Saharazand zorgt voor nieuwe wasrecords en vechtpartij

Bij veel carwashes was het afgelopen weekend erg druk met autobezitters die hun voertuig wilden ontdoen van saharastof. Met lange files van wachtende auto’s en medewerkers die niet aan pauzeren toekwamen als gevolg. En zelfs een vechtpartij. 

Er was sprake van een ruime verdubbeling (247 procent) van het aantal betaaltransacties bij autowasbedrijven op vrijdag 18 maart, blijkt uit cijfers van Multitankcard. Ook op donderdag 17 maart en zaterdag de 19e was het erg druk bij de wasstraten met twee keer zo veel afgerekende wasbeurten dan in de rest van de maand. Daarna zag het bedrijf, dat op zijn platform naast tanken, laden, parkeren en pechhulp ook de betaling van wasbeurten faciliteert, de drukte weer afnemen naar het normale niveau.

In het Noord-Hollandse Grootebroek moest er donderdag politie aan te pas komen om de drukte bij de carwash van het Shell-station in goede banen te leiden. Twee automobilisten gingen er op de vuist omdat de ene de andere beschuldigde van voorkruipen. Niels Autowas in Harderwijk vestigde zaterdag een nieuw dagrecord, 600 auto’s gingen er doorheen op de nieuwste vestiging van de keten. “Normaal wassen we zo’n 300 auto’s op een goede dag. Een verdubbeling dus”, vertelt eigenaar Niels Wessels.

Handwerk

Alleen tussen de middag ging er volgens Wessels een minuut voorbij dat er geen auto in de wasstraat stond. “De rest van de dag hadden we continue drie tot twintig auto’s in de rij. Voor pauze was nauwelijks tijd in de drie vestigingen van Niels Autowas. “In onze oudste vestiging aan de Zijlmakerstraat in Assen komt er wat meer handwerk aan te pas maar in de andere twee kunnen we met drie man 80 auto’s per uur wassen. De vertraging zit hem in het afrekenen en de voorwas maar die is in de nieuwe straten nog maar zeer beperkt nodig.”

De stofwolk en de regenbui die er op volgde is natuurlijk niet de eerste die in Nederland voorbij kwam, maar Wessels heeft wel het idee dat de reactie van automobilisten die er op volgde veel heftiger was dan voorgaande jaren. De media stonden afgelopen week bol van de Saharastorm in aantocht, samen met het advies om een wasbeurt uit te stellen tot na donderdag.

Stilte voor de storm

Afgaande op de reacties van carwasheigenaren is daar maar beperkt gehoor aan gegeven. Bij Niels Autowas was het de hele week druk, met alleen op woensdag een kleine dip. De aanloop van afgelopen weekend doet volgens Wessels denken aan de stormloop in februari vorig jaar toen de laatste sneeuw verdwenen was. Toen was het ook heel druk omdat iedereen de pekel van zijn of haar auto wilde wassen.

De warme belangstelling in wasstraten is natuurlijk van harte welkom bij de exploitanten, maar stelt hen ook voor uitdagingen. Daarbij is niet de techniek of de bevoorrading het probleem maar, zoals wel vaker en in veel sectoren, het vinden van voldoende personeel om de drukte aan te kunnen. “Te weinig mensen en te veel auto’s is voor één of twee dagen in het jaar niet erg, maar met extremere weersomstandigheden kunnen ook topdagen als deze vaker voorkomen en dan wordt het lastiger.”

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Saharazand zorgt voor nieuwe wasrecords en vechtpartij | CarwashPro

Saharazand zorgt voor nieuwe wasrecords en vechtpartij

Bij veel carwashes was het afgelopen weekend erg druk met autobezitters die hun voertuig wilden ontdoen van saharastof. Met lange files van wachtende auto’s en medewerkers die niet aan pauzeren toekwamen als gevolg. En zelfs een vechtpartij. 

Er was sprake van een ruime verdubbeling (247 procent) van het aantal betaaltransacties bij autowasbedrijven op vrijdag 18 maart, blijkt uit cijfers van Multitankcard. Ook op donderdag 17 maart en zaterdag de 19e was het erg druk bij de wasstraten met twee keer zo veel afgerekende wasbeurten dan in de rest van de maand. Daarna zag het bedrijf, dat op zijn platform naast tanken, laden, parkeren en pechhulp ook de betaling van wasbeurten faciliteert, de drukte weer afnemen naar het normale niveau.

In het Noord-Hollandse Grootebroek moest er donderdag politie aan te pas komen om de drukte bij de carwash van het Shell-station in goede banen te leiden. Twee automobilisten gingen er op de vuist omdat de ene de andere beschuldigde van voorkruipen. Niels Autowas in Harderwijk vestigde zaterdag een nieuw dagrecord, 600 auto’s gingen er doorheen op de nieuwste vestiging van de keten. “Normaal wassen we zo’n 300 auto’s op een goede dag. Een verdubbeling dus”, vertelt eigenaar Niels Wessels.

Handwerk

Alleen tussen de middag ging er volgens Wessels een minuut voorbij dat er geen auto in de wasstraat stond. “De rest van de dag hadden we continue drie tot twintig auto’s in de rij. Voor pauze was nauwelijks tijd in de drie vestigingen van Niels Autowas. “In onze oudste vestiging aan de Zijlmakerstraat in Assen komt er wat meer handwerk aan te pas maar in de andere twee kunnen we met drie man 80 auto’s per uur wassen. De vertraging zit hem in het afrekenen en de voorwas maar die is in de nieuwe straten nog maar zeer beperkt nodig.”

De stofwolk en de regenbui die er op volgde is natuurlijk niet de eerste die in Nederland voorbij kwam, maar Wessels heeft wel het idee dat de reactie van automobilisten die er op volgde veel heftiger was dan voorgaande jaren. De media stonden afgelopen week bol van de Saharastorm in aantocht, samen met het advies om een wasbeurt uit te stellen tot na donderdag.

Stilte voor de storm

Afgaande op de reacties van carwasheigenaren is daar maar beperkt gehoor aan gegeven. Bij Niels Autowas was het de hele week druk, met alleen op woensdag een kleine dip. De aanloop van afgelopen weekend doet volgens Wessels denken aan de stormloop in februari vorig jaar toen de laatste sneeuw verdwenen was. Toen was het ook heel druk omdat iedereen de pekel van zijn of haar auto wilde wassen.

De warme belangstelling in wasstraten is natuurlijk van harte welkom bij de exploitanten, maar stelt hen ook voor uitdagingen. Daarbij is niet de techniek of de bevoorrading het probleem maar, zoals wel vaker en in veel sectoren, het vinden van voldoende personeel om de drukte aan te kunnen. “Te weinig mensen en te veel auto’s is voor één of twee dagen in het jaar niet erg, maar met extremere weersomstandigheden kunnen ook topdagen als deze vaker voorkomen en dan wordt het lastiger.”

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.