Eigen truckwash bij transportbedrijf loont al bij 30 vrachtwagens

Met een gemiddeld wasbedrag van 55 euro voor een vrachtwagen kan het voor transportbedrijven lonend zijn om een eigen truckwash te installeren. Maar gewoon naar de wasstraat rijden, heeft ook zo zijn voordelen.

Bij droogbulkspecialist ETC Holland in Oss hebben ze zo’n honderd witte opleggers die door externe transporteurs met eigen wagens de wereld rond worden gereden. Een wasbeurt voor een vrachtwagen met oplegger kost al snel meer dan vijf tientjes per keer. Met een wagenpark zo groot als dat van ETC loont het om in een eigen truckwash te investeren, zegt facilitair manager Robin Arts van het Brabantse bedrijf.

Op het oog

De wasgelegenheid van ETC Holland is sinds half januari volledig operationeel op bedrijvenpark Vorstengrafdonk in Oss, waar het bedrijf recent naartoe verhuisde. Voorheen werd het wassen uitbesteed. ‘En dat liep in de papieren’, aldus Arts. Bij de eigen truckwash wordt nu door twee vaste medewerkers het eigen materiaal schoongemaakt. Het duo verzorgt handmatig de voorwas en doet de zogeheten schaduwplekken waar de wasborstels van de machine niet bij kunnen. ETC Holland bepaalt niet aan de hand van een aantal kilometers wanneer een oplegger toe is aan een wasbeurt. ‘Dat gebeurt op het oog.’

Volgens Pierre Krieger van leverancier Christ is er geen vastomlijnde richtlijn die bepaalt wanneer een eigen wasinstallatie loont. Het is afhankelijk van de omvang van het wagenpark, maar ook van hoe regelmatig er wordt gewassen en hoeveel personeel je ervoor inzet. ‘En soms wil een eigenaar het ook gewoon graag’, zegt hij. ‘Bij twintig tot 25 vrachtwagens kan het al besparend zijn.’ Krieger rekent het voor: ‘Stel, je hebt dertig wagens die elke week worden gewassen. Een wasbeurt kost gemiddeld 55 euro. Dat is dertig wagens maal 55 euro maal 52 weken… 85.800 euro per jaar. Voor minder heb je al een complete wasinstallatie.’

Core business

Jesse Streng vertegenwoordigt Steinbrückner voor de Nederlandse markt, eveneens een leverancier van wasinstallaties. ‘Het zijn veelal de grotere Nederlandse vervoerders die voor eigen wasstraten kiezen. In Nederland wordt ook nog veel buiten de deur gewassen bij commerciële wasstraten’, vertelt hij. Ook volgens Streng is het moeilijk te bepalen wanneer een eigen installatie zinvol is. ‘Ik ken in Nederland transporteurs met twintig voertuigen en een eigen wasstraat, maar ook bedrijven met meer dan duizend trucks die commercieel laten wassen omdat ze het geen core business vinden. Een voorbeeld: Van Triest Veevoeders in Hoogeveen heeft zo’n 35 tot veertig wagens, maar wel een eigen wasstraat. Zij hechten er waarde aan dat er altijd met schoon materiaal wordt gereden.’

Volgens Streng is het om het even wat voor goederen er worden vervoerd. ‘Alles wordt schoon. Maar we zien wel dat vooral bedrijven die met levensmiddelen rijden de wasfrequentie veel hoger hebben liggen dan de rest. Een koelwagen met eten erin die vies aankomt, dat ligt natuurlijk gevoeliger dan een bevlekte asfaltwagen die teer vervoert.’

Peter van der Veen van WashTec laat weten dat de ondernemer altijd zelf kan bepalen wat ze willen. “We hebben al transportbedrijven met circa 25 trucks die een eigen MaxiWash hebben.” Volgens Van der Veen maakt het niet uit wat voor goederen vervoerd worden.

Jongensdroom

Bij de Hartman Groep wordt momenteel gebouwd aan een eigen truckwash en een werkplaats voor onderhoud van het wagenpark. Onder de Groep vallen Hartman Expeditie, J.P. Vis & Zn en Brinkman Trans Holland. De drie bedrijven houden zich bezig met internationale groupage van verse producten, zoals levensmiddelen en bloemen en planten. Het totale wagenpark omvat 120 trucks en 280 eenheden aan getrokken materiaal. Directeur Ronald Hartman noemt in een persbericht een eigen werkplaats en wasstraat bij die omvang een ‘uitstekende investering’ en bovendien ‘een jongensdroom’.

