naam gegeven: ‘de avontuurlijke hartelijke’. Sindsdien weten wij nog beter wie wij zijn en welke acties daaruit voortkomen. Om tot een passende audio-identiteit te komen, gebruikten wij de archetypen van Carl Jung. Deze archetypen worden gebruikt om richting te geven aan de merkidentiteit en met name de persoonlijkheid van een merk. Hierbij kwamen wij tot de conclusie dat het archetype ‘de Ontdekkingsreiziger’ bij Loogman Carwash past.”

Voice recognition

Het karakter van de Ontdekkingsreiziger vormde vertrekpunt. “Van daaruit worden keuzes gemaakt in muziekgenre, het instrumentarium, de vorm, het tempo van de muziek, de tonaliteit, het ritme en nog vele andere parameters. Hieruit ontstaat het audioprofiel waaruit soundbites gehaald worden. Deze gebruiken we in onze video-content, als ondersteuning van het pushbericht van de Loogman was app en we hebben nog veel meer leuke ideeën om het oor te prikkelen en de beleving te vergroten.”

Behalve het vergroten van de naamsbekendheid heeft de implementatie van audio een ander doel. “Door actief met onze audio-identiteit bezig te zijn, wordt de stap naar voice recognition eenvoudiger”, verduidelijkt Huijmans. “Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn met voorspellingen, maar met de enorme groei op de Amerikaanse markt en de introductie van Google’s assistent in de Nederlandse taal kun je toch wel met zekerheid zeggen dat de voice assistant een enorme potentie heeft. Over een paar jaar zal naar schatting 70 procent van de consumenten Google Voice en soortgelijke systemen gebruiken. Via je stem bestellingen plaatsen en zoekopdrachten uitvoeren, is de toekomst. Wij willen met deze ontwikkelingen meegaan en de Loogman Groep letterlijk een stem geven. Als mensen willen weten wat onze openingstijden zijn, moet een stem daar antwoord op kunnen geven. Mensen moeten met ons kunnen praten. We bereiden ons hiermee voor op de opkomst van connected cars.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De Loogman Groep heeft oren naar uitbouwen van een audio-identiteit | CarwashPro

De Loogman Groep heeft oren naar uitbouwen van een audio-identiteit

“Beleving is het toverwoord geworden bij veel wasgelegenheden. Er is veel aandacht voor het oog in de vorm van LED-verlichting en schuimbogen, maar het oor wordt nog wel eens vergeten. Daar willen wij dus verandering in brengen.” Was getekend Justin Huijmans. Hij is hoofd marketing bij De Loogman Groep en houdt zich onder meer bezig met het ontwikkelen van een ‘audio-identiteit’ voor de carwashketen.

Een audio-identiteit verhoogt de naamsbekendheid van een bedrijf via muziek. “Als merk wil de Loogman Groep een eigen sound ontwikkelen”, stelt Huijmans. “Net als de Hema en Blokker bijvoorbeeld doen. Zodra je een bepaalde jingle hoort, weet je meteen om welk merk het gaat. Dat willen wij dus ook gaan doen. Als je onze muziek hoort, je dit herkent en het positieve merkassociaties oproept bij Loogman Carwash zijn we in die missie geslaagd. We willen onze naamsbekendheid vergroten. Die melodietjes gaan we in onze video’s implementeren, in pushberichten van de Loogman Was app verwerken en uiteindelijk op de vestigingen zelf. Als partner van FC Utrecht zal ons geluid ook in het voetbalstadion te horen zijn, wanneer de toeschouwersaantallen bekend worden gemaakt.”

Voordat de audio-identiteit van de Loogman Groep uitgerold werd, moest er onderzoek gedaan worden naar wat het bedrijf precies wilde uitstralen en uitdragen. “Zo’n drie jaar geleden hebben wij het karakter van de Loogman Groep echt een naam gegeven: ‘de avontuurlijke hartelijke’. Sindsdien weten wij nog beter wie wij zijn en welke acties daaruit voortkomen. Om tot een passende audio-identiteit te komen, gebruikten wij de archetypen van Carl Jung. Deze archetypen worden gebruikt om richting te geven aan de merkidentiteit en met name de persoonlijkheid van een merk. Hierbij kwamen wij tot de conclusie dat het archetype ‘de Ontdekkingsreiziger’ bij Loogman Carwash past.”

Voice recognition

Het karakter van de Ontdekkingsreiziger vormde vertrekpunt. “Van daaruit worden keuzes gemaakt in muziekgenre, het instrumentarium, de vorm, het tempo van de muziek, de tonaliteit, het ritme en nog vele andere parameters. Hieruit ontstaat het audioprofiel waaruit soundbites gehaald worden. Deze gebruiken we in onze video-content, als ondersteuning van het pushbericht van de Loogman was app en we hebben nog veel meer leuke ideeën om het oor te prikkelen en de beleving te vergroten.”

Behalve het vergroten van de naamsbekendheid heeft de implementatie van audio een ander doel. “Door actief met onze audio-identiteit bezig te zijn, wordt de stap naar voice recognition eenvoudiger”, verduidelijkt Huijmans. “Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn met voorspellingen, maar met de enorme groei op de Amerikaanse markt en de introductie van Google’s assistent in de Nederlandse taal kun je toch wel met zekerheid zeggen dat de voice assistant een enorme potentie heeft. Over een paar jaar zal naar schatting 70 procent van de consumenten Google Voice en soortgelijke systemen gebruiken. Via je stem bestellingen plaatsen en zoekopdrachten uitvoeren, is de toekomst. Wij willen met deze ontwikkelingen meegaan en de Loogman Groep letterlijk een stem geven. Als mensen willen weten wat onze openingstijden zijn, moet een stem daar antwoord op kunnen geven. Mensen moeten met ons kunnen praten. We bereiden ons hiermee voor op de opkomst van connected cars.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.