Dit zijn de drie nieuwe opleidingen voor carwashmedewerkers

‘Veilig werken in de wasstraat’, ‘klantgericht adviseren’ en ‘werking van de wasstraat’. Dat zijn de drie nieuwe e-learnings die opleidingsinstituut Innovam vanaf februari aanbiedt voor medewerkers van een wasstraat. De opleidingen zijn ontwikkeld in samenspraak met de Bovag en bedrijven uit de branche.

Tankstations en autowasbedrijven kunnen kosteloos gebruikmaken van het aanbod in online opleidingen bij Innovam. In het verleden konden opleidingen voor de sector via het instituut OOTW worden gevolgd, sinds 1 januari 2021 worden opleidingen door de brancheverenigingen Beta en Bovag zelf verzorgd. Het nieuwe aanbod vloeit daaruit voort.

Het totale aanbod aan opleidingen binnen de tank- en carwashsector bij Innovam bestaat uit e-learnings over onder meer veilig werken, voedselveiligheid, omgaan met agressie en geweld en bedrijfshulpverlening. De Bovag ontwikkelde met Innovam recent drie online opleidingen specifiek voor de carwashsector. De trainingen gaan over veilig werken in en rondom een wasstraat, klantgericht adviseren en een uitleg over de werking van verschillende types carwashes.

Andere vaardigheden

Vincent van den Brink van Innovam vertelt dat er eerder geen vergelijkbare opleidingen beschikbaar waren voor specifiek de autowassector. “Eigenlijk was er voor deze sector bitter weinig.” Van den Brink haalt klantgericht adviseren in een carwash als voorbeeld aan, “daarvoor heb je echt andere vaardigheden nodig dan in een tankstation.”

Waar een medewerker bij de pomp de klant kan wijzen op een aanbieding, is er in de wasstraat meer te doen. “Denk aan advies in de programmakeuze van de klant. Welk programma kiest een klant normaal gesproken? Hoe ziet de auto eruit? Zit er een autostoeltje achterin en is dat aanleiding voor een interieurbehandeling? Dat soort observaties bieden argumenten om een adviesgesprek in te steken. Je geeft informatie over de mogelijkheden. Dat leer je in de training.”

Voor iedereen beschikbaar

De drie nieuwe e-learnings worden de komende maand gepubliceerd, laat Van den Brink weten. Momenteel ligt het pakket nog ter inzage bij de Bovagleden voor eventuele laatste verbeteringen. Ook al heeft Bovag zich gebogen over de ontwikkeling, de brancheclub vindt het belangrijk dat iedereen in de sector zich kan blijven ontwikkelen. De e-learnings zijn daarom ook voor niet-leden beschikbaar. Je vindt alle opleidingen hier.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de drie nieuwe opleidingen voor carwashmedewerkers | CarwashPro

Dit zijn de drie nieuwe opleidingen voor carwashmedewerkers

‘Veilig werken in de wasstraat’, ‘klantgericht adviseren’ en ‘werking van de wasstraat’. Dat zijn de drie nieuwe e-learnings die opleidingsinstituut Innovam vanaf februari aanbiedt voor medewerkers van een wasstraat. De opleidingen zijn ontwikkeld in samenspraak met de Bovag en bedrijven uit de branche.

Tankstations en autowasbedrijven kunnen kosteloos gebruikmaken van het aanbod in online opleidingen bij Innovam. In het verleden konden opleidingen voor de sector via het instituut OOTW worden gevolgd, sinds 1 januari 2021 worden opleidingen door de brancheverenigingen Beta en Bovag zelf verzorgd. Het nieuwe aanbod vloeit daaruit voort.

Het totale aanbod aan opleidingen binnen de tank- en carwashsector bij Innovam bestaat uit e-learnings over onder meer veilig werken, voedselveiligheid, omgaan met agressie en geweld en bedrijfshulpverlening. De Bovag ontwikkelde met Innovam recent drie online opleidingen specifiek voor de carwashsector. De trainingen gaan over veilig werken in en rondom een wasstraat, klantgericht adviseren en een uitleg over de werking van verschillende types carwashes.

Andere vaardigheden

Vincent van den Brink van Innovam vertelt dat er eerder geen vergelijkbare opleidingen beschikbaar waren voor specifiek de autowassector. “Eigenlijk was er voor deze sector bitter weinig.” Van den Brink haalt klantgericht adviseren in een carwash als voorbeeld aan, “daarvoor heb je echt andere vaardigheden nodig dan in een tankstation.”

Waar een medewerker bij de pomp de klant kan wijzen op een aanbieding, is er in de wasstraat meer te doen. “Denk aan advies in de programmakeuze van de klant. Welk programma kiest een klant normaal gesproken? Hoe ziet de auto eruit? Zit er een autostoeltje achterin en is dat aanleiding voor een interieurbehandeling? Dat soort observaties bieden argumenten om een adviesgesprek in te steken. Je geeft informatie over de mogelijkheden. Dat leer je in de training.”

Voor iedereen beschikbaar

De drie nieuwe e-learnings worden de komende maand gepubliceerd, laat Van den Brink weten. Momenteel ligt het pakket nog ter inzage bij de Bovagleden voor eventuele laatste verbeteringen. Ook al heeft Bovag zich gebogen over de ontwikkeling, de brancheclub vindt het belangrijk dat iedereen in de sector zich kan blijven ontwikkelen. De e-learnings zijn daarom ook voor niet-leden beschikbaar. Je vindt alle opleidingen hier.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.