Johannes Snoek is eigenaar van Truckwash 1, een truckwashketen met acht vestigingen. Alle locaties hebben ten minste twee wasstraten om de doorloop zo efficiënt mogelijk te houden. Snoek is praktisch ingestoken: transportbedrijven die een eigen wasstraat overwegen, kunnen hem bellen. ‘Zodat wij kunnen kijken of we ons daar in de buurt kunnen positioneren.’

Volgens Snoek zijn de resultaten van een commerciële wasstraat altijd beter dan in een eigen truckwash van een transportbedrijf. ‘Wij zijn continu bezig met het ontwikkelen van onze medewerkers om er professionals van te maken. Als je hier niet je core business van maakt, kan je het ook niet professioneel uitvoeren.’

Handwerk

En toch worden de vrachtwagens van transportbedrijf Hartog & Bikker al jarenlang gewassen met een eigen installatie, na zeventien jaar zijn ze er zelfs al toe aan een nieuwe installatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in volumetransport, logistiek en warehousing; vanuit vestigingen in Vuren en Oss stuurt de firma dagelijks meer dan 160 vrachtauto’s op weg van klant naar klant. Chauffeurs hebben veelal een vaste wagen. Wim van Boxtel van het bedrijf vertelt dat sommige chauffeurs de wagen wekelijks een schoonmaakbeurt geven, terwijl anderen aangespoord moeten worden. Alleen op vrijdagmiddag geldt een wasverbod bij de transporteur, want de truckwash ligt vlak naast de tankplaats. ‘Daar willen we op vrijdag geen wachtrij krijgen.’

Alle partijen zijn het erover eens dat er medewerkers nodig zijn om een wagen of oplegger echt goed schoon te krijgen. Dus wie begint aan een rekensom, moet daar vooral ook personeelskosten in meenemen. Snoek van Truckwash 1: ‘Een machine wast geen velgen en komt ook niet onder een zonneklep. Alle vrachtwagens zijn anders, dus handwerk is noodzaak.’

Foto: De WashTec-installatie bij Truckwash Medel in Tiel. 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eigen truckwash bij transportbedrijf loont al bij 30 vrachtwagens | CarwashPro

Eigen truckwash bij transportbedrijf loont al bij 30 vrachtwagens

Met een gemiddeld wasbedrag van 55 euro voor een vrachtwagen kan het voor transportbedrijven lonend zijn om een eigen truckwash te installeren. Maar gewoon naar de wasstraat rijden, heeft ook zo zijn voordelen.

Bij droogbulkspecialist ETC Holland in Oss hebben ze zo’n honderd witte opleggers die door externe transporteurs met eigen wagens de wereld rond worden gereden. Een wasbeurt voor een vrachtwagen met oplegger kost al snel meer dan vijf tientjes per keer. Met een wagenpark zo groot als dat van ETC loont het om in een eigen truckwash te investeren, zegt facilitair manager Robin Arts van het Brabantse bedrijf.

Op het oog

De wasgelegenheid van ETC Holland is sinds half januari volledig operationeel op bedrijvenpark Vorstengrafdonk in Oss, waar het bedrijf recent naartoe verhuisde. Voorheen werd het wassen uitbesteed. ‘En dat liep in de papieren’, aldus Arts. Bij de eigen truckwash wordt nu door twee vaste medewerkers het eigen materiaal schoongemaakt. Het duo verzorgt handmatig de voorwas en doet de zogeheten schaduwplekken waar de wasborstels van de machine niet bij kunnen. ETC Holland bepaalt niet aan de hand van een aantal kilometers wanneer een oplegger toe is aan een wasbeurt. ‘Dat gebeurt op het oog.’

Volgens Pierre Krieger van leverancier Christ is er geen vastomlijnde richtlijn die bepaalt wanneer een eigen wasinstallatie loont. Het is afhankelijk van de omvang van het wagenpark, maar ook van hoe regelmatig er wordt gewassen en hoeveel personeel je ervoor inzet. ‘En soms wil een eigenaar het ook gewoon graag’, zegt hij. ‘Bij twintig tot 25 vrachtwagens kan het al besparend zijn.’ Krieger rekent het voor: ‘Stel, je hebt dertig wagens die elke week worden gewassen. Een wasbeurt kost gemiddeld 55 euro. Dat is dertig wagens maal 55 euro maal 52 weken… 85.800 euro per jaar. Voor minder heb je al een complete wasinstallatie.’

