Onderzoek naar autowassen in Duitsland
Een actueel onderzoek van de tankstationketen HEM over het onderwerp ‘autowassen’ onthult de voorkeuren en gewoonten van Duitsers als het gaat om het schoonmaken van hun voertuigen. Hoewel 33 procent van de ondervraagden veel belang hecht aan netheid, geeft ruim de helft (52 procent) toe dat ze het wassen van auto’s wel eens verwaarlozen.
De tankstationketen HEM voerde een marktonderzoek uit onder ruim 2.000 deelnemers uit Duitsland om de voorkeuren van Duitsers op het gebied van autowassen te bepalen. Het blijkt dat bijna één op de drie (30 procent) de voorkeur geeft aan een wasstraat, terwijl bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) de voorkeur geeft aan een autowasfaciliteit bij het tankstation. Bij het wassen van een auto hechten de meeste bestuurders waarde aan een grondige en zachte reiniging (56 procent), het reinigen van de autovelgen (67 procent), hogedrukreiniging tegen hardnekkig vuil (66 procent) en het reinigen van de onderkant om roestvorming te voorkomen (65 procent).
Voor 84 procent van de deelnemers aan het onderzoek is duurzaamheid ook tijdens het wasproces belangrijk. De focus ligt op waterterugwinning (67 procent), gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen (68 procent) en energie-efficiëntie (52 procent). Een kwart van de ondervraagden (25 procent) geeft ook de voorkeur aan het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Weer speelt ook een rol
Het optimale tijdstip voor een autowasbeurt wordt één of twee keer per maand door ruim de helft van de ondervraagden (53 procent) aanbevolen. Sommige deelnemers (37 procent) vinden dat eens in de paar maanden schoonmaken voldoende is. Het weer speelt ook een rol: 54 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan een droog klimaat om te voorkomen dat het voertuig meteen weer vuil wordt. Velen (bijna een derde) geven de voorkeur aan een bewolkte lucht om ongewenste waterstrepen op ramen of verf te voorkomen. En 27 procent pleit voor zonnig weer om de glans van het schone voertuig beter zichtbaar te maken.
Lees ook: