Hoe creativiteit de koers bepaalt bij Matz Carwash tijdens de coronacrisis

Eigendom Matxz

Bij de beide vestigingen van Matz Carwash wordt hard gewerkt om het coronavirus buiten de deur te houden en tegelijkertijd klanten te behouden. Ondernemer Martin Kniest organiseerde van vrijdag tot en met zondag een ‘discocarwash’ met een lichtshow en een dj. Het werd volgens de ondernemer een succes. Kniest vertelt hoe hij probeert om met een creatieve insteek mensen aan zich te binden.

Hoe spelen jullie in op het coronavirus?

“Het is een drukke periode voor ons, omdat we volgens nieuwe protocollen werken door de komst van het coronavirus. Dat brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Omdat we in groepen werken, doen we er alles aan om besmetting te voorkomen omdat ten koste gaat van het team. Een situatie waarin een heel team zou uitvallen, is onwenselijk. We zijn tenminste nog open. Iets dat onze collega’s in België niet kunnen zeggen.”

Welke maatregelen hebben jullie doorgevoerd?

“Op dit moment hebben wij besloten om de stofzuigerhal te sluiten om het contact met klanten zo minimaal mogelijk te houden. Dit omdat blijkt dat besmetting door kunststof dat op de stofzuigmond zit ook razendsnel kan gaan. Het blijkt dat het coronavirus hier dagenlang op kan zitten waardoor besmetting mogelijk is. Er kan nu alleen gewassen worden bij ons. Klanten hebben hier alle begrip voor. Mits je dit maar duidelijk communiceert voor men het terrein op rijdt. Onze medewerkers maken standaard gebruik van washandschoenen. Daarnaast wordt de sanitaire ruimte regelmatig schoongemaakt en vragen we onze medewerkers om extra hygiëne toe te passen door vaker hun handen te wassen. We hebben de VIP-behandeling en poetsbehandelingen stopgezet en de VIP wachtruimte gesloten. In deze tijd vragen we onze klanten of ze via de pin willen betalen in plaats van met contant geld af te rekenen. Bij het afrekenen benaderen onze medewerkers de klanten via het raam aan de passagierskant. Zo wordt de afstand tussen klant en personeel vergroot en dat is veiliger.”

Hoe werd op de discocarwash gereageerd?

“Heel goed. Het voordeel van de discocarwash is dat het een veilig uitstapje was. Mensen hoefden de auto niet uit en contact met medewerkers werd tot een minimum beperkt. Gisteren was het tot wel honderdvijftig procent drukker dan op een reguliere zondag. Onze oudste filiaal in Zutphen werd erg druk bezocht. De vestiging in Deventer had iets minder bezoekers over de vloer, maar ook daar was over aandacht weinig te klagen. We hebben de prijzen bewust laag gehouden, omdat we zoveel mogelijk mensen wilden bereiken.”

De discocarwash was een vrolijk bericht in een tijd waarin helaas weinig positief nieuws te melden is.

“Zo is dit evenement ook bedoeld: als een vrolijke noot. We hebben heel veel blije kindergezichtjes gezien en daar doen we het voor. Er stonden auto’s in de rij voor de lichtshow en de dj’s. In het lokale nieuwsblad kregen we gratis een paginagrote advertentie om dit evenement onder de aandacht te brengen. Het is belangrijk dat je oprecht bent en er geen commercieel feestje van maakt. Ons doel was om verstrooiing te brengen en wat leuks te bieden aan gezinnen met kinderen. Als je zo’n event organiseert in deze tijd moet je ervoor zorgen dat je alles tot in de puntjes hebt voorbereid. Je moet de veiligheid van bezoekers niet in gevaar brengen door van de regels van het RIVM af te wijken. Doe je dat wel dan ben je binnen no time groot nieuws op social media. We hebben dan ook heel veel tijd in de voorbereidingen gestoken.”

Is creativiteit juist nu niet het redmiddel voor worstelende ondernemers? Door jezelf te onderscheiden van de rest trek je immers de aandacht.

“Zo simpel is het niet. Er komt zoals gezegd nog heel wat kijken bij het organiseren van een evenement als de discocarwash. Het is een beetje een moeilijk verhaal. Heel veel ondernemers zijn een beetje zoekende. Normaliter zouden bedrijfseigenaren sneller een succesvol voorbeeld volgen en er een eigen draai aan geven. In deze periode is men daar wat huiverig voor. Wij zijn voorzichtig onze mogelijkheden aan het verkennen.”

Wat volgt er na de discocarwash?

