Nieuw op de markt

Carwashplatform GRITsuite: ‘Gebruik van data noodzakelijk om rendement verder te brengen’

GRITsuite is een exclusief platform voor carwashes, de toepassing hiervan zorgt ervoor dat beslissingen genomen kunnen worden op basis van data en klantinzicht Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Dollie Schouten-Tuininga is afgelopen jaar met GRIT gestart: een data gedreven carwashplatform dat ondernemers helpt om hun marketing naar een hoger plan te tillen. Hiermee slaat de voormalig mede-eigenaar van marketingbureau 8th Gear een nieuwe weg in. “Ik breng ondernemers weer in control.”

GRITsuite is een exclusief platform voor carwashes. De toepassing hiervan zorgt ervoor dat beslissingen genomen kunnen worden op basis van data en klantinzicht. Naast operationele inzichten is het mogelijk om hiermee de commerciële strategie te bepalen, marketingbudgetten beter te benutten en marketingcampagnes te optimaliseren. “In zijn totaliteit kan dit platform een ondernemer helpen om de marketingactiviteiten vanuit data en inzichten te benaderen, zodat de consument geactiveerd wordt om de auto vaker te gaan wassen. Met het platform worden marketingbudgetten veel beter benut én het rendement van de carwash langdurig verhoogt”, zegt Dollie.

Als voormalig mede-eigenaar bij marketing agency 8th Gear merkte Dollie op dat de marketingactiviteiten in de carwashbranche nog steeds heel generiek zijn en eigenlijk ook ouderwets. “Met name op het gebied van datagebruik, klantgedrag en loyaliteit”, legt ze uit. Volgens haar is het wel degelijk van belang om hierop in te spelen. “Het gebruik van data en inzichten wordt in veel branches al benut, maar in de carwashbranche nog veel te weinig. Dat is absoluut een gemiste kans. Een ondernemer die de volgende stappen in zijn onderneming wil zetten, kan niet elk jaar generieke campagnes blijven uitvoeren voor dezelfde klantgroep en via dezelfde kanalen.”

Inspelen op klantgedrag

“Wanneer er middels data, inzichten verkregen worden in het klantgedrag van juist verschillende groepen klanten, kan hier met campagnes op ingespeeld worden. Consumenten ontvangen dan communicatie die voor hen relevant is, waardoor zij geactiveerd worden om te gaan wassen. Vervolgens wil je als ondernemer deze consument relatie vasthouden en uitbreiden, hiervoor is een loyaltyprogramma goed te gebruiken. In zijn totaliteit wordt hiermee dus het rendement verhoogd op de korte en lange termijn. En daar zetten we met GRIT op in.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Als voormalig mede-eigenaar bij marketing agency 8th Gear merkte Dollie op dat de marketingactiviteiten in de carwashbranche nog steeds heel generiek zijn en eigenlijk ook ouderwets.

GRITsuite draait al een paar maanden maar wordt nu officieel naar buiten gebracht. Een belangrijk moment voor Dollie: “Inmiddels maken verschillende carwashes gebruik van het GRITsuite platform. Het is mooi om te zien hoe alle mogelijkheden toegepast worden en tegelijk de conversie te zien stijgen. Dat maakt mij heel trots.”

Ze vervolgt: “Ik ben veel in gesprek met de carwash eigenaren over alle mogelijkheden van het platform, maar ook stippelen we gezamenlijk de plannen uit voor de nabije toekomst. Op die manier worden alle verschillende expertisegebieden meegenomen in de ontwikkeling.”

Database

Hoe werkt het platform en wat laat het precies zien? Dollie legt het uit: “We koppelen het platform met het kassasysteem van een wasstraat. We zijn dus in staat om transactiedata en klantdata bij elkaar te koppelen in één grote database, dit vormt de basis van alle toepassingen. Het platform bestaat uit verschillende producten. We voorzien bijvoorbeeld in een dashboard, waarop de operationele inzichten, campagne-inzichten én de klant-inzichten zichtbaar zijn. Ook is er een campaignbuilder: een tool om onder andere emailcampagnes uit te voeren volgens de nieuwste technieken. Daarnaast voorzien we ook in de mogelijkheden van online campagnes voor bijvoorbeeld het werven van nieuwe klanten en klantgegevens.”

“Ondernemers kunnen zelf – op elk moment van de dag – inloggen op het platform”, zegt Dollie. In GRITsuite bekijken zij de resultaten van de totale onderneming, maar ook de voortgang van de marketingcampagnes en de status van de doelstellingen.

Campagnes uitvoeren

Met de mogelijkheden van data en inzichten binnen GRITsuite moeten de campagnes ook opgezet en uitgevoerd worden. “Daar is een marketingbureau voor nodig, zodat die specialisten alle tools kunnen benutten en bijvoorbeeld een goede email-campagne kunnen bouwen. 8th Gear is specialist in carwashmarketing en zij werken al vanaf het begin met GRITsuite. Met hen kan de ondernemer het platform doornemen om vervolgens de marketingstrategie te bepalen en hier een jaarplanning voor op te stellen.”

“Een dergelijke samenwerking levert volledige ontzorging op voor de ondernemer. De ondernemer heeft altijd de uiteindelijke beslissing en goedkeuring voor de campagnes. Maar als dat eenmaal gecoverd is, kan je de marketing volledig loslaten. Het wordt allemaal voor je geregeld.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Momenteel heeft GRIT al een tiental carwashbedrijven als klant. “Wat ik vaak hoor van ondernemers is dat het platform een bepaalde rust geeft”, zegt Dollie. “Ondernemers kunnen zelf in het dashboard kijken en alle informatie tot zich nemen, terwijl de marketing campagnes op volle toeren draaien, hierdoor voelen ze zich weer in control van alle commerciele activiteiten.”

“De campagnes die we uitsturen met GRIT zijn ook echt onderscheidend van bestaande tools en campagnes die gedaan worden. En dat zien we ook in de resultaten. De conversies gaan flink omhoog.”

Eigen weg

Het is de ambitie van Dollie om het platform nu verder uit te rollen. “We hebben gezorgd voor een solide basis de afgelopen maanden en nu kunnen we doorgroeien. We zijn ook continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten voor het platform. Dit jaar komt er nog een loyalty programma bij. Dit is erg belangrijk om vooruitgang te boeken in het langdurige contact met de consument, om via die weg het aantal wassingen significant te verhogen.”

Met het opzetten van GRIT heeft Dollie afscheid genomen van 8th Gear. Justin Huijmans blijft eigenaar van het marketingbureau. “We hebben allebei vanuit onze expertise onze eigen weg gekozen”, aldus Dollie. “De data -en software ontwikkeling is mijn expertise en marketing juist van Justin, op deze manier kunnen we dat optimaal benutten. Ik kijk met trots naar wat er nu al is gerealiseerd en ik verheug me op de vervolgstappen die gaan komen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.