Meguiar’s: ‘Het zijn de details die het verschil maken’

Wat is er nodig om een auto professioneel te detailen? In het Meguiar’s detailingcenter MTEC in Baarn, laat poetsexpert Marcel de Vries (47) de fijne kneepjes van het vak zien. Detailen wordt bij steeds meer wasstraten aangeboden, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd goed gebeurt. “Er kan nogal wat misgaan en in veel gevallen worden belangrijke stappen overgeslagen”, aldus De Vries.

Meguiar’s produceert auto-onderhoudsproducten en richt zich op het midden- en hogere segment van de poetsindustrie. Dagelijks worden bij MTEC de mooiste auto’s gepoetst en voorzien van verschillende coatings. Vandaag wordt gedemonstreerd wat de basisstappen zijn die makkelijk toepasbaar zijn in wasgelegenheden die niet hele dagen hebben om auto’s te poetsen. De Vries poetst als zo’n 12 jaar auto’s voor Meguiar’s. Tegenwoordig samen met zijn zoon Randy (27).

Het wassen

Het grondig wassen van de auto voordat de auto gepolijst wordt is essentieel. “Het is echt de basis. Als je dat niet goed doet, dan breng je verder in het proces meer schade aan de auto dan dat je goed doet.” Volgens hem moet de auto echt tot in detail schoon zijn. “Ook de wielkasten krijgen hierbij veel aandacht van ons. Het zand dat zich daar ophoopt kan voor krassen zorgen wanneer we er met de polijstmachine overheen gaan en het vervolgens aan onze pad blijft hangen.”

Dat wassen wordt dan ook uitvoerig gedaan op een speciaal ingerichte plaats op het bedrijventerrein waar het bedrijf zich bevindt. Uiteraard worden ook hier enkel en alleen producten van Meguiar’s gebruikt. “Eerst spuiten we de auto echt heel goed af, er mag geen vuil meer opzitten, anders veroorzaken we krassen. Nadat we met hogedruk alles hebben afgespoten, gaan we met de hand verder en wassen we de gehele auto met en pH neutrale shampoo die de lak niet uitdroogt.”

Paarse velgen

Bij de start van het wassen van de auto worden eerst de velgen ingespoten met een speciaal nieuw middeltje. De nieuwe spray moet op droge velgen worden aangebracht en blijkt nog niet eens op de markt te zijn en zorgt ervoor dat alle metalen op en in de velg worden afgestoten. Dit zorgt voor een chemische reactie waardoor de velg verkleurt naar paars. Belangrijk detail is dat deze velgenreiniger pH neutraal is en dus veilig te gebruiken is op ongelakte aluminium velgen en veilig is voor high-end aftermarket remsystemen. “Prachtig spul, ik ga zodra dit in Nederland is, gelijk enkele flessen bestellen”, zegt De Vries.

Bij de detailingruimte duiken de poetsers gelijk weer op de auto. “We gaan hem nu met de hand helemaal drogen. Daarna mag de auto pas naar binnen, we willen de werkplaats ook wel netjes houden natuurlijk.” De hagelwitte vloer getuigt ervan dat er netjes wordt gewerkt. Sowieso geeft de grote open poetshal een schoon gevoel. “Dat is ook de bedoeling. Mensen moeten niet in een smerig donker hok komen, dat schept al geen vertrouwen.”

Detailing

Tijd voor het detailen. Er wordt met de belangrijkste stap begonnen, het kleien. “Veel bedrijven steken hier niet genoeg tijd in terwijl het eigenlijk de belangrijkste stap is.” Met de klei wordt het vastzittende vuil van de lak gehaald wat met wassen niet verwijderd kan worden, zoals De Vries het mooi zegt. “Wanneer je hier goed de tijd aan besteedt, pak je dit vuil op tijdens het polijsten. Dit vuil nestelt zich in de polijstpad waardoor je resultaat veel minder wordt en je hologrammen creeert. De lak is na het kleien superglad waardoor alle stappen hierna ook makkelijker gaan. Een goede investering dus. Het goed kleien van een auto duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur.”

Vanwege het tijdsbestek verloopt het bij ons net iets anders. In ongeveer een kwartier is de auto gedaan, weliswaar door drie mensen tegelijk. Toch komt er nog veel vuiligheid uit de lak. “De volgende stap is het polijsten, daarmee maken we de auto glad en gaan echt de oneffenheden die niet te diep zitten eruit.” Als voorbeeld wordt een flinke doffe plek genomen op de motorkap.

“Hier heeft iemand vogelpoep laten indrogen en het daarna proberen weg te poetsen. Funest voor de lak.” De krassen zijn dan ook te diep om alleen met het polijsten weg te krijgen. “De plek ‘wetsand’ ik zo. Met een soort nat schuurpapier probeer ik voorzichtig de krassen weg te halen. Don’t try this at home. Het is heel erg moeilijk en je kan de lak makkelijker schade aanbrengen dan het probleem oplossen.” Na het wetsanden en polijsten is de diepe beschadiging nagenoeg weg.

(Foto: Producten die gebruikt zijn tijdens de detailbeurt. lees verder onder foto)

meguiar

Schade

Nadat de mannen enthousiast met de polijstmachines aan de slag zijn gegaan, is het tijd voor de laatste stap. Het aanbrengen van een speciale wax om alle poriën in de lak weer goed te sluiten. “Deze wax blijft ongeveer drie tot zes maanden zitten. Het zorgt voor een diepe glans.” Het is volgens hem wel belangrijk in de tussentijd de auto regelmatig goed af te spuiten en het liefst met de hand te wassen. “Dan blijft de auto het langst goed glimmen.”

Tijdens het nalopen van de auto checkt De Vries ook de lak van de auto op alle punten. Aan de achterkant blijft hij wat langer staan. Na een overpeinzing komt hij met slecht nieuws. “Je achterkant is wel flink vernieuwd he. Kijk maar op de lakmeter, de laklaag is een stuk dikker op de panelen. Dat betekent dat het is overgespoten, vermoedelijk na schade”, zegt hij. Leuk voor het verhaal, minder leuk voor de auto.

Marylin Monroe

De poetsexpert heeft in zijn lange carrière al veel mooie auto’s mogen poetsen. “Mijn mooiste auto is lastig te kiezen. Ik ben zelf wel gek op de modellen van Aston Martin, prachtige auto’s.” Over de meest exclusieve auto’s hoeft hij niet zo lang na te denken. “Ik heb veel modellen uit het Louwman Museum mogen poetsen. Stuk voor stuk zeldzame klassieke auto’s. Toch was de meest bijzondere wel de Ferrari 250 GT cabrio van Marilyn Monroe. Wat een prachtige auto is dat.”

Lees ook: CarwashPro schrijft in het vervolg ook over detailing

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.