Autozeep.nl

‘Autowasbranche moet nog wennen aan online bestellen chemie’

foto: Autozeep.nl

Toen online groothandel in carwash-chemie Autozeep.nl ruim twee jaar geleden van start ging, wisten de initiatiefnemers niet wat ze moesten verwachten. Lage prijzen voor producten die vergelijkbaar zijn met alle gevestigde namen. De markt blijkt klaar voor een online model.

“We hebben over belangstelling niet te klagen”, zegt Marcel van Veen. De mede-eigenaar van wasstraat De Walvis, een keten van zeven wasbedrijven in Zuid-Holland, is een van de drie initiatiefnemers van Autozeep.nl. Ook de andere twee: Johan Verschoor en Bas de Rooij zijn zelf autowasondernemers. Het idee voor Autozeep.nl ontstond tijdens het bezoek aan een vakbeurs in Duitsland. “We kwamen daar in aanraking met een Britse leverancier van was-chemie. Die bleken in vergelijking met wat wij in Nederland betaalden ontzettend goedkoop. ‘Zo goedkoop? Dat kan nooit goed zijn’, was onze eerste reactie. Maar na uitgebreid testen in de eigen wasstraten bleek het uitstekend te werken.” Het idee voor online groothandel Autozeep.nl was geboren.

Online heeft toekomst

Online was-chemie bestellen heeft toekomst. Vele ondernemers zijn gewend onderdelen en producten online te bestellen, dus waarom niet voor was-chemie? Wij typeren de online bestellende ondernemer als de zelfstandige die weet wat hij wil – voor een normale prijs.

Tegelijk komen er ook veel vragen binnen over werking en afstelling, geen wasstraat is immers hetzelfde. Daarom besloot Autozeep.nl eind vorig jaar ook voor de meer traditionele aanpak te gaan en met een ervaren vertegenwoordiger in zee te gaan: Bob van Eck, jarenlang werkzaam bij Kiehl Chemie en een bekend gezicht in de markt. Bob kan de ondernemers op locatie bijstaan met alle adviezen.

Rain-X

Autozeep.nl heeft onlangs de exclusieve distributierechten voor Europa van Rain-X binnen gehaald. Het bekende Amerikaanse product dat auto’s en ruiten langdurig waterafstotend maakt, was in Europa al een tijdje van de markt omdat het niet voldeed aan bepaalde wetgeving. Door het aanpassen van de samenstelling mag het weer verkocht worden in Europa. “We richten ons vooralsnog vooral op de Benelux en aangrenzende landen, maar wie weet wat de toekomst brengt”, zegt Van Veen.

Rain-X

Links het met Rain-X behandelde oppervlak van de voorruit van een auto.

En zo zitten er nog meer bekende merken in de pijplijn. “Maar eerst testen of het goed werkt, anders beginnen we er niet aan.” Dat de mensen achter Autozeep.nl zelf auto’s wassen is volgens Van Veen en Van Eck eerder een voordeel dan een nadeel. De kans bestaat dat carwashbedrijven hen naast groothandel ook als concurrent zien. “Natuurlijk is het in deze dichtbevolkte markt een kwestie van gunnen, maar ik denk dat onze klanten er veel voordeel van hebben dat wij weten waar we het over hebben, de producten uitgebreid in de praktijk hebben getest en met ze kunnen meedenken. Welke vertegenwoordiger van was-chemie wast nu zelf auto’s? Verder is het voor ons geen probleem om iets terug te nemen als het niet bevalt, dan maken we het gewoon op in een van onze eigen wasstraten.”

Krappe markt

Na twee jaar ervaring met Autozeep.nl moeten we ook constateren dat het soms een conservatieve markt is. Carwashes zijn gewend om volledig ontzorgd te worden. Het was verrassend te zien dat er ondernemers zijn die geen idee hebben wat er in de technische ruimte gebeurt. Deze ondernemers staan wij bij met onze praktijk ervaringen als was-ondernemers. Het is ook een kleine markt met veel partijen die chemie willen verkopen. We hebben gemerkt dat niet alleen de prijs bepalend is. Het heeft ook te maken met gunnen en natuurlijk moet het product goed zijn. Klanten die alleen op de prijs afkomen, zijn ook snel weer weg als er vervolgens iemand voorbij komt die nog goedkoper is.”

Autozeep2

Daarom doet Autozeep.nl graag iets extra’s. Bob van Eck doet de buitendienst, daarnaast is er een monteur op de weg en springen Marcel, Johan en Bas met veel plezier zelf in de auto als dat nodig is om klanten te voorzien van materialen en advies bij het instellen van apparatuur. Het idee is dat carwashes zelf online bestellen, maar dat degene die dat wil daarbij op weg geholpen wordt.

Horizon verbreden

In de webshop is naast chemie van verschillende merken, waaronder het eigen label Quality Carwash, ook een uitgebreid assortiment van aanvullende producten te vinden, zoals borstels en zouttabletten bijvoorbeeld. En elke week komen er producten bij. “Dat zijn vooral serviceproducten die we er bij doen omdat we merken dat onze klanten op zoek zijn naar een one-stop-shop”, legt Van Eck uit. “Verder kijken we naar het verbreden van onze horizon naar andere sectoren buiten de carwashes. Het zijn vaak dezelfde leveranciers, maar andere producten. De carwash chemie is een niche markt, dus dan is het goed om ook verder te kijken.”

