Robert Doornbos, formule 1, Gorinchem, Red Bull, carwash

Robert Doornbos: De carwash is als een pitstop

Gepubliceerd op 09-02-2017 om 09:40

De carwash is te vergelijken met een pitstop. “Het draait om snelheid, efficiëntie, service en waar voor je geld”, aldus Formule 1-coureur Robert Doornbos tijdens een exclusief interview met CarwashPro op de automotivebeurs Auto Prof. Tijdens een speciale managementmiddag op het evenement in Gorcum hield Doornbos een presentatie. Tientallen belangstellenden uit de branche hadden zich aangemeld om te horen wat de bekende autocoureur te vertellen had. Na afloop van zijn lezing sprak hij over de overeenkomsten tussen Formule 1 en de carwash-branche.

Robert Doornbos is zeker geen onbekende bij de wasstraat. “Ik rijd graag in een schone auto en wil daarom dat deze altijd netjes is. Als ik in Nederland ben, rijd ik vaak langs een vestiging van Loogman.” Energie en tijd zijn vaak een probleem voor hem. “De carwash is te vergelijken met een pitstop. Je wil snelheid, efficiëntie, service en waar voor je geld.” Hij ziet de verschillen daar dan ook zeker in. Jezelf onderscheiden is volgens hem heel erg belangrijk.

In je eentje word je geen kampioen

“Een carwash werkt een beetje hetzelfde als een Formule 1-team; in je eentje word je geen kampioen, je hebt een goed team nodig.” Uitstraling is voor hem daarom erg belangrijk bij zijn keuze voor een goede wasstraat. “Het is zo’n puntje waarmee je het verschil kunt maken. Ik hecht hier zelf ook veel waarde aan.” Na vele avonturen in de racerij, heeft hij inmiddels zelf een aantal ondernemingen. “Ik probeer me altijd te onderscheiden in wat ik ook doe.”

Doornbos begon zijn echte carrière op een druilerige dag in de Formule 3 op het circuit van Spa-Francorchamps. “Ik zag daar Eddie Jordan eigenaar van Jordan Grand Prix F1 Team lopen en trok hem aan zijn jasje. Ik wilde echt graag voor hem gaan racen.” Hij werd in eerste instantie afgewimpeld met een onmogelijke opdracht. “Als ik de race zou winnen met 30 seconden verschil mocht ik terug komen. Het was een onmogelijke opgave maar ik won uiteindelijk met 32 seconden. Zo kwam ik terecht in het Formule 1-wereldje. Ik steeg boven mezelf uit en onderscheidde me van de rest.”

Als hij zelf een carwash zou hebben, dan zou hij het wel weten. “Tot ergernis van mijn gezin werk ik nu al bijna zeven dagen in de week.” Mocht hij een carwash hebben zou hij zeker zeven dagen in de week open zijn. “Ook zou uitstraling een zeer belangrijk punt zijn. Hoe ziet het pand eruit, het personeel, alles moet netjes en verzorgd zijn, dat scheelt al de helft.”

Hard work beats talent, when talent doesn’t work hard

“In de formule 3 heeft iedereen ongeveer dezelfde wagens met de zelfde specificaties, het verschil is nihil. Om dan het verschil te maken en een race te winnen moet je iets extra’s doen.” Ook in de carwash-wereld geldt ditzelfde principe volgens hem. “Er zijn veel carwashes en de verschillen zijn vaak nihil. Om dan nét dat beetje extra te doen, betekent voor de consument een wereld van verschil, daarmee val je op.”

Hij sluit het gesprek af met een quote die hij zelf erg mooi vindt en een voorspelling voor het aankomende raceseizoen. De quote is volgens hem niet alleen toepasbaar in de carwashbranche maar ook zeker op sommigen in de Formule 1. Kimi Raikkonen zou volgens hem veel meer kunnen. Hij voegt daar wel aan toe dat hij denkt dat hij nu wakker is geschud door onze Max Verstappen. “Hard work beats talent, when talent doesn’t work hard.” Daarnaast voorspelt hij dat de volgens hem extreem talentvolle Max Verstappen dit jaar wel eens hele ogen ogen kan gaan gooien. “Ik zeg het gewoon, Verstappen wordt kampioen in 2017.”

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.