Column

Column Erik Stern (Bovag): ‘Klantenbinding’

Klantenbinding is cruciaal om investeringen in de carwash te laten renderen. Erik Stern van de Bovag wijst in zijn column voor CarwashPro op de mogelijkheden van wasabonnementen, bijvoorbeeld gekoppeld aan autolease-contracten. 

“De autowasbedrijven zijn redelijk ongeschonden uit de coronacrisis gekomen -voor zover die überhaupt al voorbij is- en de blik kan weer vooruit worden gericht. Ook het afgelopen halfjaar hebben we gezien dat de investeringen in de wasbranche niet stil hebben gestaan. Uiteraard werd her en der wel voorzichtigheid betracht met het oog op de economische onzekerheid, maar in het algemeen kan worden gesteld dat we de dans aardig zijn ontsprongen.

Overnames, nieuwbouw en uitbreiding en modernisering worden op veel plekken voortvarend aangepakt. Daar is ook alle reden toe, want het Nederlandse wagenpark blijft groeien (in coronatijd zelfs nog harder), hoewel de vraag wel rijst hoeveel kilometers er in de toekomst afgelegd gaan worden. Thuiswerken is immers een blijvertje.

Autovakanties daarentegen zijn populairder dan ooit. Klantenbinding is cruciaal om al die investeringen te laten renderen. Gaat u bijvoorbeeld aan de slag met abonnementen? De consument lijkt er intussen op vrijwel elk vlak aan gewend: Netflix, Hello Fresh, private lease, technisch onderhoud… À propos private lease: daarin is onderhoud en reparatie inbegrepen, maar de carwash vooralsnog niet. Terwijl dat toch ook zeker een vorm van onderhoud en behoud is, dus dat is van groot belang voor de voertuigeigenaar, oftewel de leasemaatschappij of de lokale dealer. Bent u het gesprek al eens aangegaan?

Voor wat betreft de blik vooruit kunnen we aankondigen dat Bovag ook eindelijk weer eens een interessante trip organiseert. IJs en weder dienende gaan we in november naar ’s werelds grootste carwashbeurs in Las Vegas en bezoeken we een aantal interessante locaties in San Diego. Vorig jaar maart stonden we met 28 deelnemers in de startblokken voor deze reis, maar toen gooide corona te elfder ure roet in het eten. Vooralsnog staan nu alle seinen op groen en we hopen wederom met een mooi gezelschap van Bovag-leden af te kunnen reizen en in Amerika volop inspiratie op te gaan doen. Voor nu wens ik alle branchegenoten een mooie, welverdiende vakantie!”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Erik Stern (Bovag): ‘Klantenbinding’ | CarwashPro
Column

Column Erik Stern (Bovag): ‘Klantenbinding’

Klantenbinding is cruciaal om investeringen in de carwash te laten renderen. Erik Stern van de Bovag wijst in zijn column voor CarwashPro op de mogelijkheden van wasabonnementen, bijvoorbeeld gekoppeld aan autolease-contracten. 

“De autowasbedrijven zijn redelijk ongeschonden uit de coronacrisis gekomen -voor zover die überhaupt al voorbij is- en de blik kan weer vooruit worden gericht. Ook het afgelopen halfjaar hebben we gezien dat de investeringen in de wasbranche niet stil hebben gestaan. Uiteraard werd her en der wel voorzichtigheid betracht met het oog op de economische onzekerheid, maar in het algemeen kan worden gesteld dat we de dans aardig zijn ontsprongen.

Overnames, nieuwbouw en uitbreiding en modernisering worden op veel plekken voortvarend aangepakt. Daar is ook alle reden toe, want het Nederlandse wagenpark blijft groeien (in coronatijd zelfs nog harder), hoewel de vraag wel rijst hoeveel kilometers er in de toekomst afgelegd gaan worden. Thuiswerken is immers een blijvertje.

Autovakanties daarentegen zijn populairder dan ooit. Klantenbinding is cruciaal om al die investeringen te laten renderen. Gaat u bijvoorbeeld aan de slag met abonnementen? De consument lijkt er intussen op vrijwel elk vlak aan gewend: Netflix, Hello Fresh, private lease, technisch onderhoud… À propos private lease: daarin is onderhoud en reparatie inbegrepen, maar de carwash vooralsnog niet. Terwijl dat toch ook zeker een vorm van onderhoud en behoud is, dus dat is van groot belang voor de voertuigeigenaar, oftewel de leasemaatschappij of de lokale dealer. Bent u het gesprek al eens aangegaan?

Voor wat betreft de blik vooruit kunnen we aankondigen dat Bovag ook eindelijk weer eens een interessante trip organiseert. IJs en weder dienende gaan we in november naar ’s werelds grootste carwashbeurs in Las Vegas en bezoeken we een aantal interessante locaties in San Diego. Vorig jaar maart stonden we met 28 deelnemers in de startblokken voor deze reis, maar toen gooide corona te elfder ure roet in het eten. Vooralsnog staan nu alle seinen op groen en we hopen wederom met een mooi gezelschap van Bovag-leden af te kunnen reizen en in Amerika volop inspiratie op te gaan doen. Voor nu wens ik alle branchegenoten een mooie, welverdiende vakantie!”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.