Onderzoek: wat wil de carwash-klant?

De manier waarop klanten omgaan met het wassen van hun auto is niet meer hetzelfde als toen de eerste geautomatiseerde wasstraten in het straatbeeld verschenen. Om vandaag de dag succesvol een carwash te runnen, moeten ondernemers de voorkeuren van carwashklanten in de gaten houden.

Uit recent onderzoek in opdracht van Autoscout24 onder 500 automobilisten in Oostenrijk blijkt dat een impulsief bezoek aan de wasstraat minder vaak voorkomt in de winter. Het onderzoek bracht ook de voorkeuren van carwashklanten met cijfers in beeld. Ruim een ​​kwart van alle respondenten geeft aan zijn auto nooit met de hand te wassen. Minstens 28 procent doet dit af en toe. De wasstraat blijkt duidelijk favoriet te zijn voor het reinigen van voertuigen. Meer dan elke tweede respondent bevestigt dat ze minstens één keer per maand door een wasstraat rijden. In een vergelijking tussen mannen (52 procent) en vrouwen (54 procent), lopen vrouwen iets voor.

Schoon interieur

Op de plekken waar de wasborstels niet bij kunnen, moeten klanten zelf een handje toesteken. Het enthousiasme is hier meestal beperkt. Maar vrouwen lijken meer waarde te hechten aan een schoon interieur dan mannen. De middenconsole, het interieur en de achteruitkijkspiegel worden door 54 procent van de ondervraagde vrouwen minstens een keer in de maand schoongemaakt, tegenover 46 procent van de mannen.

Jongeren onder de 30 jaar lopen uit de pas als het gaat om het schoonmaken van de buitenkant van hun auto: 64 procent van deze leeftijdsgroep geeft aan minimaal één keer per maand naar de wasstraat te gaan. 46 procent van deze leeftijdsgroep wast de auto met de hand.

Menig carwash-exploitant maakt zich zorgen over dit gebrek aan interesse voor een schone auto. Anderen zien hier juist potentie voor verdere ontwikkeling van hun onderneming. Wanneer je klanten zou vragen of ze graag een schone auto willen, zouden ze het daar zeker mee eens zijn. Tegelijkertijd zou uit zo’n enquête ook blijken dat velen niet bereid zijn om hier hun eigen tijd en energie in te steken.

Marktpotentie

Dit toont aan dat er een duidelijk potentieel is voor diensten die de klantwens vervullen en tegelijkertijd de tijd en energie van de klant besparen. Het is daarom des te belangrijker om goed te kijken naar de delen van een auto die klanten belangrijk vinden om ze schoon te houden, maar de bereidheid om het schoon te maken laag. In de toekomst zullen dit de niches zijn waarin de carwash-industrie zich verder zal ontwikkelen. Het toenemende enthousiasme van klanten voor professionele express interieur-reiniging bewijst dit.

Binnenkort presenteert Bovag de nieuwste uitgave van Wassen in Cijfers. De branchevereniging doet dit onderzoek eens in de drie jaar. De laatste uitgave is van 2018 en de Nederlandse cijfers lopen vrijwel gelijk op met die in Oostenrijk. Toen bleek dat nog maar 23 procent van de autobezitters zijn voertuig thuis waste. In 2012 was dat nog ruim 37 procent. De geautomatiseerde wasstraat was met bijna 42,5 procent favoriet. In totaal werd het Nederlandse wagenpark vorig jaar meer dan 73 miljoen keer gewassen, waarvan bijna 28 miljoen keer in wasstraten.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.