Doekjesservice bij meeste carwashes vaste prik

Honderdduizenden droogdoekjes met carwashlogo zijn er in Nederland in omloop. Van de Loogman Groep alleen al zijn het er een kwart miljoen stuks. Verreweg de meeste carwashes bieden in een of andere vorm een doekjesservice aan, 85 procent. Het blijkt uit een poll van vakblad CarwashPro.

CarwashPro onderzocht in hoeverre carwashes de klant een handdoekje aanbieden om de auto desgewenst na te drogen. Uit de poll blijkt dat verreweg de meeste ondernemingen de service op een of andere manier aanbiedt. Bij 13 procent van de bedrijven is het gebruik van een droogdoekje gratis. Overige carwashes hebben een betaalsysteem, zoals een eenmalige aankoop en daarna onbeperkt omruilen.

De aanleiding voor de poll is het verdwijnen van tweeduizend doekjes bij Cristal Carwash in het Belgische Temse in korte tijd. Zij bieden gratis microvezeldoekjes aan. Gebruikte exemplaren mogen in de wasmand, maar klanten nemen ze liever mee naar huis. Collega-ondernemers geven in een discussiegroep op Facebook aan dat een betaalsysteem beter werkt. Reden voor CarwashPro om een poll over het onderwerp te houden. Worden er droogdoekjes aangeboden? En zo ja, dat gratis of tegen betaling, en van microvezel, katoen of een ander materiaal?

Gratis bij een waspas

Twee derde van de respondenten geeft aan dat droogdoekjes in de carwash te koop zijn. Klanten schaffen een keer de doek aan en kunnen deze ongelimiteerd omruilen. Het biedt meteen een reden om nog eens terug te komen bij de locatie. Nog eens 6 procent van de carwashes heeft ook doekjes, maar kiest voor een ander betaalsysteem, bijvoorbeeld via een handdoekautomaat of simpelweg zonder omruilen.

Bij CarwashA2 in Zaltbommel liggen hoge stapels katoenen handdoekjes met logo erop klaar bij de kassa. Klanten krijgen ze cadeau bij een waspas, of kunnen deze voor 3 euro aanschaffen. Vervolgens is de handdoek altijd gratis om te wisselen bij een volgend bezoek. “Wij doen dus de was voor de klant”, zegt eigenaar Roel Verhagen. De ondernemer heeft er bij de start van het bedrijf in december 6.000 laten maken. “Met logo, het is mooie reclame.”

De service wordt in Zaltbommel goed ontvangen en klanten begrijpen het systeem. “Ze hebben het doekje en de waspas al bij de hand als ze komen aanrijden bij de kassa. Wij hebben een wasmand klaarstaan en de gewassen en gevouwen doekjes liggen voor het raam.”

Overigens kiezen de meeste wasgelegenheden voor katoenen doeken: 45 procent. De microvezel volgt op de voet, 40 procent van de carwashes met een doekjesservice kiest voor dit materiaal.

Kwart miljoen doekjes

Voor de wasstraten van Loogman geldt dat het omwisselbare doekje een serieus service item is. Ger Loogman wijdde er een post aan op LinkedIn. “Momenteel zijn er zo’n 250.000 handdoekjes in omloop bij de acht vestigingen. Je komt het Loogman-handdoekje in menig auto tegen.”

De groep begon vijftien jaar geleden met de service. De eerste bestelling was 10.000 stuks. “De klant betaald een symbolisch bedrag van 3 euro en kan het handdoekje na iedere wasbeurt omwisselen voor een schone.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.