“Zoals ik al zei, zijn we nog aan het brainstormen. Wat we in elk geval doen, is onze dankbaarheid uitspreken naar zorgmedewerkers. Als zij kunnen aantonen in de zorg te zitten, mogen deze helden en heldinnen gratis hun auto bij ons komen wassen. Dit in het kader van ‘Jij zorgt voor ons, wij zorgen voor jouw auto’. Medewerkers van ziekenhuizen in Deventer en Zutphen mogen hier kosteloos hun voertuig laten wassen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe creativiteit de koers bepaalt bij Matz Carwash tijdens de coronacrisis | CarwashPro

Hoe creativiteit de koers bepaalt bij Matz Carwash tijdens de coronacrisis

Eigendom Matxz

Bij de beide vestigingen van Matz Carwash wordt hard gewerkt om het coronavirus buiten de deur te houden en tegelijkertijd klanten te behouden. Ondernemer Martin Kniest organiseerde van vrijdag tot en met zondag een ‘discocarwash’ met een lichtshow en een dj. Het werd volgens de ondernemer een succes. Kniest vertelt hoe hij probeert om met een creatieve insteek mensen aan zich te binden.

Hoe spelen jullie in op het coronavirus?

“Het is een drukke periode voor ons, omdat we volgens nieuwe protocollen werken door de komst van het coronavirus. Dat brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Omdat we in groepen werken, doen we er alles aan om besmetting te voorkomen omdat ten koste gaat van het team. Een situatie waarin een heel team zou uitvallen, is onwenselijk. We zijn tenminste nog open. Iets dat onze collega’s in België niet kunnen zeggen.”

Welke maatregelen hebben jullie doorgevoerd?

“Op dit moment hebben wij besloten om de stofzuigerhal te sluiten om het contact met klanten zo minimaal mogelijk te houden. Dit omdat blijkt dat besmetting door kunststof dat op de stofzuigmond zit ook razendsnel kan gaan. Het blijkt dat het coronavirus hier dagenlang op kan zitten waardoor besmetting mogelijk is. Er kan nu alleen gewassen worden bij ons. Klanten hebben hier alle begrip voor. Mits je dit maar duidelijk communiceert voor men het terrein op rijdt. Onze medewerkers maken standaard gebruik van washandschoenen. Daarnaast wordt de sanitaire ruimte regelmatig schoongemaakt en vragen we onze medewerkers om extra hygiëne toe te passen door vaker hun handen te wassen. We hebben de VIP-behandeling en poetsbehandelingen stopgezet en de VIP wachtruimte gesloten. In deze tijd vragen we onze klanten of ze via de pin willen betalen in plaats van met contant geld af te rekenen. Bij het afrekenen benaderen onze medewerkers de klanten via het raam aan de passagierskant. Zo wordt de afstand tussen klant en personeel vergroot en dat is veiliger.”

Hoe werd op de discocarwash gereageerd?

“Heel goed. Het voordeel van de discocarwash is dat het een veilig uitstapje was. Mensen hoefden de auto niet uit en contact met medewerkers werd tot een minimum beperkt. Gisteren was het tot wel honderdvijftig procent drukker dan op een reguliere zondag. Onze oudste filiaal in Zutphen werd erg druk bezocht. De vestiging in Deventer had iets minder bezoekers over de vloer, maar ook daar was over aandacht weinig te klagen. We hebben de prijzen bewust laag gehouden, omdat we zoveel mogelijk mensen wilden bereiken.”

De discocarwash was een vrolijk bericht in een tijd waarin helaas weinig positief nieuws te melden is.

“Zo is dit evenement ook bedoeld: als een vrolijke noot. We hebben heel veel blije kindergezichtjes gezien en daar doen we het voor. Er stonden auto’s in de rij voor de lichtshow en de dj’s. In het lokale nieuwsblad kregen we gratis een paginagrote advertentie om dit evenement onder de aandacht te brengen. Het is belangrijk dat je oprecht bent en er geen commercieel feestje van maakt. Ons doel was om verstrooiing te brengen en wat leuks te bieden aan gezinnen met kinderen. Als je zo’n event organiseert in deze tijd moet je ervoor zorgen dat je alles tot in de puntjes hebt voorbereid. Je moet de veiligheid van bezoekers niet in gevaar brengen door van de regels van het RIVM af te wijken. Doe je dat wel dan ben je binnen no time groot nieuws op social media. We hebben dan ook heel veel tijd in de voorbereidingen gestoken.”

Is creativiteit juist nu niet het redmiddel voor worstelende ondernemers? Door jezelf te onderscheiden van de rest trek je immers de aandacht.

“Zo simpel is het niet. Er komt zoals gezegd nog heel wat kijken bij het organiseren van een evenement als de discocarwash. Het is een beetje een moeilijk verhaal. Heel veel ondernemers zijn een beetje zoekende. Normaliter zouden bedrijfseigenaren sneller een succesvol voorbeeld volgen en er een eigen draai aan geven. In deze periode is men daar wat huiverig voor. Wij zijn voorzichtig onze mogelijkheden aan het verkennen.”

Wat volgt er na de discocarwash?

“Zoals ik al zei, zijn we nog aan het brainstormen. Wat we in elk geval doen, is onze dankbaarheid uitspreken naar zorgmedewerkers. Als zij kunnen aantonen in de zorg te zitten, mogen deze helden en heldinnen gratis hun auto bij ons komen wassen. Dit in het kader van ‘Jij zorgt voor ons, wij zorgen voor jouw auto’. Medewerkers van ziekenhuizen in Deventer en Zutphen mogen hier kosteloos hun voertuig laten wassen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.