Eigenaar Belgische carwashketen boos op Nationale Veiligheidsraad

Vincent Thiers staat aan het roer van carwashketen De Singel en hij is boos op de Nationale Veiligheidsraad, omdat deze wasgelegenheden wegens het coronavirus verbiedt open te gaan. Carwashes bij onze Zuiderburen zijn sinds 18 maart gesloten en een precieze openingsdatum is nog niet gegeven. Een vreemde gewaarwording stelt de ondernemer, omdat recentelijk wel tuincentra en drive-in restaurants hun deuren mochten heropenen.

Thiers uit zijn ongenoegen aan een redacteur van dagblad De Tijd: “Wij kunnen perfect volgens de veiligheidsregels werken in onze zes vestigingen, zonder enig besmettingsgevaar voor de klant, maar toch mag het niet. Net zoals de rest van België moesten wij de deuren sluiten vanaf 18 maart. Sindsdien zijn onze inkomsten tot nul herleid.”

Wat Thiers het meeste dwarszit, is de onduidelijkheid vanuit de overheid. “We staan in contact met de overheid via onze sectorfederatie, maar we krijgen maar geen uitsluitsel over de mogelijke startdatum”, zegt hij. Op 4 mei mogen de meeste business-to-business bedrijven in België onder strenge voorwaarden open. Winkels moeten echter wachten tot 11 mei. “De overheid klasseert ons bij die laatste categorie, maar ook daar is onduidelijkheid over. Ongeveer de helft van onze klanten zijn bedrijven, zoals de supermarktketen Lidl en de reisbijstandorganisatie VAB. Maar toch zijn we geen business-to-business?”

Onmisbare sector

De ondernemer heeft begrip voor de maatregelen, maar het zit hem niet lekker dat hij de deuren moet sluiten terwijl andere bedrijven uit de categorie ‘onmisbare sectoren’ mogen heropenen. “Ik ben de eerste om toe te geven dat de carwash geen onmisbare sector is. Maar het is geen kwestie meer van wel of niet-essentiële verplaatsingen. De vraag is nu: kan het veilig gebeuren? In elk van onze vestigingen werkt maar één medewerker, de klant moet zijn auto niet uitkomen en kan contactloos betalen, zelfs zonder dat het raampje omlaag moet. Het risico op besmettingen is bijna onbestaande. Wij kunnen perfect veilig werken. Laat ons dan toch aan de slag gaan. Daarom stoor ik me zo aan de drive-ins van fastfoodketens, die wel open mogen.”

Tot de heropening een feit is, verzorgt het technisch team van Thiers groot onderhoud. “We grijpen de gelegenheid aan om alles grondig te reinigen, nieuw textiel op de borstels te steken, leidingen te vernieuwen… zodat we in topvorm zijn als we weer op snelheid komen. We kunnen gemakkelijk zestig wagens per uur aan in de wasstraat. Op korte termijn hangt alles af van het gedrag van de consument. We hopen dat de angst wegebt, en zijn er zeker van dat mensen ernaar snakken uit hun kot te komen. Maar dat wil niet zeggen dat wij geen verantwoordelijkheid moeten nemen: op het vlak van veiligheid.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eigenaar Belgische carwashketen boos op Nationale Veiligheidsraad | CarwashPro

Eigenaar Belgische carwashketen boos op Nationale Veiligheidsraad

Vincent Thiers staat aan het roer van carwashketen De Singel en hij is boos op de Nationale Veiligheidsraad, omdat deze wasgelegenheden wegens het coronavirus verbiedt open te gaan. Carwashes bij onze Zuiderburen zijn sinds 18 maart gesloten en een precieze openingsdatum is nog niet gegeven. Een vreemde gewaarwording stelt de ondernemer, omdat recentelijk wel tuincentra en drive-in restaurants hun deuren mochten heropenen.

Thiers uit zijn ongenoegen aan een redacteur van dagblad De Tijd: “Wij kunnen perfect volgens de veiligheidsregels werken in onze zes vestigingen, zonder enig besmettingsgevaar voor de klant, maar toch mag het niet. Net zoals de rest van België moesten wij de deuren sluiten vanaf 18 maart. Sindsdien zijn onze inkomsten tot nul herleid.”

Wat Thiers het meeste dwarszit, is de onduidelijkheid vanuit de overheid. “We staan in contact met de overheid via onze sectorfederatie, maar we krijgen maar geen uitsluitsel over de mogelijke startdatum”, zegt hij. Op 4 mei mogen de meeste business-to-business bedrijven in België onder strenge voorwaarden open. Winkels moeten echter wachten tot 11 mei. “De overheid klasseert ons bij die laatste categorie, maar ook daar is onduidelijkheid over. Ongeveer de helft van onze klanten zijn bedrijven, zoals de supermarktketen Lidl en de reisbijstandorganisatie VAB. Maar toch zijn we geen business-to-business?”

Onmisbare sector

De ondernemer heeft begrip voor de maatregelen, maar het zit hem niet lekker dat hij de deuren moet sluiten terwijl andere bedrijven uit de categorie ‘onmisbare sectoren’ mogen heropenen. “Ik ben de eerste om toe te geven dat de carwash geen onmisbare sector is. Maar het is geen kwestie meer van wel of niet-essentiële verplaatsingen. De vraag is nu: kan het veilig gebeuren? In elk van onze vestigingen werkt maar één medewerker, de klant moet zijn auto niet uitkomen en kan contactloos betalen, zelfs zonder dat het raampje omlaag moet. Het risico op besmettingen is bijna onbestaande. Wij kunnen perfect veilig werken. Laat ons dan toch aan de slag gaan. Daarom stoor ik me zo aan de drive-ins van fastfoodketens, die wel open mogen.”

Tot de heropening een feit is, verzorgt het technisch team van Thiers groot onderhoud. “We grijpen de gelegenheid aan om alles grondig te reinigen, nieuw textiel op de borstels te steken, leidingen te vernieuwen… zodat we in topvorm zijn als we weer op snelheid komen. We kunnen gemakkelijk zestig wagens per uur aan in de wasstraat. Op korte termijn hangt alles af van het gedrag van de consument. We hopen dat de angst wegebt, en zijn er zeker van dat mensen ernaar snakken uit hun kot te komen. Maar dat wil niet zeggen dat wij geen verantwoordelijkheid moeten nemen: op het vlak van veiligheid.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.