CarwashPro Jaaroverzicht (3): Heropening voor België en de verbouwing bij BAS in Zwolle

Na de lockdown en strenge maatregelen in maart en april, begint het leven vanaf mei weer wat op gang te komen. Ook in België mogen de carwashes weer openen en bij BAS in Zwolle wordt volop verbouwd. De gevolgen van de coronacrisis worden langzaam duidelijk, tegelijk zien ondernemers ook volop mogelijkheden om slim te blijven doordraaien. Dit was het belangrijkste nieuws van mei en juni. 

In België mochten carwashes in de eerste lockdown niet geopend blijven, op 18 maart ging de boel op slot. Nederlandse ondernemers leefden mee met de zuiderburen. Vanaf 11 mei mochten de wasbedrijven in België weer open. Dat gebeurde onder strikte voorwaarden, zoals voldoende afstand houden en het verstrekken van hygiënische en beschermende middelen.

Water in de tank

Opmerkelijk nieuws vanuit de VS bleek in mei onweerstaanbare clickbait voor de lezers van CarwashPro. Het meestgelezen artikel eind mei ging over een truck-washeigenaar in Washington die door de politie werd opgepakt nadat hij water in de dieseltank van een truck had gedaan. Een geldkwestie was de reden van deze actie.
De bestuurder beweerde enkel voor een wasbeurt van de truck betaald te hebben, terwijl het personeel van de wasgelegenheid ook de aanhanger reinigde. Volgens de medewerkers van de truckwash vroeg de klant hen ook om de aanhanger mee te nemen. Dit leverde een patstelling op, omdat de chauffeur weigerde te betalen voor de schoonmaakbeurt van zijn aanhanger. De truckwasheigenaar gooide daarna de tank van de truck vol met water.

Verbouwing BAS Autowas

De verbouwing van BAS Autowas Zwolle-Zuid is in juni in volle gang. Inmiddels is de vestiging geopend. Directeur Maarten van Boven (foto) heeft een helder doel voor ogen, want hij wil een wasstraat 3.0 op de kaart zetten. In deze moderne wasgelegenheid staan duurzaamheid en gastvrijheid bovenaan.

Wat Van Boven wil neerzetten gaat volgens hem “veel verder” dan wat we in andere ondernemingen zien. Neem het stofzuigplein: “Het doel is om meer service te bieden en onze bezoekers alle aandacht te geven die zij nodig hebben. Het valt mij op dat bij veel stofzuigpleinen mensen als het ware aan hun lot overgelaten worden. Soms zie je mensen doelloos ronddolen op zo’n plein, omdat ze niet precies weten waar alles staat of wat de mogelijkheden zijn. Ik wil een medewerker aanstellen die op dit serviceplein rondloopt en mensen helpt en adviseert. Als deze persoon bijvoorbeeld ziet dat een velg niet zo schoon is geworden als verwacht, spreekt hij of zij de klant aan en mag deze een extra keer door de wasstraat. Ook voor vragen over poetsdoekjes of andere carwash-gerelateerde zaken kan men bij hem of haar terecht.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.