Dit zijn de social media trends voor 2022

Social media is een vakgebied waar elk jaar weer diverse veranderingen optreden, signaleert marketingexpert Lex Blomsma. Maar tegelijkertijd is het een vakgebied dat veelal hetzelfde blijft. Eén aspect blijft enorm belangrijk: de doelgroep. De carwashbranche kent een brede doelgroep en dat biedt mogelijkheden.

De basis blijft in ieder geval hetzelfde. Verdiep je in de doelgroep en informeer die doelgroep op het platform waar ze graag komt met het soort content en onderwerpen waar ze warm voor loopt. Vergeet hierbij niet dat consistentie de sleutel naar succes is, dus plaats je posten met een vaste regelmaat.

Dé TikTok hype

Laten we starten met het platform voor de jongere doelgroep. Althans dit was in eerste instantie vooral voor vermaak van jonge mensen. De ‘jonge’ doelgroep wordt steeds relatiever en op dit moment verschijnen er steeds meer twintigers en dertigers. Het platform is als bedrijf bijna niet meer te negeren. Het bereik kan enorm zijn op het moment dat je de juiste content maakt. Het kan grappig of informatief zijn, maar het moet vooral passen bij de interesses van deze doelgroepen.

Ideeën voor een TikTok zijn bijvoorbeeld: een TikTok dansje door één of meerdere van de personeelsleden laten doen, het proces van een vieze naar een schone auto laten zien, de programma’s uitlichten, een (grappig) feitje van de wasstraat weggeven. Daarnaast is het ook interessant om een (kleine) samenwerking aan te gaan met iemand die veel volgers heeft. Hij/zij maakt een video en krijgt in ruil daarvoor een gratis wasbeurt. Zo vergroot je in één klap het bereik. Om de doelgroep van je video nog meer te vergroten kan je de video delen op Instagram onder het kopje ‘Reels’.

Lex Blomsma

Video’s kort en verticaal maken

De mogelijkheid voor lange video’s lijkt ideaal, maar in werkelijkheid slaat dit vaak totaal niet aan. Het is belangrijk om de video’s gericht voor de social media platforms te maken. Mensen zitten niet meer te wachten op enorm lange, liggende en vooral uitsluitend gesproken video’s. Binnen enkele seconden moet duidelijk zijn waar het over gaat en of de video interessant genoeg is. Daarbij zijn vierkante of beter nog verticale video’s geschikter voor de social media platforms van tegenwoordig.

Polls, quizes of vraagstickers zijn een vorm van interactie waarmee je je volgers vasthoudt en ze een stem geeft. De content is nou eenmaal leuker en interessanter als je eraan mee mag doen. Dit kan zowel in de Stories op Instagram als in de berichten op Facebook. Vraag je gebruikers bijvoorbeeld welk programma zij nog missen of wat zij juist het leukst vinden aan de carwash? Of je doet een quiz waarin je vragen stelt over het personeel, feitjes en de geschiedenis van de carwash.

Adverteren biedt mogelijkheden

Je betaalt voor een bericht, die jouw (zelf ingestelde) doelgroep bereikt, met als doel om meer mensen naar jouw carwash te trekken. Zorg er echter voor dat je up-to-date blijft, want in 2022 zijn er enorme veranderingen als het om adverteren gaat. In 2021 was het nog mogelijk om je campagnes specifiek in te stellen met behulp van specifieke persoonlijke kenmerken en doelgroepen. Dit is op dit moment niet meer zo uitgebreid mogelijk als dat het was op zowel Instagram als Facebook.

Helaas kunnen IPhone gebruikers namelijk sinds een aantal maanden de bevoegdheid (voor Facebook) om hen op het internet te volgen uitzetten. Het succes van jouw campagne is dus moeilijker te meten. Echter kan de social media app het gedrag van haar gebruikers nog steeds meten, dus retargeten binnen de social media apps op video views is bijvoorbeeld erg relevant. Social media is een snel veranderende digitale omgeving, maar voor jouw carwash oh zo belangrijk.

Wie is Lex Blomsma?

