Koninklijk wassen met de producten van Cartec

De kwaliteit van de chemie in de wasstraat vinden ze bij Cartec belangrijker dan tig soorten, kleuren en geuren. De chemieleverancier staat voor gebruiksgemak en heeft een totaalaanbod voor autoverzorging: van polijstmiddelen en coating tot aan velgenreiniger en borstelshampoo.

Bij Cartec zien ze in de wereld van autoverzorging poetsen en wassen steeds dichter naar elkaar toe kruipen. “Voor de consument bestaat er eigenlijk geen scheiding tussen de twee. Die wil eenvoud, een adres waar je alles voor je autoverzorging hebt”, merkt managing director Jos Willemsen. “We zien medewerkers van carwashes hier langskomen voor een training over het aanbrengen van coatings en we zien poetsbedrijven die zich verdiepen in de carwash.” Voor Cartec was het vijf jaar geleden een logische stap om naast producten voor het poetsen en hun jarenlange ervaring in het ontwikkelen van producten ook een lijn voor carwashes op te zetten.

Eigen receptuur en productie

Cartec is een totaalleverancier van chemie voor autoverzorging. Het assortiment van Cartec is breed en niet onbelangrijk: alle producten zijn van eigen receptuur en eigen productie.

Cartec werd zo’n 35 jaar geleden gestart door Johan Willemsen in Benthuizen. Het was toen een groothandel en importeur in reiniging- en verzorgingsproducten. “Maar mijn vader vond dat er te weinig kwaliteitsproducten te krijgen waren. Daar zag hij kansen”, vertelt Jos Willemsen in een online interview met CarwashPro “Hij dook letterlijk een schuurtje in en is gaan mengen om tot nieuwe producten te komen. Met de Gouden Gids in de hand zocht hij naar experts die hem op weg konden helpen. Het eerste product was de Perfect Polish. Dat was een grote hit en dat verkopen we ook nog steeds.”

Met de jaren blijft Cartec meebewegen met de autoverzorgingsmarkt en inmiddels heeft de onderneming een leidende rol. In Benthuizen werken 45 mensen op kantoor en in de ontwikkeling en productie. Cartec werkt samen met een zelfstandig verkoopteam van 22 man sterk voor de verkoop. Het merk wordt internationaal in meer dan vijftig landen verkocht.

Experts

De laatste vijf jaar heeft Cartec de blik verbreed en zich ook op de professionele carwash gericht. Waar poetsen en wassen voorheen twee gescheiden werelden waren, zijn de verschillen in de praktijk steeds kleiner. Het kernwoord is autoverzorging, en binnen die kaders weten de partijen elkaar gelukkig steeds meer te vinden, zeg Willemsen.

Peter Jan Korving is binnen Cartec de carwash-expert. Je ziet hem op de foto hierboven aan het werk bij Carwash Club in Pelt. Na heel wat jaren ervaring in de sector (onder meer bij Sonax, Washtec en een eigen poetsbedrijf) is hij in 2018 neergestreken bij Cartec waar hij zowel het verkoopteam ondersteunt als een vraagbaak is voor alle carwashklanten. Alleen al in Nederland gebruiken tientallen carwashes de producten van Cartec.

Charl van Zijl runt twee van die carwashes, Carwash Hoorn en Autocleanservice Purmerend. Hij werkt al dik veertien jaar met de producten van Cartec. “Op poetsgebied hebben zij gewoon hoogwaardige spullen, dat is al heel lang mijn ervaring. En dat geldt ook voor de producten in de wasboxen en wasstraat.” Van Zijl noemt de levering in vaten van 200 liter, de prijs en kwaliteit als pluspunten van de leverancier.

Tekst gaat verder onder de foto

Koninklijk

Korving: “wat goed is aan de productlijn voor carwashes, en sowieso bij Cartec, is de eenvoud. Als een product voldoet, dan is het goed. Dan hoef je er geen tig soorten van te hebben.”

De lijn voor carwashes draagt de naam Royal Care. Koninklijk, dus. Zo is er Royal Wheel voor de velgenreiniger, Royal Foam de schuimende shampoo en Royal Protect de wax voor langdurige bescherming, om een paar voorbeelden te noemen.

“Voor de naam Royal is heel bewust gekozen,” zegt Willemsen. “Enerzijds vanwege de kwaliteit en werking. Voor de klant is de auto een waardevol bezit, een eigen gouden koets. En hiermee hou je je auto mooi. Anderzijds omdat de klant koning is voor ons. Service is zo belangrijk. We nemen bijvoorbeeld lege vaten retour, we zorgen voor het bijvullen van de voorraden… Wij zorgen voor de chemie en ontzorgen de carwash zodat zij zich kunnen focussen op waar zij goed in zijn, namelijk auto’s wassen.”

Tekst gaat verder onder de foto

“De service en ondersteuning vanuit Cartec was voor ons reden om te kiezen voor hun carwashproducten”, vertelt Johan Maesen van de Belgische Carwash Club in Pelt. De Carwash Club heeft een totaalconcept op het gebied van autoverzorging: een wasstraat, boxen en detailing. Vanuit detailing werkte Maesen al meer dan tien jaar met Cartec. “Vandaar dat we in de carwash ook zijn overgeschakeld naar Cartec. We staan voor kwaliteit en goed resultaat. Daar sluit het gebruik van Cartec goed bij aan.”

Stabiliteit

Die eenvoud is trouwens over de hele linie bij Cartec terug te zien. Het bedrijf staat erop de beste te zijn in wat ze doen en service en stabiliteit staat daarbij op de voorgrond. Willemsen: “daar gaan we voor op het gebied van toeleveranciers, de ingrediënten die we gebruiken en de producten die we bieden. De namen moeten uitstralen wat een product doet, de kleuren en opbergsystemen spreken vervolgens voor zich. Dat maakt het ook internationaal makkelijk om met ons te werken.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.