Matz Carwash: ‘Niet de wasstraat, maar het personeel vormt het bedrijf’

Matz Carwash telt filialen in Deventer en Zutphen. Wat beide vestigingen bindt is dat het personeel overwegend bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ondernemer Martin Kniest denkt erover om een derde vestiging te openen. In deze nieuw op te zetten wasgelegenheid wil hij ook mensen die moeilijk een baan vinden aan het werk helpen.

Duurzaam ondernemen is heel belangrijk voor Kniest. “Circa 85 procent van de medewerkers in deze vestiging heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met autisme, gehoorproblemen en vluchtelingen. Voor deze personen is het niet vanzelfsprekend om een baan te vinden. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn dan ook ontzettend blij als je hen een kans geeft. Het betekent heel veel voor hen als iemand in ze gelooft. Die dankbaarheid vertaalt zich door naar een enthousiaste houding”, zegt Kniest. “Dat merk je al als je vriendelijk wordt begroet bij binnenkomst van de carwash. Hun enthousiasme is oprecht en puur. Dat maakt het zo speciaal om met hen te werken.”

Niet alleen in Deventer werkt Kniest met deze kwetsbare groep. Ook bij Matz Carwash in Zutphen bestaat het personeelsbestand voor een groot deel uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er wordt inmiddels al nagedacht over een derde vestiging. “Met hetzelfde concept. Ik zou niet meer anders willen”, verduidelijkt Kniest. “Ik werk graag met deze doelgroep, omdat ik sociaal maatschappelijk ondernemen enorm belangrijk en waardevol vind.”

Loyale werknemers

Coach Elig Akkermans begeleidt de werknemers van Matz Carwash: “Het is een mooi initiatief en het is fijn om te zien dat de mensen opbloeien in hun werk. Als je met deze groep wilt werken, moet je dat niet doen omdat je denkt dat je er veel geld mee kunt verdienen. Dit moet je vanuit passie doen. Je zult moeten accepteren dat je vrijwel dagelijks dezelfde instructies moet geven. Het is niet zo dat ze een handeling na drie keer dezelfde uitleg te hebben ontvangen, de dag erna onthouden hebben. Je moet vaak hetzelfde verhaal opnieuw vertellen. Dat vergt een bepaalde aanpak. Deze werknemers vragen veel tijd, maar als je bereid bent om in hun ontwikkeling te investeren, krijg je er de meest loyale werknemers voor terug.”

Kniest wil het concept verder doortrekken. “Voor elke werknemer is vanuit een instantie een jobcoach beschikbaar. Dat zorgt ervoor dat er heel veel verschillende coaches bij het team betrokken zijn. Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een eigen opleiding, zodat we zelf voor de coaching kunnen zorgen. In eigen huis zogezegd.” Binnen de filialen van Kniest bestaat een eigen opleidingsinstituut. In de zogenaamde Matz Academy kunnen medewerkers uit vier vakgebieden kiezen. “Door je in een bepaalde sector te specialiseren, word je beter in je werk en kun je je onderscheiden. Niet alle medewerkers zijn geschikt voor dezelfde functies. Zo kan het zijn dat iemand de motoriek niet heeft om een VIP-behandeling goed uit te voeren bijvoorbeeld. We zorgen ervoor dat alle medewerkers een taak krijgen die bij hen past.”

Taalbarrière

“Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het erg fijn als ze certificaten kunnen verdienen. Het is prettig als je kunt laten zien dat je meetelt en erg sterk bent in je werk. Onze academie is bedoeld om de kwaliteit te borgen en onze medewerkers te ondersteunen. De trainingen worden ook met Arabische ondertiteling verzorgd om ervoor te zorgen dat alle medewerkers precies weten wat er van hen verwacht wordt. De voertaal in de carwash is uiteraard Nederlands, maar we willen dat de taalbarrière geen belemmering vormt als het gaat om het uitvoeren van de werkzaamheden”, stelt Kniest.

De vakgebieden die in de Matz Academy te volgen zijn, bestaan uit servicemedewerker, VIP-medewerker, wasstraatmedewerker en kassamedewerker. “De servicemedewerker begroet de klanten en zorgt ervoor dat zogenaamde ‘vergeten plekken’ en dorpels gewassen worden. Dan moet je onder meer aan de binnenkant van de zijspiegels denken. Plaatsen waar de borstels moeilijk of niet bij kunnen, worden door deze medewerkers gewassen. Bezoekers waarderen deze dienstverlening enorm.”

Personeel vormt het bedrijf

De keuze om met deze kwetsbare groep te werken, levert zijn vruchten af voor Kniest: “Niet de wasstraat, maar het personeel vormt het bedrijf. Bezoekers komen speciaal voor onze medewerkers naar onze filialen. Je ziet ook dat sommige mensen een specifieke voorkeur voor een personeelslid hebben. We hebben de gunfactor gekregen. Je merkt dat mensen het leuk en interessant vinden wat wij doen.”

Hij merkt wel dat er enige terughoudendheid in de markt is om deze kwetsbare groep te benaderen: “Veel ondernemers vinden het eng om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Als men iemand met een Wajong-uitkering aanneemt, verwacht men dat deze persoon op den duur in de rest van het bedrijf opgaat. Wat je echter moet accepteren is dat deze werknemers op een heel andere manier benaderd en behandeld moeten worden dan ‘reguliere’ medewerkers.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.