Lex Blomsma werkte jarenlang bij EenzetCarwash als planner en later als web-editor, was verantwoordelijk voor de online marketing en customer support. Sinds 2015 is hij onder de naam Carwash Marketing actief als onafhankelijk marketingexpert voor de carwashbranche.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de social media trends voor 2022 | CarwashPro

Dit zijn de social media trends voor 2022

Social media is een vakgebied waar elk jaar weer diverse veranderingen optreden, signaleert marketingexpert Lex Blomsma. Maar tegelijkertijd is het een vakgebied dat veelal hetzelfde blijft. Eén aspect blijft enorm belangrijk: de doelgroep. De carwashbranche kent een brede doelgroep en dat biedt mogelijkheden.

De basis blijft in ieder geval hetzelfde. Verdiep je in de doelgroep en informeer die doelgroep op het platform waar ze graag komt met het soort content en onderwerpen waar ze warm voor loopt. Vergeet hierbij niet dat consistentie de sleutel naar succes is, dus plaats je posten met een vaste regelmaat.

Dé TikTok hype

Laten we starten met het platform voor de jongere doelgroep. Althans dit was in eerste instantie vooral voor vermaak van jonge mensen. De ‘jonge’ doelgroep wordt steeds relatiever en op dit moment verschijnen er steeds meer twintigers en dertigers. Het platform is als bedrijf bijna niet meer te negeren. Het bereik kan enorm zijn op het moment dat je de juiste content maakt. Het kan grappig of informatief zijn, maar het moet vooral passen bij de interesses van deze doelgroepen.

Ideeën voor een TikTok zijn bijvoorbeeld: een TikTok dansje door één of meerdere van de personeelsleden laten doen, het proces van een vieze naar een schone auto laten zien, de programma’s uitlichten, een (grappig) feitje van de wasstraat weggeven. Daarnaast is het ook interessant om een (kleine) samenwerking aan te gaan met iemand die veel volgers heeft. Hij/zij maakt een video en krijgt in ruil daarvoor een gratis wasbeurt. Zo vergroot je in één klap het bereik. Om de doelgroep van je video nog meer te vergroten kan je de video delen op Instagram onder het kopje ‘Reels’.

Lex Blomsma

Video’s kort en verticaal maken

De mogelijkheid voor lange video’s lijkt ideaal, maar in werkelijkheid slaat dit vaak totaal niet aan. Het is belangrijk om de video’s gericht voor de social media platforms te maken. Mensen zitten niet meer te wachten op enorm lange, liggende en vooral uitsluitend gesproken video’s. Binnen enkele seconden moet duidelijk zijn waar het over gaat en of de video interessant genoeg is. Daarbij zijn vierkante of beter nog verticale video’s geschikter voor de social media platforms van tegenwoordig.

Polls, quizes of vraagstickers zijn een vorm van interactie waarmee je je volgers vasthoudt en ze een stem geeft. De content is nou eenmaal leuker en interessanter als je eraan mee mag doen. Dit kan zowel in de Stories op Instagram als in de berichten op Facebook. Vraag je gebruikers bijvoorbeeld welk programma zij nog missen of wat zij juist het leukst vinden aan de carwash? Of je doet een quiz waarin je vragen stelt over het personeel, feitjes en de geschiedenis van de carwash.

Adverteren biedt mogelijkheden

Je betaalt voor een bericht, die jouw (zelf ingestelde) doelgroep bereikt, met als doel om meer mensen naar jouw carwash te trekken. Zorg er echter voor dat je up-to-date blijft, want in 2022 zijn er enorme veranderingen als het om adverteren gaat. In 2021 was het nog mogelijk om je campagnes specifiek in te stellen met behulp van specifieke persoonlijke kenmerken en doelgroepen. Dit is op dit moment niet meer zo uitgebreid mogelijk als dat het was op zowel Instagram als Facebook.

Helaas kunnen IPhone gebruikers namelijk sinds een aantal maanden de bevoegdheid (voor Facebook) om hen op het internet te volgen uitzetten. Het succes van jouw campagne is dus moeilijker te meten. Echter kan de social media app het gedrag van haar gebruikers nog steeds meten, dus retargeten binnen de social media apps op video views is bijvoorbeeld erg relevant. Social media is een snel veranderende digitale omgeving, maar voor jouw carwash oh zo belangrijk.

Wie is Lex Blomsma?

Lex Blomsma werkte jarenlang bij EenzetCarwash als planner en later als web-editor, was verantwoordelijk voor de online marketing en customer support. Sinds 2015 is hij onder de naam Carwash Marketing actief als onafhankelijk marketingexpert voor de carwashbranche.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.