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Autowasbranche moet nog wennen aan online bestellen chemie’ | CarwashPro
Autozeep.nl

‘Autowasbranche moet nog wennen aan online bestellen chemie’

foto: Autozeep.nl

Toen online groothandel in carwash-chemie Autozeep.nl ruim twee jaar geleden van start ging, wisten de initiatiefnemers niet wat ze moesten verwachten. Lage prijzen voor producten die vergelijkbaar zijn met alle gevestigde namen. De markt blijkt klaar voor een online model.

“We hebben over belangstelling niet te klagen”, zegt Marcel van Veen. De mede-eigenaar van wasstraat De Walvis, een keten van zeven wasbedrijven in Zuid-Holland, is een van de drie initiatiefnemers van Autozeep.nl. Ook de andere twee: Johan Verschoor en Bas de Rooij zijn zelf autowasondernemers. Het idee voor Autozeep.nl ontstond tijdens het bezoek aan een vakbeurs in Duitsland. “We kwamen daar in aanraking met een Britse leverancier van was-chemie. Die bleken in vergelijking met wat wij in Nederland betaalden ontzettend goedkoop. ‘Zo goedkoop? Dat kan nooit goed zijn’, was onze eerste reactie. Maar na uitgebreid testen in de eigen wasstraten bleek het uitstekend te werken.” Het idee voor online groothandel Autozeep.nl was geboren.

Online heeft toekomst

Online was-chemie bestellen heeft toekomst. Vele ondernemers zijn gewend onderdelen en producten online te bestellen, dus waarom niet voor was-chemie? Wij typeren de online bestellende ondernemer als de zelfstandige die weet wat hij wil – voor een normale prijs.

Tegelijk komen er ook veel vragen binnen over werking en afstelling, geen wasstraat is immers hetzelfde. Daarom besloot Autozeep.nl eind vorig jaar ook voor de meer traditionele aanpak te gaan en met een ervaren vertegenwoordiger in zee te gaan: Bob van Eck, jarenlang werkzaam bij Kiehl Chemie en een bekend gezicht in de markt. Bob kan de ondernemers op locatie bijstaan met alle adviezen.

Rain-X

Autozeep.nl heeft onlangs de exclusieve distributierechten voor Europa van Rain-X binnen gehaald. Het bekende Amerikaanse product dat auto’s en ruiten langdurig waterafstotend maakt, was in Europa al een tijdje van de markt omdat het niet voldeed aan bepaalde wetgeving. Door het aanpassen van de samenstelling mag het weer verkocht worden in Europa. “We richten ons vooralsnog vooral op de Benelux en aangrenzende landen, maar wie weet wat de toekomst brengt”, zegt Van Veen.

Rain-X

Links het met Rain-X behandelde oppervlak van de voorruit van een auto.

En zo zitten er nog meer bekende merken in de pijplijn. “Maar eerst testen of het goed werkt, anders beginnen we er niet aan.” Dat de mensen achter Autozeep.nl zelf auto’s wassen is volgens Van Veen en Van Eck eerder een voordeel dan een nadeel. De kans bestaat dat carwashbedrijven hen naast groothandel ook als concurrent zien. “Natuurlijk is het in deze dichtbevolkte markt een kwestie van gunnen, maar ik denk dat onze klanten er veel voordeel van hebben dat wij weten waar we het over hebben, de producten uitgebreid in de praktijk hebben getest en met ze kunnen meedenken. Welke vertegenwoordiger van was-chemie wast nu zelf auto’s? Verder is het voor ons geen probleem om iets terug te nemen als het niet bevalt, dan maken we het gewoon op in een van onze eigen wasstraten.”

Krappe markt

Na twee jaar ervaring met Autozeep.nl moeten we ook constateren dat het soms een conservatieve markt is. Carwashes zijn gewend om volledig ontzorgd te worden. Het was verrassend te zien dat er ondernemers zijn die geen idee hebben wat er in de technische ruimte gebeurt. Deze ondernemers staan wij bij met onze praktijk ervaringen als was-ondernemers. Het is ook een kleine markt met veel partijen die chemie willen verkopen. We hebben gemerkt dat niet alleen de prijs bepalend is. Het heeft ook te maken met gunnen en natuurlijk moet het product goed zijn. Klanten die alleen op de prijs afkomen, zijn ook snel weer weg als er vervolgens iemand voorbij komt die nog goedkoper is.”

Autozeep2

Daarom doet Autozeep.nl graag iets extra’s. Bob van Eck doet de buitendienst, daarnaast is er een monteur op de weg en springen Marcel, Johan en Bas met veel plezier zelf in de auto als dat nodig is om klanten te voorzien van materialen en advies bij het instellen van apparatuur. Het idee is dat carwashes zelf online bestellen, maar dat degene die dat wil daarbij op weg geholpen wordt.

Horizon verbreden

In de webshop is naast chemie van verschillende merken, waaronder het eigen label Quality Carwash, ook een uitgebreid assortiment van aanvullende producten te vinden, zoals borstels en zouttabletten bijvoorbeeld. En elke week komen er producten bij. “Dat zijn vooral serviceproducten die we er bij doen omdat we merken dat onze klanten op zoek zijn naar een one-stop-shop”, legt Van Eck uit. “Verder kijken we naar het verbreden van onze horizon naar andere sectoren buiten de carwashes. Het zijn vaak dezelfde leveranciers, maar andere producten. De carwash chemie is een niche markt, dus dan is het goed om ook verder te kijken.”

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.