Ready2Wash: behoefte aan contactloos betalen is groter dan ooit

De coronacrisis heeft een flinke impact op de carwashbranche. Softwarebedrijf Ready2Wash biedt een veilige contactloze betaalapplicatie voor wasboxen en rollovers aan. De Tsjechische onderneming is gespecialiseerd in de ontwikkeling van apps waarmee wasprogramma’s snel en contactloos betaald kan worden. Het bedrijf was betrokken bij de oplevering van 24/7 Selfservice Carwash Vlissingen. Projectmanager Dejan Pjevac vertelt meer over het project, op stapel zijnde innovaties en de impact van de coronacrisis.

De Smart self service car wash app van Ready2Wash is beschikbaar in achttien landen wereldwijd. De app is verkrijgbaar in twaalf talen en ondersteunt zeven verschillende munteenheden. Het doel van de onderneming is om Europa’s grootste speler op het gebied van carwash-apps te worden, stelt Pjevac.

Hoe anticiperen jullie op de coronacrisis? Heeft het virus invloed op jullie bedrijfsvoering?

“Ready2Wash is een contactloze betaaloplossing voor wasgelegenheden. Of het nu om grote wasstraten of kleine om self-carwashes gaat maakt niet uit. Ons systeem is vooral in deze tijd van social distancing erg handig, omdat er geen menselijk contact en contant geld aan te pas komt. Van de andere kant zorgt het coronavirus ervoor dat mensen hun woning amper verlaten en daardoor vaker thuisblijven. Dat scheelt dan weer in de omzet. Zakelijk gezien hebben we momenteel weinig te klagen. We hebben met een sterke groei te maken op het gebied van dienstverlening. Nu is de behoefte aan contactloos betalen in de carwashbranche groter dan ooit en dat merken we. Steeds minder mensen betalen cash. In de toekomst zal de vraag naar contactloze betalingen enkel toenemen verwachten we.”

Zijn jullie bezig met de ontwikkeling van nieuwe innovaties?

“Jazeker. We brengen dit jaar verschillende nieuwe producten en diensten op de markt. De belangrijkste ontwikkeling is dat we de roll-over markt gaan bedienen met een eigen betaalsysteem. Deze innovatie maakt het mogelijk voor ondernemers om hun bedrijfsvoering te verbeteren en moderniseren. Daardoor kunnen ze een nieuwe doelgroep bereiken. Verder zijn we bezig met het implementeren van verbeteringen in onze bestaande systemen. Een andere mijlpaal die later dit jaar bereikt zal worden, is de lancering van de Kärcher Car Wash app die in samenwerking met onze Duitse partner Alfred Kärcher SE & Co. KG is ontwikkeld. Met deze applicatie kan voortaan contactloos betaald worden bij wasinstallaties van dit merk. Wij staan open voor samenwerkingsverbanden met verschillende partijen zoals fabrikanten, oliemaatschappijen en investeerders.”

Hoe is Ready2Wash ontstaan?

“Ons bedrijf werd in 2016 opgericht en we waren een van de eerste partijen die besloot om zich op de carwashbranche te richten. De digitalisering stond in deze sector nog in de kinderschoenen en we zagen dan ook erg veel potentieel in onze oplossingen. Onze insteek was dat we dankzij een digitaal systeem het leven van carwash-ondernemers en hun klanten konden veraangenamen. We ontwikkelden een gebruiksvriendelijke oplossing waarmee ondernemers op eenvoudige manier hun marketingactiviteiten konden bedrijven en tegelijkertijd het klantgedrag konden monitoren. Daarnaast is het opstellen van loyaliteitsprogramma’s om klanten aan je carwash te binden met ons systeem erg gemakkelijk. Bezoekers van wasgelegenheden profiteren dan van kortingen en kunnen via hun smartphone betalen als ze een app installeren. Dat vereenvoudigt een bezoek aan een carwash.”

Er worden steeds meer apps gelanceerd waarmee bezoekers wasprogramma’s kunnen aanschaffen. Hoe onderscheiden jullie je?

“Je hebt zeker een punt. De markt wordt overspoeld met verschillende nieuwe betaalmogelijkheden. Onze app stelt gebruikers in staat om wasprogramma’s te kopen die direct starten wanneer de klant de wasstraat inrijdt. Er hoeft niks ingetoetst te worden. Een ander voordeel is dat we geen gebruik maken van externe apparatuur of betaalsystemen om de identiteit van de app-gebruikers te verifiëren. Prijstechnisch gezien vallen we ook op, omdat we geen additionele hardware gebruiken maar enkel gebruik maken van in-house ontwikkelde onderdelen. Dit betekent dat we de ontwikkelkosten laag kunnen houden.”

Hoe raakten jullie betrokken bij het project van 24/7 Selfservice Carwash Vlissingen?

“Nadat we ontdekten dat er bij het project in Vlissingen een gigantische self-carwash met acht wasprogramma’s gebouwd ging worden, waren we direct geïnteresseerd. Voor ons was het duidelijk dat we onderdeel van deze klus wilden uitmaken. Nederland is een van de koplopers op het gebied van carwashes dus we voelden ons vereerd dat we aan dit project konden bijdragen en onze partner Adriateh konden ondersteunen. De verwachtingen over het succes van deze carwash is groot, omdat Nederland hoog scoort als het gaat om landen waar contactloze betalingen gemeengoed zijn geworden.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.