Core business

Jesse Streng vertegenwoordigt Steinbrückner voor de Nederlandse markt, eveneens een leverancier van wasinstallaties. ‘Het zijn veelal de grotere Nederlandse vervoerders die voor eigen wasstraten kiezen. In Nederland wordt ook nog veel buiten de deur gewassen bij commerciële wasstraten’, vertelt hij. Ook volgens Streng is het moeilijk te bepalen wanneer een eigen installatie zinvol is. ‘Ik ken in Nederland transporteurs met twintig voertuigen en een eigen wasstraat, maar ook bedrijven met meer dan duizend trucks die commercieel laten wassen omdat ze het geen core business vinden. Een voorbeeld: Van Triest Veevoeders in Hoogeveen heeft zo’n 35 tot veertig wagens, maar wel een eigen wasstraat. Zij hechten er waarde aan dat er altijd met schoon materiaal wordt gereden.’

Volgens Streng is het om het even wat voor goederen er worden vervoerd. ‘Alles wordt schoon. Maar we zien wel dat vooral bedrijven die met levensmiddelen rijden de wasfrequentie veel hoger hebben liggen dan de rest. Een koelwagen met eten erin die vies aankomt, dat ligt natuurlijk gevoeliger dan een bevlekte asfaltwagen die teer vervoert.’

Peter van der Veen van WashTec laat weten dat de ondernemer altijd zelf kan bepalen wat ze willen. “We hebben al transportbedrijven met circa 25 trucks die een eigen MaxiWash hebben.” Volgens Van der Veen maakt het niet uit wat voor goederen vervoerd worden.

Jongensdroom

Bij de Hartman Groep wordt momenteel gebouwd aan een eigen truckwash en een werkplaats voor onderhoud van het wagenpark. Onder de Groep vallen Hartman Expeditie, J.P. Vis & Zn en Brinkman Trans Holland. De drie bedrijven houden zich bezig met internationale groupage van verse producten, zoals levensmiddelen en bloemen en planten. Het totale wagenpark omvat 120 trucks en 280 eenheden aan getrokken materiaal. Directeur Ronald Hartman noemt in een persbericht een eigen werkplaats en wasstraat bij die omvang een ‘uitstekende investering’ en bovendien ‘een jongensdroom’.

Johannes Snoek is eigenaar van Truckwash 1, een truckwashketen met acht vestigingen. Alle locaties hebben ten minste twee wasstraten om de doorloop zo efficiënt mogelijk te houden. Snoek is praktisch ingestoken: transportbedrijven die een eigen wasstraat overwegen, kunnen hem bellen. ‘Zodat wij kunnen kijken of we ons daar in de buurt kunnen positioneren.’

Volgens Snoek zijn de resultaten van een commerciële wasstraat altijd beter dan in een eigen truckwash van een transportbedrijf. ‘Wij zijn continu bezig met het ontwikkelen van onze medewerkers om er professionals van te maken. Als je hier niet je core business van maakt, kan je het ook niet professioneel uitvoeren.’

Handwerk

En toch worden de vrachtwagens van transportbedrijf Hartog & Bikker al jarenlang gewassen met een eigen installatie, na zeventien jaar zijn ze er zelfs al toe aan een nieuwe installatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in volumetransport, logistiek en warehousing; vanuit vestigingen in Vuren en Oss stuurt de firma dagelijks meer dan 160 vrachtauto’s op weg van klant naar klant. Chauffeurs hebben veelal een vaste wagen. Wim van Boxtel van het bedrijf vertelt dat sommige chauffeurs de wagen wekelijks een schoonmaakbeurt geven, terwijl anderen aangespoord moeten worden. Alleen op vrijdagmiddag geldt een wasverbod bij de transporteur, want de truckwash ligt vlak naast de tankplaats. ‘Daar willen we op vrijdag geen wachtrij krijgen.’

Alle partijen zijn het erover eens dat er medewerkers nodig zijn om een wagen of oplegger echt goed schoon te krijgen. Dus wie begint aan een rekensom, moet daar vooral ook personeelskosten in meenemen. Snoek van Truckwash 1: ‘Een machine wast geen velgen en komt ook niet onder een zonneklep. Alle vrachtwagens zijn anders, dus handwerk is noodzaak.’

Foto: De WashTec-installatie bij Truckwash Medel in Tiel. 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.